بهترین روانشناسان تاریخ و تاثیر آنها بر علم روانشناسی

اگر به علم روانشناسی علاقه‌مند باشید، می‌دانید که دنیای این علم وسیع است و افراد و متفکرین زیادی در این حوزه فعالیت می‌کنند. علمی که امروز در جلسه‌های مشاوره روانشناسی آنلاین استفاده می‌شود، مدیون بهترین روانشناسان تاریخ و تاثیر کارهای آن‌ها است. بهترین روانشناسان تاریخ بهترین روانشناسان تاریخ

بهترین روانشناس‌های تاریخ چه کسانی هستند؟

گروهی از معروف‌ترین روانشناس‌های تاریخ با تحقیقات و مطالعاتشان دربارۀ ذهن و رفتار انسان، تاثیر گسترده‌ای در علم روانشناسی امروز گذاشتند. آن‌ها فیلسوف، محقق و درمان‌گر بودند. بی اف اسکینر، ژان پیاژه، زیگموند فروید از جمله این افراد هستند. آن‌ها در مطالعاتشان از علوم بیولوژی، شیمی، فلسفه و منطق استفاده کردند تا علت رفتار انسان‌ها را کشف کنند.

بی اف اسکینر

بی اف اسکینر رفتارگرا بود و آزمایش‌های زیادی روی رفتار انسان‌ها انجام داد. معروف‌ترین نظریۀ او‌ شرطی‌شدن فعال است که با آزمایش روی موش‌ها به نتیجه رسید. اسکینر با الهام از مطالعه‌های پاولوف و واتسون متوجه شد که تشویق و تنبیه هر دو می‌توانند برای افزایش یا کاهش وقوع یک رفتار استفاده شوند. این روان‌شناس آمریکایی، مخترع، فیلسوف و نویسنده بود و بیش از ۲۰ کتاب و ۲۰۰ مقاله منتشر کرد. برخی از نظریه‌های اسکینر مثل اصلاح رفتار همچنان در جلسه‌های درمان استفاده می‌شوند. اسکینر معتقد بود که چیزی به اسم اراده آزاد وجود ندارد و اعمال انسان به عواقب آن‌ها بستگی دارد.

ژان پیاژه

ژان پیاژه در دنیای روان‌شناسی کودک نقش پررنگی داشته است. او دربارۀ روان‌شناسی رشد و روان‌شناسی شناختی تحقیق کرد و به نتایج خوبی درباره روش‌های آموزشی رسید. پیاژه در دوران زندگی‌اش با کودکان کار کرد تا فرایند آموزش آن‌ها و اختلاف ذهن کودکان با بزرگسالان را کشف کند. برترین روانشناسان جهان چه تاثیری روی ما داشتند برترین روانشناسان جهان چه تاثیری روی ما داشتند

زیگموند فروید

زیگموند فروید یکی از روانشناس‌های مطرح در طول تاریخ است. نظریه‌های او آن‌قدر جنجالی بودند که وقتی مردم به علم روانشناسی فکر می‌کنند، ناخودآگاه یاد زیگموند فروید می‌افتند. او معتقد بود که بیشتر مشکل‌های روانی انسان‌ها به رشد جنسی آن‌ها ربط دارد.

فروید و تحلیل رویاها

فروید علاقه‌ها و تمایلات انسانی را تحلیل کرد و به این نتیجه رسید که ما در طول زندگی‌مان آرزوها و خواسته‌هایمان را سرکوب می‌کنیم. تحلیل رویاها به او کمک کرد که جنبه‌های مختلف شخصیت انسانی را درک کند. طبق مطالعه‌های فروید، هیچ عملی شانسی رخ نمی‌دهد و ذهن خودآگاه شما عامل اصلی تفکرها و اعمال شما است.

آلبرت بندورا

آلبرت بندورا در حوزه تکامل شناختی روانشناسی کار کرده است و نظریۀ یادگیری اجتماعی یکی از مهم‌ترین نظریه‌های او است. او معتقد بود که یادگیری انسان‌ها با مشاهده، تقلید و مدل‌سازی شکل می‌گیرد. این روانشناس کانادایی شش دهه از زندگی‌اش را روی روانشناسی شخصیتی، روان‌شناسی اجتماعی و رفتار تحقیق کرد.

آزمایش عروسک

بندورا از مدل رفتارگرایی اسکینر برای مدل‌سازی نظریۀ شناختی‌اش استفاده کرد. یکی از آزمایش‌های معروف بندورا، آزمایش عروسک است. او دو گروه از کودکان را درنظر گرفت و دو رفتار گوناگون را به آن‌ها نشان داد. بچه‌های گروه اول، بزرگ‌سال‌هایی را می‌دیدند که به یک عروسک آسیب می‌زنند و برای این کار جایزه می‌گیرند. در گروه دوم، کسانی که به عروسک آسیب می‌زدند، تنبیه می‌شدند. نتیجۀ این تحقیق نشان داد که بچه‌های گروه اول به رفتارهای خشونت‌آمیز تمایل بیشتری نشان دادند.

جان واتسون

جان واتسون بنیان‌گذار روان‌شناسی رفتارگرایی بود و نظریۀ خودش را با نام دیدگاه یادگیری معرفی کرد. او معتقد بود که ما نمی‌توانیم بدون مشاهدۀ رفتارها، ذهن خودمان را کشف کنیم. واتسون در زندگی تحقیقاتی‌اش، دربارۀ شرطی‌شدن و نظریۀ‌ پاولوف مطالعه کرد و کتاب‌های زیادی منتشر کرد. برخی از کتاب‌های او، روانشناسی از دیدگاه رفتارگرایی، رفتارگرایی و مراقبت روانی از نوزاد و کودک هستند.  از نظر واتسون، محیط زندگی و جامعه نقش مهمی در رشد و تربیت کودک دارند. او در تحقیقاتش از مبانی و روش‌های علوم تجربی استفاده می‌کرد و از آن‌جایی‌که نظریه های یونگ و فروید قابل سنجش نبودند، با آن‌ها مخالف بود. واتسون ترجیح می‌داد روان‌شناسی را مثل علوم فیزیک و شیمی درنظر بگیرد و برای نظریه‌هایش استدلال بیاورد.

آزمایش آلبرت کوچولو

یکی از معروف‌ترین آزمایش‌های جان واتسون، آزمایش آلبرت کوچولو است. او در این آزمایش، شرطی‌سازی را بررسی کرد و از طریق همین روش، پسربچه‌ای به نام آلبرت را ترساند. جان واتسون و دستیارش موشی را با صدای بلند و ترسناک وارد اتاق می‌کردند و به دفعه‌های مختلف کودک را می‌ترساندند. بعداً پسربچه از هرگونه صدای مشابهی می‌ترسید و حتی نسبت به اشیای سفید و خزدار هم واکنش ترس را نشان می‌داد. در آن زمان، تعداد زیادی از محققان به آزمایش‌های واتسون واکنش نشان دادند و معتقد بودند که این آزمایش‌ها از نظر اخلاقی درست نیستند. نظریه های برترین روانشناسان دنیا نظریه های برترین روانشناسان دنیا

لئون فستینگر

لئون فستینگر روان‌شناس اجتماعی است و در سال ۱۹۴۲، مدرک دکترای خودش را در رشته روان‌شناسی کودک گرفت. او بعد از پایان دوره دکترایش، به روان‌شناسی اجتماعی علاقه پیدا کرد. فستینگر در مطالعاتش به این نتیجه رسید که شرایط اجتماعی بر رفتار انسان‌ها تاثیر می‌گذارد. اسم یکی از نظریه‌های معروف فستینجر ناهماهنگی شناختی است. در ناهماهنگی شناختی، شما دو اعتقاد متناقض دارید. مثلاً با اینکه می‌دانید سیگارکشیدن برای سلامتی شما مضر است، باز هم سیگار می‌کشید.

ایوان پاولوف

پاولوف روانشناس روسی بود و درباره عوامل شرطی‌شدن تحقیق کرد. نتایج تحقیقات او باعث تولد رفتارگرایی در علم روانشناسی شد.  او تلاش کرد تحقیقات و آزمایش‌های عملی را وارد این علم کند. پاولوف معتقد بود که روانشناسی صرفا یک علم نظری نیست و می‌توان از سنجش عینی رفتارها برای اثبات نظریه‌ها استفاده کرد. انسان هایی که مشاوره روانشناسی را تغییر دادند انسان هایی که مشاوره روانشناسی را تغییر دادند

کارل یونگ

این روانشناس سوییسی بنیان‌گذار علم روانشناسی تحلیلی است. او رویاها و ناخودآگاه جمعی را تجزیه و تحلیل می‌کرد. اطلاعاتی که امروزه راجع به مهارت‌ها، ویژگی‌های رفتاری و ذهنی برون‌گراها و درون‌گراها وجود دارد، نتیجۀ تحقیقات کارل یونگ است.

کارل یونگ و روان‌شناسی تحلیلی

هدف او از روان‌شناسی تحلیلی، کمک به انسان‌ها بود. یونگ می‌خواست انسان‌ها معنا و هدف زندگی را کشف کنند و به روش خودشان تاثیرگذار باشند. بسیاری از متخصصان روانی کارل گوستاو یانگ را یکی از تاثیرگذارترین روان‌شناس‌های تاریخ می‌دانند. او روی آرکتایپ‌ها کار کرد و امروزه نتایج تحقیقات او در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود.

لو ویگوتسکی

ویگوتسکی هم‌دوره پیاژه، فروید، اسکینر و پاولوف بود. او دربارۀ روانشناسی آموزشی و رشد کودک تحقیق کرد و نتایج مطالعاتش دنیای آموزش را متحول کرد. ویگوتسکی بعد از مرگش به شهرت رسید و آثارش به زبان‌های مختلف ترجمه شدند.

ویگوتسکی، روان‌شناس ناشناخته

مطالعات ویگوتسکی یکی از پایه‌های رشد شناختی را شکل دادند. او راجع به نقش بنیادین تعاملات اجتماعی و تاثیرش بر رشد شناخت انسان‌ها تحقیق کرد. ویگوتسکی معتقد بود که یادگیری یکی از جنبه‌های ضروری فرایند رشد است و فرایند رشد فرهنگی و روانی انسان هم بر همین اساس شکل گرفته است.

آبراهام مازلو

وقتی اسم آبراهام مازلو را می‌شنوید، احتمالاً یاد هرم مازلو می‌افتید. هرم مازلو نیازهای انسان‌ها را نشان می‌دهد. مازلو معتقد بود که انگیزه‌های انسانی از نیازهای آن‌ها سرچشمه می‌گیرد.

هرم مازلو

طبق هرم مازلو، برای اینکه انسان بتواند استعدادهایش را کشف کند و به خودشکوفایی برسد، باید اول نیازهای فیزیولوژیکش را رفع کند. این نیازها غذا، مسکن، پوشاک و نیازهای جنسی هستند.

ردپای بهترین روانشناسان تاریخ و تاثیر آن‌ها در جلسه‌های مشاوره

این افراد سالیان سال تحقیق کردند تا بتوانند اسراسر ذهن انسان را کشف کنند. روش‌های تجربی تحلیل ذهن، شناخت بیمار، رویکردهای شناختی و آزمون‌های روانشناسی همگی نتیجۀ مطالعه‌های این بزرگان هستند. با اینکه بعضی از نظریه‌های این نخبگان در روانشناسی مدرن جایی ندارند، ولی نمی‌توان ردپای این نظریه‌ها و تفکرات را در جلسه‌های درمان انکار کرد.
نظرات: 0 مشاهده