علت آمپر کشیدن کولرگازی - اندازه گیری آمپر کولرگازی

یکی از مشکلاتی که می تواند برای کولر گازی به وجود بیاید، آمپر کشیدن آن است. آمپر کشیدن نه تنها برای کولر گازی بلکه برای تمام دستگاه‌ های برقی می تواند باعث مشکلات بسیار زیادی شود. در این مطلب به بررسی علت آمپر کشیدن کولر گازی و علائم آن می پردازیم. پیشنهاد خدمات: تعمیر کولر گازی هایسنس

آمپر کشیدن کولر گازی

آمپر به میزان برق در حال جریان بین دو نقطه در دستگاه الکتریکی گفته می شود. کولرهای گازی انواع مختلفی دارند و هر کدام از آن ها با توجه به نوع خود در هنگام کار کرد آمپر خاصی دارند. در کولرهای گازی قطعه ای به نام مدارشکن یا قطع کننده مدار الکتریکی تعبیه شده است که وظیفه قطع خودکار جریان برق دستگاه در هنگام قوی تر شدن حد آمپر دستگاه را بر عهده دارد. آمپر کشیدن کولر گازی آمپر کشیدن کولر گازی آمپر کشیدن کولر گازی به شرایطی گفته می شود که میزان آمپر مصرفی کولر گازی در هنگام شروع به کار یا کار کردن بیش از حد استاندارد است و دستگاه نمی تواند با آمپر تنظیم شده قبلی  کار کند. در این حالت موتور کولر گازی شروع با آمپر کشیدن می کند.

علائم آمپر کشیدن کولر گازی

آمپر کشیدن کولر گازی می‌تواند سبب بروز مشکلات زیادی شود و با علائم مختلفی همراه باشد. از مهم ترین علائمی که می تواند نشان دهنده آمپر کشیدن کولر گازی باشد، پریدن فیوز برق منزل است. در مواردی که مشکل جدی تر باشد آمپر کشیدن همراه با داغ کردن کمپرسور کولر گازی و از کار افتادن موتور خواهد بود. علائم آمپر کشیدن کولر گازی علائم آمپر کشیدن کولر گازی

علت های رایج آمپر کشیدن کولر گازی

بالا رفتن آمپر در کولر گازی می تواند علت های مختلفی داشته باشد که باید توسط تکنسین مجرب بررسی شود. اما مهم ترین علت آمپر کشیدن کولر گازی عبارتند از:
  • کثیف بودن فیلتر هوا
  • مشکل در برد الکترونیکی
  • خرابی فن
  • ایراد در کمپرسور
 

فیلترهای هوا کولر گازی مسدود است:

اگر متوجه آمپر کشیدن کولر گازی شدید قبل از هر اقدامی باید فیلترهای هوا را بررسی کنید. در اغلب موارد علت آمپر کشیدن کولر گازی، کثیف یا مسدود بودن فیلترهای هوا است. فیلترهای هوا از ورود هوای آلوده به محیط جلوگیری می کنند. به همین دلیل در اثر گذشت زمان می توانند دچار آلودگی شوند. برای رفع این مشکل کافی است که فیلترهای هوا را تمیز کنید. فیلترهای هوا کولر گازی مسدود است: فیلترهای هوا کولر گازی مسدود است: فیلتر را در حمام یا دستشویی زیر آب بگیرید و سعی کنید تمام قسمت های آن را بشورید. بعد از آنکه مطمئن شدید فیلتر هوا تمیز شده است، صبر کنید تا خشک شود و سپس به محل اصلی خود بازگردانید. (برای تمیز کردن فیلتر از شوینده های قوی استفاده نکنید)

مدار الکتریکی معیوب است:

مدار الکتریکی در کولر و تمام وسایل برقی یک قطعه بسیار مهم است که بروز هرگونه مشکل در آن می تواند باعث اختلال در عملکرد سیستم شود. یکی از علائم معیوب بودن مدار الکتریکی در کولر گازی این است که پروسه خنک‌کردن پس از خراب‌شدن آن طبق برنامه انجام نمی شود و برق وارد شده به جریان را به درستی نمی تواند تشخیص دهد و کولر گازی آمپر می کشد. در این شرایط باید اقدام به تعمیر مدار الکتریکی کرد. در صورتی که تعمیر مدار الکتریکی امکان پذیر نباشد باید نسبت به تعویض آن اقدام کرد. این کار بهت است که توسط تکنسین مجرب انجام شود. زیرا همان طور که گفتیم مدار الکتریکی یک قطعه بسیار حساس است و تعمیر یا تعویض آن نیازمند مهارت کافی است.

 فن داخلی کولر خراب است:

یکی دیگر از علت های آمپر کشیدن کولر گازی می تواند وجود مشکل در فن داخلی باشد. فن کولر گازی یکی از مهمترین قطعات تعبیه شده در کولر است که بروز هر گونه ایراد در  آن می تواند باعث اختلال در بخش های دیگر شود. یکی از علائم معیوب بودن فن داخلی کولر، آمپر کشیدن کولر است. اگر فن کارکرد صحیح خود را نداشته باشد باعث خواهد شد تا کویل دچار یخ زدگی شود. در این شرایط لوله‌های مبرد و انتقال گاز خنک‌کننده مسدود خواهند شد. برای رفع این مشکل ابتدا باید صبر کنیم تا یخ ها به طور کامل آب شوند. در صورتی که بعد از آب شدن یخ ها مشکل حل نشد، باید رله فن یا موتور فن بررسی شود.

کمپرسور کولرگازی ایراد دارد:

کمپرسور در کولر گازی وظیفه خنک کردن را بر عهده دارد. کمپرسور به دلایل مختلفی می تواند خراب شود که مهم ترین آن ها عبارتند از:
  • خازن کولر خراب شده است.
  • سنسور دمای کولر معیوب است.
  • ترموستات دما به درستی کار نمی کند.
خرابی کمپرسور می تواند یکی از علت های آمپر کشیدن کولر گازی باشد. ابتدا باید بررسی شود که صدمه وارد شده به کمپرسور در چه حد است تا در مورد تعمیر یا تعویض آن تصمیم گرفته شود. در شرایطی که امکان تعویض وجود داشته باشد، تعویض کمپرسور کولرگازی صرفه اقتصادی بیشتری خواهد داشت.

اندازه گیری آمپر کولرگازی

برای اندازه گیری آمپر کولر گازی، ابتدا آن را به برق وصل کنید و دستگاه را روشن کنید. سپس کولر را روی حالت سرما قرار دهید و دمانی آن را در پایین ترین حد ممکن تنظیم کنید. سپس آمپر متر را به دور یکی از رشته سیم های فاز و یا نول قرار دهید. حالت رنج مولتی متر را روی اندازه گیری آمپر و  روی۲۰ آمپر قرار دهید. عددی که روی صفحه نمایشگر آمپر متر می بینید همان آمپر کولر گازی است. اندازه گیری آمپر کولرگازی اندازه گیری آمپر کولرگازی

نکات مهم که باید در ارتباط با آمپر کشیدن کولر گازی بدانید

  • مشکل آمپر کشیدن کولر گازی باید سریعاً بررسی و رفع عیب شود. زیرا در صورت عدم عیب یابی سریع احتمال به آتش کشیدن سیم کشی کولر و سوختن موتور وجود دارد.
  • در صورتی که در تعمیر وسایل برقی مهارت کافی ندارید از تعمیرکار کولر گازی درخواست کمک کنید.
  • در شرایطی که کولر گازی آمپر می کشد در واقع این وسیله نمی تواند با آمپراژ استاندارد خود روشن شود و در نتیجه برق اضافی مصرف می کند. از روشن کردن کولر گازی و استفاده از آن در این شرایط اجتناب کنید.

پیشگیری از آمپر کشیدن کولر گازی

تعمیر یا تعویض قطعات برقی مستلزم صرف هزینه و وقت زیاد است. بهترین راه پیشگیری از به وجود آمدن مشکلات جدی برای دستگاه های برقی است. انجام به موقع سرویس  بهترین راه پیشگیری از آمپر کشیدن کولر گازی و افزایش مصرف برق آن است. سرویس های دوره ای بهتر است که سالیانه و در فصل بهار انجام شود. منبع: سایت تعمیرات لوازم خانگی آی‌پی امداد
نظرات: 0 مشاهده