از رژیم کتوژنیک نتیجه نمی گیرم ، چرا ؟

شما به این دلیل در حال مطالعه این مطلب هستید که روش های زیادی برای لاغری استفاده کرده اید ولی موفق نشده اید. اگر در کاهش وزن و لاغری دچار مشکل شده اید و یا دوست دارید سریع تر و اصولی تر این کار را انجام دهید ، مطلب درستی را انتخاب کرده اید.
رایج ترین و معروف ترین روش برای کاهش وزن معمولا این است که کمتر بخورید و بیشتر فعالیت کنید تا لاغر شوید.ولی بعد از مدتی متوجه می شوید که با وجود اینکه کالری شماری می کنید و کمتر می خورید ، هر روز ساعت ها ورزش می کنید و خسته می شوید ولی آن نتیجه دلخواهتان را به دست نمی آورید و وزنتان دیگر کاهش پیدا نمی کند. اغلب مردم در این مرحله تسلیم میشوند و رژیم و ورزش را رها می کنند و وزنشان به سرعت افزایش پیدا کرده و بیشتر از قبل هم می شود. [1] از رژیم کتوژنیک نتیجه نمی گیرم ، چرا ؟ از رژیم کتوژنیک نتیجه نمی گیرم ، چرا ؟
در حال حاضر در کشورهای اروپایی و امریکایی ، بسیاری از پزشکان اعتقاد دارند که راه های راحت تر و بهتری هم برای کاهش وزن و لاغری وجود دارد.[2] این پزشکان اعتقاد دارند که کاهش کالری ورودی و تحرک بیشتر ، تنها روش کاهش وزن نیست و عوامل بسیار زیادی در این امر دخالت دارند. برای مثال اگر همزمان با کاهش کالری ، هورمون های خودتان را هم تنظیم کنید ، نتیجه بسیار سریع تر و بهتری خواهید گرفت.

مهم ترین نکته ها برای کاهش وزن سریع و سالم با رژیم کتوژنیک

سلب مسئولیت
توجه : در این مطلب به رژیم کم کربوهیدرات اشاره خواهد شد که در حال حاضر در جهان به عنوان بهترین و مناسب ترین رژیم لاغری شناخته می شود . در این رژیم بجای گرسنگی کشیدن ، از روش های کم کردن کالری به صورت جایگزین کردن خوراکی های کم کالری با خوراکی های پر کالری استفاده می شود. [3] نکته مهم : قبل از هرگونه اقدام به رژیم گرفتن حتما با پزشک خودتان مشورت کنید. در صورتی که داروی خاصی مصرف می کنید و یا دچار بیماری خاصی هستید ، قبل از هر اقدامی ، از پزشکتان اجازه بگیرید. این مطلب فقط جنبه آموزشی دارد و شما مجاز به خوددرمانی با استفاده از این مطلب نیستید . این سایت هیچ مسئولیتی در این مورد ندارد. توجه داشته باشید که این رژیم به هیچ عنوان مناسب افراد مبتلا به دیابت نیست و می تواند برای این افراد بسیار مضر و خطرناک باشد.

در رژیم کتوژنیک باید  برنامه غذایی سیر کننده با کربوهیدرات کم انتخاب کنید

اگر می خواهید سریع و اصولی وزن کم کنید توصیه می کنیم از مصرف خوراکی هایی که شکر و قند و نشاسته بالایی دارند خودداری کنید. خوراکی هایی مانند نان ، ماکارونی ، انواع کنسروها ، سیب زمینی ، انواع شیرینی ها و دسرها ، کیک ها و خوراکی های فراوری شده و ... چیزی که در مورد رژیم های غذایی از 150 سال پیش تا کنون تغییری نکرده است این است که مصرف خوراکی هایی که سیر کنندگی بیشتری دارند و در مقابل ، کربوهیدرات پایینی دارند می تواند باعث کاهش وزن سریع و سالم شود. [4] کاملا مشخص است که تنها راه لاغری این است که نسبت به کالری که مصرف می کنیم ، کالری بیشتری بسوزانیم . برای کم کردن کالری ورودی به بدن دو راه وجود دارد [5] :
  • گرسنگی بکشید و کمتر بخورید 6
  • خوراکی هایی را بخورید که کالری کمی دارند ولی سیر کننده هستند 7
اکثر پزشکان و متخصصان راه دوم را پیشنهاد می کنند چرا که زمانی که کسی برای لاغری ، گرسنگی کشیدن را انتخاب می کند ، احتمال تسلیم شدن در میانه راه بسیار زیاد است . تقریبا با هر رژیم غذایی می توان وزن کم کرد و تفاوت این رژیم ها اکثرا در سخت و قابل تحمل بودن آنهاست . البته برخی از رژیم های غذایی می توانند برای بدن مضر هم باشند. در یک مطالعه مشخص شد که افرادی که با استفاده از کاهش کربوهیدرات وزن کم کرده بودند ، بسیار بهتر از کسانی که با استفاده از کاهش مصرف چربی وزن کرده بودند ، قادر به حفظ وزن بعد از دوره رژیم بودند.8 همچنین به گفته یکی از اساتید دانشگاه هاروارد ، میزان کالری کم شده در یک روز به واسطه کم کردن مصرف کربوهیدرات ، به اندازه یک ساعت ورزش کردن در یک رژیم کم چربی می تواند کالری ورودی بدن را کم کند. به عبارت دیگر ، در زمانی که یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات دارید و ورزش هم نمی کنید ، کاهش کالری ورودی شما مانند زمانی است که رژیم غذایی کم چربی داشته باشید و یک ساعت هم ورزش کنید.9
ولی توجه داشته باشید که کاهش کربوهیدرات ورودی به بدن تنها راه کاهش وزن بدون گرسنگی نیست . مصرف خوراکی هایی که سیر کنندگی بیشتری دارند می تواند فواید دیگری هم برای سلامتی بدن و لاغری داشته باشد. خوراکی هایی که سیرکنندگی بیشتری دارند معمولا درصد پروتئین بالاتری دارند ، چگالی انرژی آنها کمتر است ، فیبر بالاتری دارند و درصد لذت بخشی آنها کمتر است .(زمانی که درصد لذت بخشی یک غذا کمتر باشد باعث می شود تمایلی به پرخوری کردن و خوردن وعده های زیاد در طول روز نداشته باشید.) در این نوع رژیم غذایی ، گرسنگی کمتری تجربه می کنید و با این وجود کمتر هم غذا می خورید.همچنین برخی از تحقیقات نشان داده اند که در رژیم کتوژنیک شما حتی در زمان استراحت کردن هم چربی سوزی را تجربه می کنید. همچنین می تواند سلامت عمومی بدن را هم افزایش دهد.منبع در رژیم کتوژنیک هر وقت گرسنه شدید غذا بخورید در رژیم کتوژنیک هر وقت گرسنه شدید غذا بخورید

در رژیم کتوژنیک هر وقت گرسنه شدید غذا بخورید

یک قانون خوب در مورد سلامتی بدن وجود دارد : فقط زمانی که گرسنه هستید چیزی بخورید. یا به عبارت دیگر ، اگر گرسنه نیستید نباید چیزی بخورید. این قانون ساده به نظر می رسد ولی در بسیاری از موارد ما این قانون را رعایت نمی کنیم و حتی زمانی که گرسنه نیستیم باز هم چیزی می خوریم . در حالی که این کار اصلا درست نیست . برخی از رژیم ها باعث بهم خوردن این قانون می شوند. مانند رژیم های کم چربی و بسیاری از رژیم های غذایی امریکایی . ولی در رژیم غذایی کم کربوهیدرات یا کتو ، اینطور نیست و شما دوباره می توانید به احساسات بدنتان اعتماد کنید و به محض اینکه گرسنه شدید ، غذا بخورید. پس در رژیم کتوژنیک با خیال راحت و به دفعات زیاد می توانید در طول روز غذا بخورید فقط به شرطی که احساس گرسنگی کرده باشید . اکثر افراد در طول روز سه وعده غذا می خورند و گاهی ممکن است در بین وعده های غذایی ، میان وعده نیز مصرف کنند. برخی از تحقیقات نشان داده است که مصرف میان وعده ممکن است در روند کاهش وزن مشکل ایجاد کند و بهتر است در این دوران میان وعده ها را کاهش دهید. ولی در دوره تثبیت وزن به راحتی می توانید میان وعده های سیر کننده مصرف کنید.منبع بسیاری از تحقیقات نشان داده اند که کسانی که از رژیم کم کربوهیدرات کتوژنیک پیروی می کنند ، به مرور احساس گرسنگی کمتری دارند و وعده های غذایی خود را کاهش می دهند. در هر صورت فقط کافی است این قانون ساده را رعایت کنید :
فقط وقتی واقعا گرسنه هستید چیزی بخورید . وقتی احساس گرسنگی نمی کنید ، هیچ غذا و خوراکی نباید مصرف کنید

در رژیم کتوژنیک غذاهای واقعی و خانگی بخورید

کسانی که از رژیم غذایی کم کربوهیدرات پیروی می کنند معمولا در یک دام بزرگ می افتند . این دام چیزی نیست جز محصولات و فراورده هایی که روی آنها نوشته است : کم کربوهیدرات . به هیچ وجه فریب این حقه های تبلیغاتی را نخورید . توجه داشته باشید که برای دریافت نتیجه بهتر ، باید به هر طریقی که می توانید ، مصرف هرگونه محصول کارخانه ای و فراوری شده را سریعا متوقف کنید. حتی اگر روی آنها تاکید شده باشد که رژیمی و کم کربوهیدرات هستند بازهم به هیچ عنوان نباید از آنها استفاده کنید. یکی از اصول اولیه رژیم غذایی کتوژنیک ، استفاده از خوراکی های سالم و مغذی است . خوراکی هایی مانند گوشت ، ماهی ، مرغ ، سبزیجات ، تخم مرغ ، زیتون ، کره ، آجیل ، میوه  و هر آنچیزی که مردم در هزاران سال پیش مصرف می کردند .منبع فریب نخورید :
محصولات کارخانه ای ، کنسروها ، نوشیدنی ها و هر آنچیزی که به صورت بسته بندی و در سوپرمارکت ها به عنوان خوراکی های رژیمی و کم کربوهیدرات به فروش می رسند ، برای شما مضر بوده و مانند سم هستند. این نوشته ها و ادعاها در بسیاری از موارد فقط حقه های تبلیغاتی هستند. حتی اگر واقعا کربوهیدرات از یک محصول کارخانه ای حذف شده باشد مطمئن باشید ، بجای کربوهیدرات از چیزی استفاده کرده اند که بسیار بیشتر از کربوهیدرات برای بدن و سلامتی مضر است . در بسیاری از این فراورده ها ، بجای کربوهیدرات از ماده شیرین کننده مصنوعی به نام مالتیتول استفاده می شود که برای سلامتی مضرر است و به شدت می تواند برای افراد دیابتی خطرناک باشد. همچنین این ماده می تواند هوس شما را برای بیشتر خوردن ، افزایش دهد .
فقط یک قانون را رعایت کنید : زمانی که گرسنه شدید ، برای سیر شدن تا جایی که می توانید خوراکی های سالم و کم کربوهیدراتی مصرف کنید که خودتان در خانه آن را درست کرده اید و یا کسی آن را درست کرده است که به او اعتماد دارید .

وقتی گرسنه نیستید چیزی نخورید

شاید فکر کنید که این مورد را قبلا اشاره کرده ایم و در این مورد کمی بیش از حد تاکید می کنیم . ولی اصلا اینطور نیست . چون مهم ترین بخش این رژیم غذایی دقیقا همین جاست . بسیاری از افراد این مورد را بدون دقت رد می کنند و نتیجه مناسبی هم از رژیم کتو دریافت نمی کنند. برای همین می خواهیم این مورد را کمی بازتر کنیم . منظور از این که تاکید می شود فقط زمانی که گرسنه هستید چیزی بخورید این است که به هیچ عنوان هیچ چیزی را به صورت تفریحی و فقط بخاطر اینکه دلتان خواسته است و دوست دارید ، نباید بخورید . برای مثال زمانی که در حال تماشا کردن مسابقه فوتبال هستید ، نباید فقط بخاطر اینکه شکستن تخمه یا خوردن پف فیل در حال تماشای تلوزیون حس خوبی به شما می دهد ، این خوراکی ها را مصرف کنید. یا مثلا بسیاری از افراد عادت دارند قبل از خواب یک لقمه پنیر و یا غذا بخورند. توجه داشته باشید که اگر قبل از خواب کاملا گرسنه نشده اید حتی یک لقمه هم نباید غذا بخورید. خامه ، پنیر ، آجیل ، شکلات ، شیرینی ، میوه ، حلوا ، مربا و هر غذا و خوراکی خوشمزه را از جلوی چشمتان دور کنید تا دیدن آنها باعث پرخوری شما نشود . اصلا فراموش کنید که در خانه خوراکی دارید. شما فقط زمانی که واقعا گرسنه شده اید می توانید سراغ خوراکی های موجود در آشپزخانه و یخچال بروید. این موضوع بسیار بسیار مهم و حیاتی است. این موضوع حتی تا این حد مهم است که برای مثال اگر به وعده نهار رسیده اید و گرسنه نیستید ، باید به راحتی وعده نهار را فراموش کنید. اصلا نگران این نباشید که حذف وعده نهار برایتان مضر است . گرسنه نبودید و نخوردید ، چند ساعت بعد گرسنه می شوید و می خورید . به همین راحتی. آیا دلتان هوش تخمه کرده است ؟ یا دوست دارید آجیل بخورید ؟ شدیدا هوس نان و پنیر با گردو کرده اید ؟ خیلی هم عالی . نیازی نیست همین الان این هوس را رفع کنید. یک کاسه تخمه آماده کنید و به محض اینکه برای نهار یا شام احساس گرسنگی کردید ، قبل از خوردن وعده غذایی این کاسه تخمه را بخورید. چند لقمه نان و پنیر و گردو آماده کنید ولی لازم نیست همین الان آن را میل کنید . نگه دارید و زمانی که واقعا گرسنه شدید آن را بخورید. به یاد داشته باشید که مجبور نیستید به محض اینکه هوس چیزی کردید فورا آن را تهیه کرده و بخورید. آن را تهیه کنید و نگه دارید و به محض اینکه گرسنه شدید ، میل کنید. به یاد داشته باشید که در رژیم کتو ، چیزی به اسم خوردن وعده غذایی در ساعت مشخص نداریم . عادت دارید هر 3 ساعت چیزی بخورید ؟ باید این عادت را ترک کنید. عادت دارید سر ساعت نهار یا شام بخورید ؟ این عادت را ترک کنید. باید عادت کنید که ساعت غذا خوردن شما ، ساعت خود بدنتان باشد . هر زمانی که گرسنه شدید ، وقت غذا خوردن است .

در رژیم کتوژنیک به خودتان بیش از حد سخت نگیرید

بررسی میزان کاهش وزن در دورانی که رژیم گرفته اید یکی از سخت ترین و ناامید کننده ترین مراحل است . در این دوران مدام تمایل دارید که خودتان را وزن کنید. حتی گاهی برخی از افراد روزانه چند بار خودشان را وزن می کنند. اگر وسواس داشته باشید و مدام روی ترازو بروید می تواند باعث استرس و اضطراب بیش از حد شده و حتی شما را ناامید کند . باید پیشرفتتان را عاقلانه اندازه گیری کنید. برای مثال زمانی که در حال کاهش چربی و افزایش عضله سازی هستید ، ترازو می تواند شما را به اشتباه بیاندازد .رژیم گرفته اید ولی وزن کم نمی کنید و حس می کنید که روش کارتان اشتباه است . در حالی که اصلا اینطور نیست . بدنتان چربی می سوزاند و از آن طرف عضله تولید می کند . این فرایند باعث می شود که به این زودی کاهش وزن را در ترازو مشاهده نکنید . از دست دادن چربی و به دست اوردن عضله بیشتر ، پیشرفت خیلی بزرگی است ولی اگر خودتان را وزن کنید ، این پیشرفت را نخواهید دید و ناامید خواهید شد .ولی اگر میزان چربی بدنتان را اندازه گیری کنید متوجه می شوید که پیشرفت خوبی داشته اید. برای اینکه پیشرفت خودتان را اندازه گیری کنید می توانید از این روش استفاده کنید : قبل از شروع رژیم کتوژنیک ، دور کمر ، دور بازو ، روز سینه ، دور باسن ، دور ران و وزنتان را یادداشت کنید. هر دوهفته یکبار و یا حتی ماهی یکبار دوباره همین مناطق را اندازه گیری کرده و مقایسه کنید. این می تواند  بهترین روش برای اندازه گیری پیشرفتتان باشد. حتی می توانید فشار خون ، میزان قند خون و چربی خون را نیز در ابتدای رژیم اندازه گیری کرده و بعد از چند ماه دوباره این موارد را تست کنید و تغییرات را بررسی کنید.

در رژیم کتوژنیک عجله نکنید

وزن شما طی سالهای طولانی افزایش پیدا کرده است . پس برای کاهش وزن هم باید زمان زیادی صبر کنید. اگر برای کاهش وزن عجله داشته باشید به سرعت انگیزه خودتان را از دست خواهید داد و رژیم را رها خواهید کرد.اهداف واقع بینانه برای خودتان تعیین کنید. برای مثال اگر رژیم کتوژنیک را به صورت سنگین رعایت کنید ، می توانید انتظار کاهش وزن 1 تا 3 کیلوگرم در هفته اول را داشته باشید. اگر این رژیم را به صورت متوسط و با فشار خیلی کم اجرا کنید می توان انتظار نیم کیلو کاهش وزن در هفته اول را داشت . روی هم رفته در صورتی که رژیم کتوژنیک درست اجرا شود ، در سال می توانید انتظار 23 کیلوگرم کاهش وزن داشته باشید .این کاهش وزن در افراد مختلف می تواند متفاوت باشد . برای مثال افراد جوانتر وزن بیشتری کم می کنند. یا زنان یائسه کاهش وزن بسیار کمتری را تجربه می کنند. هیچ وقت کاهش وزنتان را با روزهای اول مقایسه نکنید. در روزها و هفته های اول ، کاهش وزن شما زیاد است و میزان بسیار زیادی از این کاهش به دلیل از دست دادن آب اضافی بدن است . به همین دلیل رفته رفته میزان کاهش وزن کمتر می شود.

حفظ وزن بعد از رژیم کتو

کاهش وزن یک روند سخت و طولانی مدت است . انتظار نداشته باشید که بعد از رسیدن به وزن دلخواه ، رژیم خودتان را ترک کنید و به همان عادت های قبلی برگردید ولی وزنتان بیشتر نشود. برای اینکه بتوانید برای طولانی مدت ، وزنتان را در حالت خوب و ایده آل نگه دارید مجبور هستید که عادت های قدیمی خودتان را برای همیشه ترک کنید. هیچ راه میان بری وجود ندارد. برای اینکه زحمت های شما هدر نرود و وزنتان را نگه دارید ، از این به بعد مجبور هستید رژیم غذایی خاصی را رعایت کنید. این رژیم غذایی به اندازه روزهای اول سخت نیست و حتما هم نیازی نیست که رژیم کتو را تا آخر عمر ادامه بدهید. می توانید یک رژیم غذایی متعادل انتخاب کرده و از آن پیروی کنید.

در خوردن میوه زیاده روی نکنید

شاید به نظر عجیب برسد چرا که در همه جا توصیه می شود که میوه زیاد بخورید. ولی توجه داشته باشید که میوه ها علاوه بر فیبر ، آنتی اکسیدان و ویتامین، قند هم دارند. در حالت میانگین ، تقریبا 10 درصد یک میوه را قند تشکیل داده است . خوردن میوه در حد اعتدال می تواند برای سلامتی عمومی بدن مفید باشد و همچنین می تواند منجر به حس سیری شود. همچنین به روده ها کمک می کند تا عملکرد درستی داشته باشد. در انتخاب میوه هم همیشه سعی کنید میوه های کم کربوهیدرات را انتخاب کنید و در زمان خوردن هم نیازی نیست که مثلا یه عدد پرتقال را یکجا بخورید. می توانید نصف پرتقال را میل کرده و نصف دیگر را چند ساعت بعد میل کنید. به این نکته هم توجه داشته باشید که :
میوه های امروزی آنچنان هم طبیعی و سالم نیستند و تقریبا می تواند گفت که هیچ شباهتی به میوه های اولیه ندارند. میوه های امروزی پوستی نازکتر ، هسته ای کوچکتر ، رنگی بهتر و طعمی شیرین تر دارند که همه این موارد به دلیل دستکاری هایی است که در تولید این میوه ها شده است . این میوه ها در اکثر موارد قند بسیار بیشتری دارند و در مقابل ، ویتامین ها و مواد مغذی آنها بسیار کمتر شده است . میزان سموم موجود در میوه های کنونی بسیار بیشتر از سال های گذشته است . به همین دلیل خودرن بیش از حد این میوه ها می تواند برای سلامتی مضر هم باشد .

نوشیدنی های کارخانه ای را تعطیل کنید

در دوره رژیم کتوژنیک حتما باید مصرف هرگونه نوشیدنی فراوری شده و کارخانه ای را متوقف کنید. مخصوصا نوشیدنی هایی که روی انها نوشته شده است : بدون قند و یا رژیمی ! این نوشیدنی های بدون قند و رژیمی بسیار بیشتر از سایر نوشیدنی ها برای شما مضر هستند. مصرف هرگونه نوشابه ، آبمیوه ، آبجو ، کمپوت و هر چیزی که در کارخانه تولید شده و در سوپرمارکت ها به فروش می رسد را متوقف کنید. در این دوران حتی توصیه می شود از خوردن آبمیوه هایی که خودتان از میوه های طبیعی و در منزل درست کرده اید هم خودداری کنید. چرا که هر لیوان آب میوه می تواند شامل چند عدد میوه کامل باشد که در حالت معمول نمی توانید این تعداد میوه مصرف کنید و مجاز به این کار نیستید.

قبل از شروع رژیم ، داروهایی که مصرف می کنید را بررسی کنید

بسیاری از داروها می توانند روند کاهش وزن را متوقف کنند . از طرفی کاهش وزن می تواند اثرات بسیاری از داروها را تغییر دهد. به همین دلیل توصیه می شود قبل از شروع هر نوع رژیم ، حتما با پزشکتان مشورت کنید. تزریق انسولین یکی از مهم ترین داروهایی که می تواند جلوی کاهش وزن را بگیرد ، انسولین است . تزریق انسولین می تواند منجر به افزایش وزن در افراد دیابتی شود. به چند طریق می توانید با راهنمایی پزشک ، میزان تاثیرگذاری انسولین را بر روی کاهش وزن ، کمتر کنید. الف : مصرف کربوهیدرات را بسیار محدود کنید. هرچقدر کربوهیدرات کمتری مصرف کنید ، نیاز شما به تزریق انسولین هم کمتر می شود . ب : داروهایی که نیاز به مصرف انسولین را کاهش می دهند و حساسیت بدن نسبت به انسولین را افزایش میدهند مصرف کنید. برای مصرف این داروها فقط باید با پزشکتان مشورت کنید. ممکن است به دلیل برخی از شرایط ، قادر به مصرف این داروها نباشید . برای مثال ممکن است بیماری کلیوی دارید و نمی توانید متفورمین مصرف کنید. برخی از داروهای کاهش قند که ممکن است جلوی کاهش وزن را بگیرند عبارتند از :
  • گلیمپراید. Glimepiride
  • گلیپیزید
  • گلی بن کلامید
  • دائونیل
  • پیوگلیتازون
  • ناتگلینید
  • رپاگلینید
  • متفورمین
برخی از داروهای اعصاب و روان هم می توانند جلوی کاهش وزن را بگیرند : برخی از داروهای ضد بارداری هم می توانند جلوی کاهش وزن را بگیرند.
نظرات: 0 مشاهده