ارده شیره دشمن کم خونی!

کم خونی ناشی از فقر آهن یکی از مشکلات بهداشت عمومی در کشورهای در حال توسعه است. این بیماری در کشور ما نیز شیوع نسبتاً بالایی دارد و طبق آمار ارائه شده توسط دفتر بهبود تغذیه جامعه، 50 درصد زنان 15 تا 49 ساله کشور به درجات مختلف کم خونی مبتلا هستند و 34 درصد از آنان فقر آهن شدید دارند. علت اصلی کم خونی کمبودهای تغذیه‌ای یا تغذیه نامناسب است و با مصرف مواد غذایی غنی از فولیک اسید و آهن به‌راحتی قابل درمان است. ارده شیره یک خوراکی‌های کاملاً طبیعی و سالمی است که نقش مهمی در بهبود کم خونی دارد، ولی متأسفانه مصرف آن توسط بانوان جدی گرفته نمی‌شود. اگر شما هم از کم خونی ناشی از فقر آهن رنج می‌برید و از مصرف قرص و شربت‌های آهن فولیک اسید خسته شده‌اید، در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا با خواص شگفت انگیز ارده شیره و تأثیر آن در بهبود کم خونی فقر آهن آشنا شوید.  ارده شیره دشمن کم خونی! ارده شیره دشمن کم خونی!

عوارض کم خونی و راه درمان آن در طب سنتی

آهن یکی از عناصر تشکیل‌دهنده هموگلوبین خون است که برای اکسیژن رسان به بافت‌ها، انتقال الکترون در سلول‌ها، سنتز آنزیم‌های ضروری برای به مصرف رساندن اکسیژن و تولید انرژی و همچنین ذخیره اکسیژن در بافت‌ها ضروری است. خانم‌ها به‌دلیل عادت ماهیانه بیش از آقایان در معرض ابتلا به کم خونی هستند. کمبود آهن یا به‌اصطلاح فقر آن باعث کاهش کارایی جسمانی، کاهش توان یادگیری، اختلال در عملکرد سیستم ایمنی بدن، کاهش سطح انرژی روزانه، تولد نوزادان نارس و سقط جنین می‌شود. درمان فقر آهن از نظر طب مدرن باید با داروهای شیمیایی و اصلاح تغذیه انجام شود، ولی طب سنتی معتقد است مصرف منظم و روزانه خوراکی‌های طبیعی غنی از آهن مانند ارده شیره، می‌تواند در مدت زمان کوتاهی کم خونی را درمان کند. طبع ارده شیره گرم است و فقط یک قاشق غذاخوری از آن می‌تواند نیاز روزانه بدن به آهن و فولیک اسید را تأمین کند.

ارزش غذایی یک قاشق ارده شیره

ارده شیره یک صبحانه خوش طعم و حاصل ترکیب ارده کنجد با شیره انگور، خرما، انجیر یا توت است. ارده خالص از دانه‌های تازه و برشته کنجد روغن گیری نشده تهیه می‌شود و شیره انگور یا دوشاب که متداول‌ترین شیره مصرفی در ارده شیره است، از جوشاندن و عصاره گیری انگور قرمز یا سیاه آماده می‌شود. البته ارده فقط شامل ارده کنجد نیست، اگر به لینک https://arazardeh.ir/product-category/tahini/ مراجعه کنید، خواهید دید که حتی از فندق، پسته و... هم ارده تهیه می‌شود. ارده و شیره حاوی انرژی، کربوهیدارت، چربی‌های سالم و انواع املاح معدنی مفید و ضروری هستند. به‌طور کلی ارزش غذایی هر یک قاشق غذاخوری ارده کنجد و شیره انگور، به شرح زیر است:
  • مقدار انرژی: ۴۳۷ کیلوکالری
  • چربی کل: 8 گرم
  • اسید چرب غیر اشباع: 3.5 گرم
  • اسید چرب تک اشباع: 3 گرم
  • کربوهیدارت و قندها: 4.2 گرم
  • پروتئین: 1.6 گرم
  • فیبر: 1.4 گرم
  • املاح معدنی ضروری: 1 گرم
عوارض کم خونی و راه درمان آن در طب سنتی عوارض کم خونی و راه درمان آن در طب سنتی

درمان قطعی کم خونی با مصرف ارده کنجد و شیره

از نظر متخصصین طب سنتی ارده کنجد و شیره یکی از بهترین مواد غذایی برای درمان طبیعی کم خونی ناشی از فقر آهن است. هر واحد 100 گرمی ارده شیره از 5 قاشق غذاخوری ارده کنجد و 2 قاشق غذاخوری شیره انگور تهیه می‌شود و به‌دلیل داشتن خواصی که در ادامه توضیح می‌دهیم، بهترین ماده غذایی برای افراد مبتلا به فقر آهن است.

·         شیره انگور غنی از آهن و فولیک اسید است

شیره انگور یا دوشاب طبع گرم و طعم شیرین دارد، بسیار مقوی و حاوی قند طبیعی و کالری بالاست. این شیره خوشمزه حاوی انواع ویتامین‌های A، B، C و K، منیزیم، روی، پتاسیم، نیاسین، کلسیم و مهم‌تر از همه آهن و فولیک اسید است. از شیره انگور برای درمان کم خونی، تغذیه افراد مبتلا به سرطان، بهبود وضعیت پوست، تقویت حافظه، افزایش وزن در افراد لاغر، تقویت سیستم ایمنی کودکان و بزرگسالان و تغذیه مادران باردار استفاده می‌شود. مقادیر قابل توجه آهن، فولیک اسید، ویتامین B12 و منیزیم موجود در شیره انگور با بالا بردن تولید گلبول‌های قرمز خون به خون سازی در بدن کمک می‌کنند. هر یک قاشق غذاخوری شیره انگور می‌تواند نیاز روزانه بدن به آهن و ویتامین‌های گروه B که مکمل جذب آهن هستند، تأمین کند. علاوه بر شیره انگور می‌توانید از انواع شیره های طبیعی که در لینک https://arazardeh.ir/product-category/sap/ معرفی شده‌اند هم استفاده کنید.

·         ارده کنجد درمان ضعف و بی حالی افراد مبتلا به فقر آهن است

ارده کنجد از نظر خواص و ارزش غذایی شبیه کنجد است و مصرف آن یکی از بهترین راه‌ها برای تأمین ویتامین‌های گروه B از جمله تیامین و مواد معدنی مهمی مانند آهن، روی (زینک)، منیزیم، مس، فسفر و منگنز است. آهن موجود در ارده علاوه بر پیشگیری از کم خونی، خستگی مفرط، بی حالی و کمبود انرژی ناشی از فقر آهن را برطرف می‌کند. ویتامین‌های B موجود در ارده با تأمین نیاز روزانه بدن برای مقابله با استرس، علائم افسردگی، بهبود سوخت و ساز بدن، سلامت سیستم عصبی و سیستم ایمنی بدن مفید هستند. ارده حاوی ترکیبات فنولیک، اسید اولئیک، گاما توکوفرول، اسید لینولئیک و آمینواسیدهای ضروری مانند لیزین، تریپتوفان و متیونین است که به تحریک بدن به تولید سلول‌های خونی، تنظیم هورمون‌ها و سلامت قلب و عروق خونی کمک می‌کنند. درمان قطعی کم خونی با مصرف ارده کنجد و شیره درمان قطعی کم خونی با مصرف ارده کنجد و شیره

بهترین زمان مصرف ارده شیره

از نظر متخصصین طب سنتی بهترین زمان مصرف ارده کنجد و شیره به شرایط جسمانی و وزن شما بستگی دارد. به این ترتیب که:
  • افرادی که دارای کمبود وزن هستند و می‌خواهند با مصرف ارده شیره علاوه بر درمان کم خونی، وزن هم اضافه کنند، بهتر است ارده شیره را در وعده صبحانه میل کنند. ارده حاوی نوعی پروتئین زود جذب است که برای تأمین نیاز بدن در ساعات اولیه روز مناسب است و در عین حال میل شما به صرف وعده ناهار را کم نمی‌کند.
  • افرادی که دارای اضافه وزن هستند، باید ارده شیره را در میان وعده عصر میل کنند تا میل آنها به شام کمتر شود و بدن به‌جای وعده شام، از پروتئین و املاح موجود در این ماده غذایی استفاده کند.

نتیجه گیری

شیوع کم خونی ناشی از فقر آهن در زنان 15 تا 45 ساله ایرانی در حد نسبتاً بالایی است، ولی می‌توان با اصلاح عادات غذایی و مصرف روزانه خوراکی‌های حاوی آهن طبیعی مانند ارده کنجد و شیره انگور از ابتلا به آن پیشگیری یا آن را بدون نیاز به داروها و مکمل‌های آهن درمان کرد. فقط هنگام خرید ارده شیره دقت کنید که تازه و اصل باشد؛ در این مورد پیشنهاد ما فروشگاه آنلاین آراز ارده است. کلیه محصولات این فروشگاه از مواد اولیه تازه و باکیفیت تهیه می‌شوند. برای سفارش انواع ارده، ارده کنجد ایرانی، ارده دوآتیشه و انواع شیره انگور، خرما و توت می‌توانید به نشانی arazardeh.ir مراجعه کنید.
نظرات: 0 مشاهده