انجام کلیه مراحل ثبت برند در الی ثبت

پس از ثبت شرکت با توجه به نوع فعالیت خود نیاز به ثبت برند یا علامت تجاری دارید تا بتوانید خدمات و محصولات خود را به مشتریان بیشتری معرفی کنید. هدف تمام شرکت‌ها، جلب توجه کاربران و تبدیل کردن آنها به مشتریان وفادار است. برای اینکه بتوانید محصول و خدمات خود را به افراد بیشتری معرفی کنید باید دارای یک برند باشید تا مشتریان بتوانند محصولات شما را از سایر رقبا تشخیص دهند. در ادامه قصد داریم شما را با مراحل و فواید ثبت برند بیشتر آشنا می‌کنیم.

انجام کلیه مراحل ثبت برند در الی ثبت انجام کلیه مراحل ثبت برند در الی ثبت

برند چیست؟

برند به نام، عبارت، طرح یا هر ویژگی گفته می‌شود که محصولات یک شرکت را از سایر محصولات مشابه متمایز می‌کند. ثبت برند به کسب و کارها کمک می‌کند که با تبلیغات هدفمند، خود را به کاربران بیشتری معرفی کرده و آنها را به مشتریان دائمی خود تبدیل کنند. کافیست مخاطبان از طریق بازاریابی جذب محصولات شما شده تا بعد از یکبار امتحان کردن، برند شما را به بقیه دوستان و اطرافیان معرفی نمایند. به همین راحتی می‌توانید در عرض مدت زمان کوتاهی به سودآوری برسید.

اهمیت ثبت برند

اگر تولیدکننده یک محصول باکیفیت هستید ولی نتوانید با معرفی آن به مشتریان بیشتر، فروش خود را افزایش دهید نمی‌توانید در کسب و کار خود موفق باشید‌. همانطور که می‌دانید رقابت در هر محصولی که در بازار عرضه می‌شود بسیار بالاست و برای اینکه بتوانید محصول یا خدمات خود را از سایرین متمایز نشان دهید، ثبت علامت تجاری ضروری است. در واقع ثبت برند یک ابزار مهم جهت تبلیغات و بازاریابی به شمار می‌رود. به علاوه ثبت علامت تجاری، سواستفاده از هویت محصولات و خدمات شما در بازار را غیر ممکن می‌سازد.

فواید ثبت برند چیست

ثبت برند توسط کسب و کارهای مختلف فواید بسیاری دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

برخورداری از حقوق انحصاری

مالک برند ثبت شده، کنترل انحصاری بر آن داشته و می‌تواند ازهمان برند برای سایر محصولات در کلاس‌های مشخص شده استفاده کند. هم چنین مالک می‌تواند مانع از استفاده دیگران از برند در کلاس های ثبت شده نماید. به علاوه مالک می‌تواند هر گونه‌ای تخلف را به صورت‌ قانونی پیگیری کند.

اعتماد سازی و وفاداری

ثبت برند نشانه شهرت و برتری یک محصول است و باعث جلب اعتماد مشتریان می‌شود. درواقع شرکت‌هایی که خدمات و محصولات باکیفیتی دارند با ثبت علامت تجاری، اعتماد مخاطبان را راحت‌تر جلب کرده و آنها را به مشتریان وفادار تبدیل می‌کنند.

متمایز کردن محصولات از رقبا

ثبت برند باعث می‌شود که مشتریان محصولات شما را راحت‌تر در بازار شناسایی کنند. هم چنین ثبت کردن برند موجب تمایز شما از رقبا می‌شود. به علاوه برند مانند یک ابزار تبلیغاتی عمل کرده و می‌تواند خدمات و محصولات شما را بهتر به مخاطبان معرفی کند.

ایجاد دارایی

برند شما در آینده می‌تواند یک دارایی ارزشمند محسوب بشود. اگر برند شما بتواند در بین مشتریان به شهرت برسد؛ شما می‌توانید آن را در ازای دریافت وجه به دیگران واگذار کنید.

برخورد قانونی در برابر تخلف با برند

زمانی که شما یک برند را ثبت می‌کنید، آن نشان تجاری مختص خودتان است و کسی حق ندارد از آن استفاده کند. اگر شخصی بدون اجازه مالک برند از آن استفاده کند؛ مالک می‌تواند به صورت قانونی از فرد متخلف شکایت کند.

ثبت جهانی علامت تجاری

اگر قصد دارید تجارت خود را گسترش بدهید، می‌توانید به راحتی در کشور دیگر هم یک علامت تجاری ثبت کنید. در واقع ثبت برندی که قبلا در ایران انجام داده‌اید می‌تواند مبنایی برای ثبت علامت تجاری در کشور دیگر باشد.

جذب نیروی انسانی

ثبت برند باعث می‌شود که نیروهای جوان و با استعداد جذب شرکت شده و بتوانید با داشتن کادر حرفه‌ای، بهره وری را افزایش داده و زودتر به سودآوری برسید. در واقع ثبت علامت تجاری، تصویر مثبت از یک سازمان را نشان می‌دهد و نیروهای جوان را ترغیب می‌کند که جذب شرکت شوند.

مدارک مورد نیاز جهت ثبت علامت تجاری برای افراد حقیقی مدارک مورد نیاز جهت ثبت علامت تجاری برای افراد حقیقی

مدارک مورد نیاز جهت ثبت علامت تجاری برای افراد حقیقی

  • کپی برابر با اصل شناسنامه‌ و کارت ملی

  • کد پستی

  • ارائه مجوز تولید، پروانه بهره‌برداری و پروانه کسب برابر اصل شده

  • امضای وکالت‌نامه

  • در صورتی که علامت تجاری لاتین باشد؛ ارائه کارت بازرگانی توسط فرد دارای جواز الزامی است.

  • ۱۵ عدد تصویر علامت تجاری مورد نظر در ابعاد 8*8 به همراه توضیحاتی درباره برند

 

مدارک مورد نیاز جهت ثبت علامت تجاری برای اشخاص حقوقی( شرکت‌ها)

  • ارائه مجوز تولید، پروانه بهره‌برداری و پروانه کسب برابر اصل شده

  • کپی برابر با اصل کارت شناسایی و کارت ملی دارندگان حق امضا اوراق بهادار

  • کدپستی

  • تصویر آگهی تاسیس شرکت و تصویر روزنامه رسمی آخرین تغییرات هیئت مدیره

  • تصویر علامت تجاری در ابعاد 8*8 به تعداد 15 عدد به همراه توضیح در مورد علامت

  • کارت بازرگانی

  • امضای وکالت‌نامه توسط دارندگان حق امضای اوراق بهادار

مراحل ثبت برند

بعد از تهیه مدارک برای ثبت برند و تشکیل پرونده و ارجاع آن به کارشناسان اداره مالکیت معنوی، تقریبا ۴۵ روز الی ۱۲۰ روز زمان می‌برد تا وضعیت پرونده شما مشخص شود. در این مرحله شما با سه حالت تایید، رد کامل و نقص در پرونده مواجه می‌شوید که در ادامه درباره هرکدام توضیح مختصری خواهیم داد.

تایید

تایید پرونده، یعنی هیچ گونه نقص و مغایرتی وجود نداشته و شما می‌توانید جهت چاپ آگهی درخواست ثبت علامت تجاری اقدامات لازم را انجام دهید. باید توجه نمود که دو‌ آگهی برای ثبت برند نیاز است. ابتدا تقاضای تایید شده پرونده شما باید در روزنامه کثیرالانتشار چاپ شود . معمولا هفت الی ده روز برای صدور روزنامه زمان لازم است. پس از چاپ آگهی، درصورتیکه کسی اعتراضی جهت علامت تجاری داشته باشد تا ۳۱ روز بعد می‌تواند آن را اعلام کند. اگر بعد از گذشت یک ماه، اعتراضی به اداره مالکیت ارسال نشد، شما می‌توانید جهت چاپ دوم روزنامه اقدام کنید. با پرداخت هزینه حدود یک هفته بعد، روزنامه نوبت دوم چاپ و به آدرس شما ارسال می‌گردد.

رد کامل

در صورتی که پرونده‌ شما رد کامل شد، یعنی پرونده شما نقص داشته و امکان پیگیری آن وجود ندارد‌.

نقص پرونده

ممکن است مدارک و مجوزهای شما تکمیل نباشد و یا دچار مشکلاتی باشد که در این شرایط باید جهت رفع نقص آن اقدام کنید. پس از تکمیل کردن مدارک، می‌توانید آنها را به اداره مالکیت معنوی ارسال کنید تا دوباره بررسی شوند.

نکات مهم هنگام انتخاب عنوان علامت تجاری

جهت ثبت برند، اولین قدم انتخاب نام و عنوان مناسب است. زیرا در غیر این صورت پرونده شما رد شده و پروسه ثبت علامت تجاری طولانی‌تر می‌شود. به همین دلیل در این قسمت به نکات مهمی که هنگام انتخاب عنوان برند باید به آن توجه کنید اشاره می‌کنیم.

  • جهت انتخاب نام برند نمی‌توانید از اسامی و علایم مشهور و شناخته شده استفاده کنید.

  • اسامی انتخابی برای برند نباید غیر معقول، غیر اخلاقی و مخالف با موازین اسلام باشد.

  • نام‌های ترکیبی شانس بیشتری برای ثبت دارند.

  • شما می‌توانید از کلمات ساختنی و خاص جهت انتخاب نام برند استفاده کنید؛ زیرا شانس بیشتری برای ثبت شدن دارند.

  • اگر عنوان انتخابی شما تا پنجاه درصد شبیه به نام تجاری دیگری باشد، احتمال به ثبت رسیدن آن ضعیف است.

  • در برخی از صنف ها مانند موادغذایی، نوشیدنی‌ها و لوازم خانگی، ثبت برند بسیار زیاد است و از این رو باید در انتخاب عنوان علامت تجاری بسیار دقت کرد. پیشنهاد می‌کنیم اگر در این حوزه فعالیت می‌کنید حتما از اسامی خاص و منحصربفرد استفاده کرده تا شانس بیشتری برای قبولی آن داشته باشید.

  • عنوان برند می‌تواند فارسی یا لاتین باشد. هم چنین امکان ترکیب آنها نیز وجود دارد.

  • توجه داشته باشید امکان ثبت اعداد به صورت فارسی و انگلیسی به تنهایی وجود ندارد.

  • حتما قبل از اقدام جهت ثبت برند، قابل ثبت بودن علامت تجاری را استعلام بگیرید. تا در صورت رد شدن آن، به دنبال یک عنوان دیگر باشید.

علایم تجاری ممنوع

انتخاب و ثبت برند تابع قوانین خاصی است که بسیاری از افراد از آن اطلاعی ندارند. ما در این بخش قصد داریم شما را با علایم تجاری ممنوع آشنا کرده تا شما را در انتخاب مناسب‌ترین نام و علایم تجاری کمک نماییم.

  • علامت هلال احمر و نشان‌های دولتی

  • پرچم رسمی ایران

  • هر پرچمی که منتسب به کشور ایران است ولی توسط دولت ایران منع شده است.

  • علامت سازمان‌های رسمی مانند هلال احمر، همراه اول، صلیب سرخ

  • علایم مخل منافی عفت

  • واژه‌های عام. به طور مثال استفاده از کلمه کتاب به تنهایی قابل ثبت نیست زیرا این کلمه، واژه عامی است که برای تمام محصولات با این نام استفاده می‌شود.

  • واژه‌های توصیف کننده. به عنوان مثال واژه خوشبو و زیبا چون برای توصیف استفاده می‌شوند به تنهایی قابل ثبت نیستند. حتما باید در کنار این واژه‌ها از کلمات دیگر نیز استفاده کرد.

  • علایم گمراه کننده. مثلا ثبت برند جهت عرضه عسل با تصویر شیره خرما امکان پذیر نیست؛ زیرا این تصویر موجب گمراه شدن مصرف کننده شده و ممکن است فرد محصول اشتباهی را خریداری کند.

  • تصاویر و کلماتی که موازین اخلاقی، عرف و شئونات جامعه را نقض کند.

  • در صورتی که برند و علامت یک شرکت با یک موسسه دیگر شباهت زیادی داشته و خدمات و محصولات آنها از هم قابل تمایز نباشد.

هزینه ثبت برند هزینه ثبت برند

هزینه ثبت برند

پس از اینکه از طریق صفحه استعلام از قابل ثبت بودن علامت تجاری خود مطمئن شدید؛ می‌توانید جهت ثبت برند خود اقدام کنید. هزینه ثبت کردن برند ثابت نیست و به عوامل مختلفی بستگی دارد. از پارامترهای موثر در هزینه ثبت برند می‌توان به هزینه چاپ دو نوبت آگهی، هزینه‌های بررسی، هزینه وکیل و سایر هزینه‌های دیگر اشاره کرد. البته هزینه‌های ذکر شده به شرطی است که شما تمام مدارک مورد نیاز را آماده داشته باشید. در غیر این صورت باید هزینه‌ای را بابت تهیه مدارک نیز در نظر بگیرید. مثلا گاهی ثبت علامت تجاری برای برخی از مشاغل خاص نیاز به تهیه مدارکی است که جهت آماده کردن آن باید هزینه‌ای را بپردازید.

کلیه مراحل ثبت شرکت و ثبت برند در الی ثبت

در این مقاله به اهمیت ثبت برند و مزایای آن اشاره کردیم. هم چنین شما را با علایم تجاری ممنوع آشنا کردیم. جهت انجام کلیه مراحل ثبت شرکت و ثبت برند می‌توانید به الی ثبت مراجعه کنید. این مجموعه با ۱۵ سال سابقه و داشتن تیمی حرفه‌ای در زمینه ثبت علامت تجاری، ثبت شرکت و ثبت تغییرات شرکت خدمات باکیفیتی را به مشتریان عزیز ارائه می‌دهد‌. جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ثبت کردن برند و شرکت، ثبت تغییرات شرکت و اخذ رتبه بندی شرکت به آدرس اینترنتی https://elisabt.ir/ مراجعه کرده و یا می‌توانید از طریق شماره 02126710646 با ما تماس حاصل فرمایید.

سوالات متداول درباره ثبت برند

چه افرادی می‌توانند جهت ثبت برند اقدام کنند؟

تمام افراد حقوقی و حقیقی که در زمینه تولید، عرضه، بسته بندی یا صادرات و واردات کالا فعالیت می‌کنند، می‌توانند جهت ثبت برند اقدام کنند.

چه افرادی حق استفاده از علامت تجاری را دارد؟

فقط مالک علامت تجاری یا فردی که به صورت موقت یا دائم از طرف مالک حق استفاده از برند را داشته باشد.

آیا ثبت برند اجباری است؟

ثبت علامت تجاری فقط در مواردی که دولت و قانون تعیین کرده باشد، اجباری است و در غیر این صورت کاملا اختیاری است. البته همانطور که در این نوشته مطالعه کردید برند مزیت‌های بسیاری دارد؛ به همین جهت توصیه می‌کنیم جهت برخورداری از امتیازات دولت و مزایای آن حتما جهت ثبت علامت تجاری اقدام نمایید.

آیا بعد از رد شدن اظهارنامه ثبت برند، امکان اعتراض وجود دارد؟ آیا بعد از رد شدن اظهارنامه ثبت برند، امکان اعتراض وجود دارد؟

آیا بعد از رد شدن اظهارنامه ثبت برند، امکان اعتراض وجود دارد؟

بله. بعد از انتشار آگهی ثبت برند، هر فردی که نسبت به آن شکایتی داشته باشد می‌تواند تا ۳۰ روز پس از آن، اعتراض خود به اداره مالکیت معنوی ارسال کند.

نظرات: 0 مشاهده