ریسپریدون چیست ؟ عوارض تداخل risperidone

ریسپریدون برای درمان اسکیزوفرنی در بزرگسالان و کودکان بالای 13 سال استفاده می شود . همینطور برای درمان نشانه های اختلال دوقطبی در بزرگسالان و کودکان بالای 10 سال مصرف می شود . مصرف ریسپریدون می تواند خطر مرگ ناگهانی را در افراد مسنی که به بیماری آلزایمر دچار هستند افزایش دهد . در زمان مصرف risperidone ، بدن شما به گرما و سرما شدیدا حساس می شود .

ریسپریدون چیست ؟

توجه : مصرف ریسپریدون می تواند تمرکز شما را دچار اختلال کند . در زمان مصرف این دارو از رانندگی و کارهایی که به تمرکز بالا نیاز دارد خودداری نمایید .

در زمان تجویز ریسپریدون ، در صورتی که هر یک از شرایط زیر را دارید به پزشک اطلاع دهید :

  1. اگر بیماری قلبی و عروقی دارید / فشار خون / مشکل ریتم قلب / حمله قلبی و یا سکته مغزی
  2. اگر دیابت و یا مرض قند دارید
  3. اگر هرگونه مشکل کبدی دارید
  4. در صورتی که بیماری کلیوی دارید
  5. اگر دچار سرطان پستان هستید (هم آقایان و هم خانم ها)
  6. در صورتی که پوکی استخوان دارید
  7. اگر مشکل دستگاه گوارش و مشکل بلع غذا دارید
  8. در صورتی که دچار بیماری پارکینسون هستید
  9. اگر بدن شما خشک و کم آب است
  10. اگر به فنیل آلانین حساسیت دارید
  11. در صورتی که باردار هستید
  12. اگر در دوران شیردهی هستید و به نوزاد شیر می دهید

مصرف ریسپریدون در دوران بارداری

مصرف ریسپریدون در 3 ماهه اول بارداری می تواند برای جنین مضر باشد . مانند ایجا مشکلات تنفسی ، سوء تغذیه ، اضطراب جنین  و... در صورتی که در دوره مصرف ریسپریدون متوجه شدید که باردار هستید ، سریعا به پزشک اطلاع دهید . از قطع ناگهانی و خودسرانه ریسپریدون خودداری کنید .

مصرف ریسپریدون در دوران شیردهی

risperidone از طریق شیرمادر به بدن نوزاد منتقل می شود و می تواند به نوزاد آسیب برساند .

توجه : اولین نشانه های بهبودی و تاثیرات داروی ریسپریدون معمولا بعد از 4 هفته بروز می کند . در صورتی که در روزهای اول مصرف ریسپریدون نشانه ای از بهبودی مشاهده نکردید ، ناامید نشده و مصرف دارو را ادامه دهید . اگر بعد از 6 هفته از شروع مصرف risperidone نشانه ای از بهبودی مشاهده نکردید به پزشک خود اطلاع دهید .

در صورت فراموش کردن مصرف ریسپریدون چه کنم ؟

در صورتی که مصرف یک وعده از داروی خود را فراموش کردید ، به محض یاداوری ، داروی خود را مصرف کنید . اگر به زمان مصرف بعدی نزدیک می شوید ، دوز فراموش شده را رها کنید تا از مصرف دوز بیشتر از مورد نیاز جلوگیری شود .

در صورتی که بیش از حد ریسپریدون مصرف کنم چه می شود ؟

در صورتی که به اشتباه و یا به قصد خودکشی با ریسپریدون ، مقدار زیادی از این دارو مصرف کرده اید سریعا با اورژانس تماس بگیرید . اوردوز و مسمومیت با ریسپریدون می تواند کشنده باشد . خودکشی نمایشی با این دارو ، روش مناسبی برای جلب توجه دیگران نیست .
 
توجه : در دوره مصرف ریسپریدون از الکل استفاده نکنید . الکل می تواند تداخلات خطرناکی با این دارو ایجاد کند .از مصرف risperidone همراه با قهوه و چای خودداری کنید

عوارض مصرف ریسپریدون

این دارو مانند سایر داروها می تواند عوارض جانبی به همراه داشته باشد . شما ممکن است هیچ کدام از این عوارض را مشاهده نکنید و یا چندین عارضه به صورت هم زمان در شما بروز کند . در صورتی که با مصرف risperidone هرگونه علائمی از آلرژی مشاهده کردید سریعا با اورژانس تماس بگیرید . علائمی مانند : خارش و قرمز شدن چشم ها ، آبریزش بینی ، خشک شدن دهان و گلو ، تورم زبان و لب ، خارش پوست ، تنگی نفس و ...

سایر عوارض جانبی ریسپریدون عبارتند از :

  •  تیک های عصبی / چشمک زدن  / جویدن لب / حرکات غیر عادی و غیر ارادی چشم
  • تورم پستان / ترشحات از سینه (در زنان و مردان) /
  • ناتوانی جنسی / بی میلی جنسی / مشکل نعوظ / از دست دادن نعوظ در بین رابطه / خشکی واژن / درد در هنگام رابطه جنسی / نعوظ دردناک / از بین نرفتن نعوظ حتی گاهی تا 4 ساعت
  • افزایش ضربان قلب / مشکل ریتم قلب / اضطراب / نگرانی / سردگمی / ترس
  • احساس درد عضلات / سفت شدن عضلات و مفاصل / مشکل در حرکت
  • خونریزی لثه / افزایش خونریزی پریود و افزایش روزهای قاعدگی
  • علائمی شبیه نشانه های آنفولانزا و سرماخوردگی / زکام / سرفه / عطسه
  • افزایش قند خون / افزایش تشنگی / خشکی دهان
  • افزایش ادرار / سوزش ادرار / قطع شدن ادرار / مشکل نگهداری ادرار
  • تاری دید / سیاهی رفتن چشم / دیده هاله نور در اطراف اجسام / حساسیت به نور / مشکل در تشخیص رنگ ها
  • و ...

چه داروهایی با ریسپریدون تداخل دارند؟

برخی از داروهای مصرف شما ممکن است با ریسپریدون تداخل ایجاد کرده و باعث بروز عوارض جانبی ناخواسته شوند . ممکن است بتوان با تغییر ساعت مصرف داروها ، از برخی از تداخلات جلوگیری  کرد . برای این منظور با پزشک خود مشورت کنید . همچنین در زمان تجویز ریسپریدون ، تمام داروهایی که در حال مصرف کردن هستید را به پزشک گزارش دهید .

برخی از داروهایی که با ریسپریدون تداخل دارند :

  •  / آریپیپرازول (ابیلیفای) / آمفتامین / دکستروآمفتامین / آسپرین / لورازپام / کلونازپام / دلوکستین (سیمبالتا) / دی والپروئکس سدیم / لامیکتال / اسکلیتوپام / پره گابالین (pregabalin) یا لیریکا (Lyrica)
  • اسموپرازول / آلبوترول (Albuterol) / فلوکستین / کوئتیاپین / استامینوفن / ویتامین B12 / ویتامین D3 / آلپرازولام / سرترالین

نهیه و ترجمه اختصاصی / pamuh.com

نظرات: 0 مشاهده