طرز تهیه "خورشت کرفس با گوشت" برای 8 تا 10 نفر-مجلسی لعابدار و غلیظ

مواد لازم برای درست کردن خورشت کرفس با گوشت برای 8 تا 10نفر

گوشت خورشتی به ازای هر نفر 80 تا 100 گرم
کرفس یک بوته بزرگ-به ازای هر نفر یک ساقه
جعفری ساطوری شده-برگ کرفس ساطوری شده از هر کدام 300 گرم
پیاز 1 عدد متوسط
آرد (برای لعاب انداختن) 2 ق غ
نعنا خشک 3 الی 4 ق غ
آبغوره نصف استکان (به غلظت آبغورتون بستگی داره)
نمک- زردچوبه- روغن- پودر پیاز- پودر سیر- فلفل سیاه به میزان لازم

آموزش مرحله به مرحله و طرز تهیه خورش کرفس با گوشت-خوشمزه و مجلسی

1- در اولین مرحله از "طرز پخت خورش کرفس مجلسی" ابتدا برگ های کرفس رو از ساقه جدا کنید، هم ساقه ها و هم برگ های کرفس رو خوب بشورید، بعد ساقه ها رو به اندازه تقریبا 1 بند انگشت برش بزنید، کرفس ها رو به شکل اُریب (کج) خورد کنید تا شکل خورشتتون زیباتر بشه. 2- برگ کرفس رو به شکل ساطوری ریز خرد کنید و با جعفری مخلوط کنید و داخل تابه ای روغن بریزید و داخل روغن با حرارت ملایم سرخ کنید، ساقه ها رو هم در تابه جداگانه بریزید و همراه با مقداری روغن تفت بدین، حدودا 25 دقیقه زمان بدین تا سرخ بشن. 3- زمانی که رنگ کرفس ها طلایی شد یک عدد از کرفس ها رو امتحان کنید تا به پنجاه درصد از پخت رسیده باشن، بعد نعنا خشک رو هم بریزید و 2 دقیقه تفت بدین بعد حرارت رو خاموش کنید، سبزی رو هم به اندازه ای که دوست دارین تفت بدین اگر میخواین مثل سبزی قورمه میتونید تفت بدین تا رنگ سبزی تیره بشه. 4- زمانی که رنگ سبزی ها کاملا تغییر کرد و به اندازه دلخواهتون سرخ شد ساقه های سرخ شده کرفس رو به سبزی اضافه کنید و خوب هم بزنید و بعد از روی حرارت بردارید، پوست پیاز رو بگیرید و بشورید بعد به صورت نگینی خرد کنید. 5- داخل قابلمه ای که قراره خورش رو داخلش بپزید مقداری روغن بریزید و پیاز ها رو بریزید و تفت بدین تا زمانی که سبک و طلایی رنگ بشن، بعد گوشت رو که خرد کردید و شستید داخل قابلمه بریزید و 5 دقیقه با حرارت ملایم تفت بدین تا سرخ بشن. 6- بعد ادویه ها رو بجز نمک، به اندازه دلخواه داخل قابلمه بریزید، آرد رو اضافه کنید و با گوشت تفت بدین تا به خورد گوشت بره، خوب هم بزنید تا آرد گوله گوله نشه، سپس داخل قابلمه به مقدار مناسب آب جوش بریزید و درب قابلمه رو بذارید تا گوشت ها بپزن(با توجه به اندازه بُرشِ گوشت و نوع گوشتتون تقریبا 1 الی 1.5 ساعت زمان میبره)، زمانی که کمی بیشتر از نیم پز شدن ساقه های کرفس رو اضافه کنید. 7- زمانی که هم گوشت و هم ساقه کاملا پخت اگر خورش به غلظت دلخواهتون رسیده بود نمک و آبغوره رو بریزید و بعد از 5 دقیقه خورش رو مزه کنید اگر نیاز بود نمک و آبغوره رو بیشتر کنید، بعد از دو سه دقیقه خورش شما حاضره، اما اگر آب خورش زیاد بود درب قابلمه رو نذارید و حرارت رو زیاد کنید تا آب خورش بخار بشه بعد نمک و آبغوره رو اضافه کنید. طعم دهنده به خورش کرفس-خواص کرفس-مضرات کرفس برای زنان باردار طرز تهیه خورش کرفس با گوشت با آلو با رب انار مجلسی بدون سبزی با لوبیا برای 8 تا 10 نفر

خورش کرفس با گوشت بدون سبزی

برای پختن خورش کرفس با گوشت بدون سبزی ،  جعفری و نعناع رو حذف کنید، اما از برگ های خود کرفس حتما استفاده کنید، اما یکی از دلایل اصلی خوشمزه شدن خورش کرفس مربوط به طعم سبزی هاشه مخصوصا نعناع. پس سعی کنید حتما این سبزی ها رو توی خورش کرفس استفاده کنید.

نکات ریز و فوت و فن مهم دستور پخت خورش کرفس با گوشت

1- روی ساقه های کرفس ریشه های زمختی وجود داره که شبیهه نوار های باریکِ پلاستیکی هستش که حتما با کمک چاقو اون ریشه ها رو جدا کنید تا کرفس هم زودتر بپزه و هم لذیذتر بشه. 2- برای تهیه این خورش، کرفس ترد و تازه را انتخاب کنید و از خرید کرفسی که تیره و رگ های خشن و محکم دارد خوداری کنید. 3- میزان نعنا باید کمتر باشه تا خورش تلخ نشه. 4- اندازه برشِ ساقه ها به خودتون بستگی داره، اگر کوچیکتر برش بزنید زودتر میپزه، اگر بزرگتر برش بزنید دیرتر میپزه اما اندازه استانداردش یک بند انگشته. 5- بعضی ها موقع تفت دادن گوشت 1 قاشق هم رب گوجه فرنگی اضافه میکنن و با گوشت تفت میدن. 6-اگر نعنا تازه خواستید استفاده کنید حدودا 1 مُشت برگ نعنا رو ساطوری کنید و با جعفری و برگ های کرفس تفت بدین. 7- برای لعاب دار شدن خورشت هایی مثل: خورش کرفس، خورش قورمه سبزی و فسنجون میتونید جو پرک رو آسیاب و پودر کنید و به خورشت اضافه کنید. 8- تفت دادن آرد روی حرارت باعث میشه خورش لعاب بیشتری داشته باشه. 9- استفاده از نوع گوشت به ذائقه خودتون بستگی داره که از گوشت گوساله بخواین استفاده کنین یا گوشت گوسفندی. 10- میتونید بجای آب معمولی از آبِ گوشت استفاده کنید تا خورشتتون خوشمزه تر بشه. 11- به جای آبغوره میتونید از پودر غوره و یا از آب لیمو استفاده کنید. 12- چون ریشه زمخت ساقه رو جدا کردید در کمتر از 1 ساعت میپزه. 13- برای اینکه گوشت زودتر بپزه زیاد بزرگ خرد نکنید، مثل گوشت خورش قیمه و قورمه سبزی به اندازه یک و نیم بند انگشت برش بزنید. 14- مقدار زمان پخت برای انواع گوشت متفاوته، اگر از فیله گوساله استفاده کنید زودتر میپزه. 15- میتونید مقدار جعفری رو بیشتر از برگ کرفس بگیرید. 16- نعناع و جعفری رو مثل سبزی قورمه سبزی کاملا ریز خورد کنید اما برگ های کرفس رو میتونید کمی از جعفری و نعناع درشت تر خورد کنید. 17- استفاده از رب توی این خورش اختیاریه، اگه دوست دارید خورش کرفس شما مثل خورش قورمه سبزی کاملا سبز باشه اصلا رب نزنید، اما اگر هم خواستید از رب استفاده کنید همون 1 قاشق غذاخوری کافیه، چون نمیخوایم خورش مثل خورش قیمه یا خورش مرغ قرمز بشه، رنگش باید مابین سبز و قرمز بشه. 18- کرفس ها رو میتونید مثل هویج به شکل خلال خورد کنید، که در اینصورت خیلی زودتر میپزن. 19- میتونید آرد رو توی کمی آب سرد حل کنید به طوری که گوله گوله نشه بعد به خورش اضافه کنید تا لعابدار بشه. 20- برای لعابدار کردن خورش کرفس اگر در فصلی که بامیه میاد بامیه رو بخرید و خشکش کنید و در زمان درست کردن خورش کمی پودر بامیه بریزید داخل خورش کرفس باعث میشه لعابدار بشه. 21- در بعضی از شهر ها از گشنیز خرد شده هم برای سبزی کرفس استفاده میکنن، برای این مقدار 100 الی 200 گرم گشنیز خرد شده میتونید بریزید، البته از مقدار جعفری و برگ کرفس باید کمتر کنید تا بتونید گشنیز رو اضافه کنید. 22- خواص کرفس برای درمان بیماری هایی مثل رماتیسم و مفاصل بسیار زیاده. 23- نعنا خشک اگه زیاد روی حرارت بمونه زود میسوزه، یکی دو دقیقه تفت کافیه. 24- بهترین طعم دهنده به خورش کرفس نعنا و آبغوره هستش. 25- این مقدار مواد برای "درست کردن خورشت کرفس با گوشت" برای 8 تا 10 نفر مناسب است اگر برای تعداد بیشتر یا کمتر خواستید خورش کرفس درست کنید مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید مثلا برای 4 تا 6 نفر نصف این مقدار کافیه، یا برای 16 تا 20 نفر باید 2 برابر این مواد اولیه رو استفاده کنید. طرز تهیه خورشت کرفس تبریزی با گوشت برای 4 تا 6 نفر

طرز تهیه خورشت کرفس با سبزی قورمه

میتوانید از اندازه سبزی هایی که در این مطلب گفتیم مقداری کم کرده (بجز نعنا) و به اون اندازه که کم کردین سبزی قورمه سبزی تفت بدین و داخل خورشتتون بریزید مزش فوق العاده میشه.

سبزی های خورش کرفس چیه؟

اصلی ترین سبزی خورش کرفس نعنا، جعفری و برگ های کرفس هستن.

طرز تهیه خورشت کرفس با رب انار

برای درست کردن خورش کرفس با رب انار، در نیم ساعت آخر 2 قاشق غذاخوری رب انار (ترجیحا ملس) داخل خورش بریزید.

طرز تهیه خورشت کرفس مجلسی با گوشت و لوبیا

برای درست کردن خورشت کرفس مجلسی با گوشت و لوبیا، 500 گرم لوبیا چیتی یا لوبیا قرمز(میتونید از 500 گرم کمتر یا بیشتر بریزید) رو که از شب قبل خیس کردید بشورید و بعد از تفت دادن گوشت به داخل قابلمه بریزید.

خورش کرفس با آلو

اگر دوست داشتید میتونید آلو خورشتی هم به خورش اضافه کنید تا خوشمزه تر بشه، البته آلو ها رو یکی دو ساعت خیس کنید تا گرد و خاکشون بره، بعد همراه با کرفس ها داخل خورشت بریزید، مقدارش هم بستگی به خودتون داره، اما به ازای هر نفر پنج شیش تا بریزید. چطور برای 8 الی 10 نفر ته چین مرغ مجلسی در قابلمه درست کنم؟

مضرات کرفس در دوران بارداری

زایمان زودرس ، انقباضات رحم ، سقط جنین کرفس اثرات بسیار بدی در دوران بارداری بر روی جنین دارد و در کل دوران بارداری باید از مصرف کرفس خودداری کنید. حتی مصرف مقدار کم کرفس نیز می تواند مضر باشد. خوردن کرفس و بخصوص آب کرفس در اوایل بارداری ممنوع است .کرفس می تواند سیستم عصبی نوزاد را تحت تاثیر قرار داده و مشکلات بسیار بدی مانند صرع برای نوزاد ایجاد کند.
نظرات: 0 مشاهده