ریتالین - عوارض جانبی- تداخل - قرص شب امتحان ritalin

ریتالین (Ritalin) چیست ؟

متیل فنیدات ( Methylphenidate)

ریتالین از مشتقات آمفتامین ها است که برای درمان بیش فعالی ، نارکولپسی و برخی از افسردگی های مقاوم به درمان ، مورد استفاده قرار میگیرد . اگر بیماری آب سیاه ، سندرم تورت ، تیک عصبی و اضطراب شدید دارید نباید ریتالین مصرف کنید . ریتالین ممکن است باعث عادت شود . البته میزان عادت به ریتالین مانند متادون و یا تریاک نبوده و شدت کمتری دارد . مصرف ریتالین در افرادی که دچار بیماری های قلبی و عروقی و فشارخون بالا هستند میتواند باعث بروز حمله قلبی و یا سکته مغزی شود و خطر جانی در پی دارد . تصویر مرتبط بین مصرف بازدارنده‌های مونوآمین اکسیداز و ریتالین حداقل باید دو هفته فاصله زمانی وجود داشته باشد . داروهایی مانند : ایزوکربوکسازید، لینزولید،متیلن بلو ،فنلزین سولفات (ناردیل ) ، ترانیل سیپرومین ، رازاگیلین ، سلژیلین و ...
توجه : در صورتی که شما سابقه افسردگی ، خودکشی ، برخی از بیماری های روانی و اختلال دوقطبی داشته باشید ، مصرف ریتالین می تواند بیماری شما را بدتر کرده و عوارض جانبی خطرناکی در پی داشته باشد .
قبل از تجویز ریتالین ، موارد زیر را به پزشک گزارش دهید :
  1. اگر به متیل فنیدیت یا ریتالین حساسیت دارید
  2. اگر دچار آب سیاه یا گلوکوم هستید
  3. اگر سابقه تیک عصبی دارید
  4. در صورت ابتلا به افسردگی و اضطراب
  5. اگر سابقه بیماری های قلبی و سکته مغزی دارید
  6. اگر دچار نقص مادرزادی قلب هستید
  7. در صورتی که فشار خون بالا دارید . مصرف ریتالین می تواند عوارض خطرناکی برای شما داشته باشد .
  8. اگر به اختلال دوقطبی مبتلا هستید
  9. در صورتی که مشکل گردش خون دارید . مخصوصا مشکل گردش خون در دست و پا
  10. اگر دچار صرع یا تشنج و غش هستید
  11. در صورتی که هرگونه مشکلات گوارشی دارید . هرگونه مشکل در معده ، مری و روده
  12. اگر آزمایش مغز غیر طبیعی دارید
  13. در صورتی که معتاد هستید و یا سابقه اعتیاد دارید
  14.  اگر سابقه خودکشی کردن دارید و یا هم اکنون در فکر خودکشی هستید
  15. در صورتی که باردار هستید و یا قصد حاملگی دارید
  16. اگر در دوران شیر دهش هستید و به نوزاد شیر میدهید .

مصرف ریتالین در دوران بارداری

تاثیرات ریتالین در دوران بارداری بر روی جنین به صورت کامل مشخص نیست . قبل از مصرف ریتالین در دوران حاملگی ، با پزشک مشورت کنید .

مصرف ریتالین در دوران شیردهی

مشخص نیست که آیا ریتالین از طریق شیر مادر به بدن نوزاد منتقل می شود یا خیر . در دوران شیردهی ، قبل از مصرف ریتالین با پزشک مشورت کنید .
توجه : ریتالین اعتیاد آور است و نباید بدون تجویز پزشک و به مدت طولانی مصرف شود . این دارو را به دیگران پیشنهاد ندهید و در صورتی که کسی مصرف ریتالین به شما پیشنهاد داد ، نپذیرید.
نکته : ریتالین می تواند خواب شما را دچار اختلال کند . جهت جلوگیری از اختلال خواب ، می توانید ریتالین را صبح مصرف کنید . قرص های ریتالین حتما باید 30 الی 45 دقیقه قبل از غذا مصرف شود . کپسول ریتالین را  می توان همراه با غذا مصرف کرد . در صورتی که عمل جراحی و یا دندانپزشکی در پیش دارید ، مصرف ریتالین را به پزشک یا دندان پزشک خود اطلاع دهید . ممکن است نیاز باشد تا چند روز مصرف ریتالین را متوقف کنید .

در صورت فراموش کردن مصرف ریتالین چه کنم؟

در صورتی که مصرف یک وعده از قرص خود را فراموش کرده اید ، به محض یاداوری ، قرص خود را مصرف کنید . در صورتی که به زمان مصرف بعدی نزدیک می شوید ، دوزفراموش شده را رها کنید .

در صورت مصرف بیش از حد ریتالین چه کنم ؟

در صورتی که به اشتباه و یا به قصد خودکشی با ریتالین ، مقدار زیادی از این دارو مصرف کرده اید ، سریعا با اورژانس تماس بگیرید . اوردوز و مسمومیت با ریتالین می تواند کشنده باشد . خودکشی با این دارو ، روش مناسبی برای جلب توجه نیست و می تواند عوارض جانبی شدیدی در پی داشته باشد .
توجه : ریتالین می تواند تمرکز و قدرت تفکر شما را مختل کند . بعد از مصرف ریتالین از رانندگی و کارهایی که به تمرکز بالا نیاز دارند خودداری کنید .

عوارض جانبی ریتالین :

این دارو مانند تمام داروهای دیگر می تواند عوارض جانبی در پی داشته باشد . پزشک شما به این دلیل این دارو را برایتان تجویز کرده است که فواید آن از عوارض آن برای شما بیشتر است . شما ممکن است هیچکدام از این عوارض را مشاهده نکنید و یا چندین عارضه به صورت همزمان در شما بروز کند . در صورتی که بعد از مصرف ریتالین هرگونه علائمی از آلرژی مشاهده کردید سریعا با اورژانس تماس بگیرید . نشانه های حساسیت به ریتالین می تواند شامل این موارد باشد : خارش و قرمز شدن چشم ، تنگی نفس ، خشکی دهان و گلو ، تورم زبان و لب ، عطسه  و ...

سایر عوارض جانبی ریتالین عبارتند از :

  •  تنگی نفس / درد سینه / مشکلات قلبی / افزایش و یا کاهش ضربان قلب
  • توهم / شنیدن صداهایی که وجود ندارند / دیدن چیزها و کسانی که وجود ندارند
  • بی حسی / سوزن سوزن شدن دست ها و پاها / مشکلات گردش خون در دست ها و پاها / گز گز کردن / مورمور شدن
  • تغییر رنگ پوست / رنگ پریدگی / تغییر رنگ انگشتان
  • مشکلات بینایی / تاری دید / سیاهی رفتن چشم ها / دیدن هاله نور در اطراف اجسام / حساسیت به نور / دوبینی
  • نعوظ آلت / از بین نرفتن نعوظ به مدت بیش از 4 ساعت
  • ریتالین میتواند بر رشد کودک تاثیر گذاشته و رشد کودک را متوقف کند . در صورتی که کودک شما در سن رشد است و ریتالین مصرف میکند ، با پزشک مشورت کنید .
  • افزایش فشار خون
  • از دست دادن اشتها / کاهش وزن / تهوع / استفراغ / درد معده / درد شکم / سوزش سردل
  • بی خوابی / دیدن کابوس / حرف زدن در خواب
  • تیک عصبی / حرکات غیر ارادی چشم /
  • مشکل در تعادل / مشکل در هماهنگی عضلات ، مثلا ممکن است لیوان از دستان بیافتد .
  • کاهش سرعت حرف زدن / مشکل در جمله سازی و پیدا کردن کلمات / فراموش کردن حرفی که در حال گفتن بودید
  • ریزش موی سر

چه داروهایی با ریتالین تداخل دارند ؟

برخی از داروها میتوانند با ریتالین تداخل ایجاد کرده و باعث بروز عوارض جانبی ناخواسته شوند . ممکن است با تغییر ساعت مصرف داروها بتوان از برخی از این تداخلات جلوگیری کرد . در هرصورت برای این منظور با پزشک خود مشورت کنید . در زمان تجویز ریتالین ، تمام داروهایی که در حال مصرف کردن هستید به پزشک خود اطلاع دهید . تعداد بسیار زیادی از داروها می تواند با ریتالین تداخل ایجاد کند . برخی از این داروها عبارتند از : استامینوفن / ترامادول / بوپروپیون / سلژیلین /  هیوسیامین / متنامین / متیلن بلو / فنیل سالیسیلات / متنامین / فنیل سالیسیلات / ایوپامیدول / ایزوکاربوکسازید / ترانی سیپرومین / پروکاریسین / پیموزاید / ترانیل سیپرومین /

مصرف ریتالین برای درس خواندن

ریتالین در بین دانش آموزان و دانشجویان به اسم قرص شب امتحان معروف است و از آن برای افزایش تمرکز و کاهش میزان خواب در زمان امتحانات استفاده می کنند در صورتی که قرص ریتالین برای این هدف تولید نشده است و می تواند عوارض جانبی شدیدی داشته باشد. علاوه بر عوارض جانبی ، مصرف ریتالین بسیار اعتیاد آور است و از طرفی بدن به سرعت به مصرف این دارو عادت می کند و بعد از مدتی ، میزان مصرف همیشگی تاثیر گذار نیست و مجبور به افزایش دوز مصرفی هستید . مصرف ریتالین از طریق آزمایشات مختلف قابل تشخیص است و ماندگاری این دارو در بدن بستگی به میزان مصرف ، متابولیسم شخص ، سن ، جنسیت و درصد چربی بدن او دارد .بطور معمول مصرف داروی ریتالین از طریق آزمایش به در محدوده زیر قابل تشخیص است : آزمایش ادرار : یک تا دو روز بعد از قطع مصرف ریتالین آزمایش خون : حدود 12 ساعت آزمایش بزاق : یک الی دو روز آزمایش فولیکول مو : تا 90 روز بعد از ترک ریتالین تهیه و ترجمه اختصاصی / pamuh.com
نظرات: 3 مشاهده