معرفی و بررسی انواع عدسی عینک طبی

زمانی که شما برای خرید عدسی طبی به مراکز فروش این محصول مراجعه می کنید ممکن است با توجه به تنوع این محصولات و اصطلاحات تخصصی که برای معرفی و بیان تفاوت های این محصولات به کار می رود، گیج شوید. ما در مجموعه عینک استور قصد داریم در ادامه این مطلب راهنمای کاملی برای خرید عدسی طبی خدمت شما ارئه دهیم. با ما همراه باشید. معرفی و بررسی انواع عدسی عینک طبی معرفی و بررسی انواع عدسی عینک طبی

انواع عدسی‌ها

عدسی‌ها انواع مختلفی دارند که در نوع شیشه‌ای، پلاستیک و پلی کربنات موجود هستند. وزن زیاد، نبود لایه محافظتی از چشم و در نهایت خطر شکستگی و آسیب به چشم که در عدسی‌های شیشه‌ای وجود دارد باعث شده‌اند تا کاربرد چندانی برای افراد نداشته باشد. با این حساب، در ادامه مطلب به بررسی عدسی‌های پلی کربنات و پلاستیک خواهیم پرداخت.

اصطلاحات مرتبط با عدسی

قبل از اینکه انواع عدسی را خدمت شما معرفی کنیم درباره ماهیت عدسی و اصطلاحات مرتبط با آن صحبت خواهیم کرد.

آنتی رفلکس

آنتی رفلکس‌ها لایه‌های محافظتی مختلف دارند که لایه رنگی آن‌ها دیده می‌شود. این لایه‌ها ضدبخار، ضدخش، ضدگردوغبار، دارای پوشش uv400 و پوشش ضدالکترومغناطیسی هستند. علاوه بر این، بسیار سبک و فشرده بوده و بازتاب نور در عدسی را از بین می‌برند. این قابلیت باعث می‌شود تا چشم همه جا را شفاف‌تر و بهتر ببیند.

پوشش uv400

پوشش uv400، یک پوشش ضد اشعه است که چشم را در برابر نورهای اضافی آفتاب که می‌توانند ضرر داشته باشند، محافظت می‌کند.

پوشش EMI

پوشش EMI یک پوشش ضد اشعه بوده و در زمانی که شما قصد کار کردن با مانیتور را دارید دید واضح‌تری به شما می‌دهد. علاوه بر این، از خستگی چشم جلوگیری می‌کند.

پوشش سوپر هایدروفوبیک

پوششی است که روی بعضی از انواع عدسی وجود دارد که باعث افزایش ابگریزی عدسی می شود. یعنی سطح عدسی لغزنده تر از عدسی های بدون این پوشش است و قطرات اب کمتر روی ان می مانند . پس عدسی در هنگام تمیز کردن راحت تر تمیز می شود و در هنگام بارش باران اب روی ان جمع نمیشود. پوشش سوپر هایدروفوبیک پوشش سوپر هایدروفوبیک

فتوکروم

عدسی هایی که در مقابل نور خورشید تیره میشوند و دید بهتری برای شما فراهم می کنند. این عینک‌ها استفاده آسانی دارند و لازم نیست دو عینک برای بیرون و داخل خانه داشته باشید. همین یک عینک کار عینک طبی و عینک آفتابی را به طور همزمان انجام می‌دهد. عینک فتوکرومیک در هزینه‌های شما نیز صرفه‌جویی می‌کند. عدسی هایی که در مقابل نور خورشید تیره میشوند عدسی هایی که در مقابل نور خورشید تیره میشوند

کالیبر

به‌اندازه قطر عدسی گفته می‌شود که حداقل 50 و حداکثر 80 است.

ضریب شکست عدسی

از گفتن مباحث تخصصی اجتناب میکنیم . به طور ساده ضریب شکست مربوط به فشردگی عدسی میشود و بین 1.49 که عدسی ضخیم تر بدون فشردگی است تا 1.74 که نازک ترین و فشردده ترین نوع عدسی میباشد.

aspheric

به زبان ساده این قابلیت موجب می ‌شود که تصاویر در گوشه ها و کناره های عدسی هم به خوبی مرکز عدسی باشد و تصویر در تمام نقاط عدسی بدون انحنا دیده شود. همچنین در نمره‌ های بالا، بزرگنمایی و کوچک ‌نمایی چشم کاهش پیدا کند و چشم از پشت عدسی عینک طبیعی تر به نظر برسد.

عدد abbe

منظور از عدد آبه عدسی، عددی است که نشان‌ می‌دهد یک عدسی به چه گستردگی طیف‌های نوری را پراکنده کرده و نور از آن عبور می‌کند. مواد سازنده‌ی عدسی که عدد آبه پایین دارند، پاشش نوری بالایی دارند که می‌تواند سبب عدم انطباق کانونی کروماتیک شود. عدم انطباق کانونی کروماتیک در مواقعی که از کناره‌های عدسی نگاه می‌کنید بسیار محسوس است. اما از بخش‌های مرکزی عدسی چندان قابل تشخصی نیست. به زبانی ساده تر عدسی هایی که عدد آبه بالاتر دارند دید طبیعی تر و نزدیک به دید واقعی چشم ارائه میدهند . عدد ابه در عدسی ها بین 58 برای عدسی cr-39 تا 30 برای عدسی پلی کربنات متغیر میباشد.

انواع مختلف عدسی

انتی رفلکس با پوشش EMI

ساده ترین و ارزان ترین عدسی های انتی رفلکس می باشد که در انواع مختلف موجود هستند. دارای پوشش های ضد خش ضد بخار و غیره می باشند ولی پوشش ضد خش انها ضعیف تر از عدسی های بالارده است. عدسی آنتی رفلکس بازتاب نور را به حداقل رسانده و باعث می شود چشمان شما از پشت عدسی عینک بهتر دیده شود همچنین وضوح تصویر را بالاتر برده و دید واضح تری ارائه میدهد. این عدسی عبور نور را تا 99 درصد ممکن می سازد، اگر چشم های شما به نور شدید حساس شده یا ساعت های طولانی با کامپیوتر کار میکنید، برای محافظت از چشمانتان بهتر است از عدسی آنتی رفلکس استفاده کنید.

انتی رفلکس با پوشش super hydrophobic

دارای یک لایه فوق اب گریز است که باعث میشود سطح عدسی لغزنده تر شود و در هنگام بارش باران آب روی آن بلغزد همچنین باعث میشود چربی دیر تر جذب عدسی شود و راحت تر از سطح عدسی پاک شود. این مدل عدسی ها معمولا مقاومت بالاتری در مقابل خش پزیری دارد.

عدسی انتی رفلکس فتوکروم

این عدسی هم در انواع مختلف در بازار وجود دارد که اکثر انها همان خواص عدسی انتی رفلکس را دارند و اضافه بر ان در آفتاب تیره شده و مناسب کسانیست که چشمشان نسبت به  نور آفتاب حساس است. در عدسی این گونه عینک‌ها بلورهای کوچک و شفاف نقره کلرید وجود دارد. این بلورها در برابر نور به اتم‌های نقره (Ag) و کلر(Cl) تجزیه می‌شوند و ذرات نقره مانع عبور نور شده و رنگ تیره ایجاد می‌کند. میزان تجزیه نقره کلرید به شدت نور بستگی دارد؛ هرچه نور شدید تر باشد عمل تجزیه بیشتر و تیرگی عدسی نیز بیشتر خواهد شد ولی با کاهش نور واکنش برگشت انجام شده و رنگ عدسی روشن می‌شود. در مدل های ارزان قیمت این عدسی ها سرعت رنگی شدن و برگشت نور کمی طولانی تر است .

عدسی فتو کروم ترانزیشن

این مدل عدسی ها نسبت به نور حساس ترند پس خیلی سریع تر از مدل های معمولی در افتاب تیره شده و در سایه برمیگردند. منظور از اصطلاح ترانزیشن لایسنسی است که شرکت های سازنده بزرگ از ان استفاده میکنند و عدسی های خود را طبق این استاندارد می سازند تا به سرعت بالاتر در برگشت نور و حداکثر تیره شدن بیشتر زیر نور شدید برسند.

عدسی فشرده 1.6

این عدسی ها عدسی نیمه فشرده محسوب میشوند  و برای شماره های کمی بالاتر مناسب هستند

عدسی فشرده 1.67

عدسی های فشرده که برای شماره های بالا مناسب هستند.

عدسی فتوکروم فشرده 1.67

عدسی فشرده که فتوکروم هم هستند.

عدسی فشرده 1.74

عدسی فوق فشرده مخصوص شماره های بسیار بالا.

عدسی فتوکروم فشرده 1.74

عدسی فوق فشرده که فتوکروم هم میباشد. برای درک بالاتر فشردگی در عدسی های عینک ، تصویر زیر که عدسی شماره +4 و -4 در فشردگی های مختلف نشان میدهد را مشاهده کنید. این تصاویر مربوط به عدسی خام هست و ضخامت نهایی عدسی به عواملی از جمله اندازه عینک ، شکل هندسی عینک ، اندازهpd  چشم بستگی دارد. اندازه کالیبر عدسی در این تصویر 65 میلی متر میباشد. عدسی فتوکروم فشرده 1.74 عدسی فتوکروم فشرده 1.74

عدسی پلی کربنات

پلی کربنات در دهه 1970 برای کاربرد های هوا فضا ساخته شده است و در حال حاضر برای کلاهک فضا نوردان و برای شیشه های فضایی شاتل استفاده می شود. عدسی های عینک ساخته شده از پلی کربنات در اوایل دهه 1980 در پاسخ برای لنز های سبک وزن, مقاوم در برابر ضربه معرفی شدند. این عدسی ها به خاطر ساختار مقاوم مناسب عینک های بدون فریم و ورزشی هستند. البته این عدسی ها بدون عیب نیستند و به دلیل عدد abbe پایین (در حدود 30) دید با کیفیتی را ارائه نمی دهند به همین دلیل عدسی های جدید Trivex وارد بازار شدند.

عدسی Trivex

با وجود اینکه لنزهای پلی کربنات انتخابی خوب و مناسب به عنوان یک لنز نشکن و مقاوم در برابر خط و خش بود، اما دانشمندان احساس می‌کردند که باید یک عدسی نشکن جدید تولید کنند. در سال ۲۰۰۱، شرکت صنایع  PPG یک ماده جدید برای تولید لنز عینک معرفی کرد که برای آن نام تریوکس انتخاب شده بود. لنز تریوکس نازک، سبک وزن و بسیار مقاوم‌تر از لنزهای معمولی پلاستیکی یا شیشه‌ای هستند. همچنین به خاطر داشتن عدد abbe بالاتر (حدود 45) وضوح دید بالاتری را ارائه می دهد و یک انتخاب ایده آل است. در حالت کلی عدسی Trivex نسبت به پلی کربنات مقاومت بالاتری دارد ، ضخیم تر ، شفاف تر و البته گران تر است.

عدسی بلوکات - بلوپروتکت

عدسی های بلوکات با ایجاد فیلتر در برابر عبور طیف های نور آبی از رسیدن این نور آبی به چشم شما جلوگیری کرده و به این صورت نور های آبی به چشم شما نرسیده و از ایجاد عواملی از جمله خستگی, قرمزی, سردرد و حالت تهوع که به تدریج باعث بیماری های چشمی می شود جلوگیری میکند. مدل بلوکات نور ابی مضر را حذف میکند به همین خاطر دید آن کمی غیر طبیعی و همراه با رنگ زرد میباشد که برای کسانی که فقط برای استفاده مقابل مانیتور و گوشی یا عینک مطالعه میخواهند مناسب است اما به دلیل ته رنگ زرد مناسب استفاده دائمی نمیباشد. این عدسی ها قیمت مناسب و اقتصادی دارند. مدل بلوپروتکت نور ابی مضر را کنترل میکند به همین دید طبیعی تری دارد و مناسب استفاده دائمی میباشد. همچنین به دلیل فرآیند و تکنولوژی ساخت پیجیده تر گران تر می باشد. پس کسانی که عینک را برای استفاده دائمی در روز و شب و البته رانندگی میخواهند بهتر است از مدل بلوپروتکت استفاده کنند. تفاوت دید عدسی بلوکات و بلوپروتکت را در تصویر زیر مشاهده کنید. عدسی بلوکات - بلوپروتکت عدسی بلوکات - بلوپروتکت

پوشش های خاص

بعضی از سازندگان عدسی روی محصولات خود پوشش های محافظتی شخصی سازی شده ارائه میدهند که با عناوین مختلفی نامگذاری میشود به عنوان نمونه عدسی های شرکت زایس دارای پوشش های Lotutec  و DuraVision Platinum میباشد.

پوشش Lotutec

به عنوان یک پوشش ترکیبی برای عدسی زایس به حساب می آید که برای مقاومت در برابر خط و خش، جلوگیری از بازتاب سطح عدسی و پوشش سطح عدسی به کار گرفته می شود. در پوشش لوتوتک از یک لایه سخت استفاده شده است که مانع از خط و خش بر روی عدسی میشود. در کنار آن چند پوشش آنتی رفلکتی و یا ضد بازتاب با گستره وسیعی از نورهای مرئی به کار گرفته شده که به کیفیت دید فرد کمک میکند. در نهایت یک پوشش دافع آب، چربی و گرد و غبار تحت عنوان (Clean Coat) استفاده شده است که برای پاک بودن سطح عدسی و براق بودن آن بسیار مهم است.

دوراویژن پلاتینیوم (DuraVision Platinum)

یکی از جدید ترین ویژگی ها و فناوری ها در تولید عدسی زایس است که از جهات مختلفی می تواند کیفیت این عدسی ها را بالا ببرد. این ویژگی با استفاده از روش بمباران یونی اتم های سطحی عدسی ایجاد می شود که لایه های بسیار متراکم و فشرده در سطح آن به وجود آورده و باعث بالا رفتن مقاومت سطحی و صیقلی شدن سطح عدسی می شود. در حقیقت این فناوری منجر به بالا رفتن مقاومت عدسی، فراهم آمدن امکان دفع ذرات گرد و غبار، پاک شدن آسان سطح عدسی و بهبود خواص بازتاب آنتی رفلکس آن می شود.

پوشش پرونسيا

در عدسی های اسیلور ، پوشش پرونسيا را داریم که مخصوص کار با دستگاه دیجیتال (بلو کنترل) می باشد و به طور گزينشي، نورهاي زيان آور را فيلتر مي كند و تنها به نورهاي مناسب اجازه عبور مي دهد،كمك به محافظت از چشمانتان در برابر پرتوهاي زيان آور فرابنفش و نور ابي كه از عوامل پيري زودرس چشمانتان مي باشد و انقلابي در محافظت از چشمان شما است. عدسي كريزال پرونسيا اسيلور فرانسه، بهترين عدسي براي كار با دستگاهاي ديجيتال و مناسب براي استفاده در محيط هاي باز به دليل دارا بودن پوشش كريزال فورته که محافظ چشم در برابر UvA و UvB است.

کلام آخر

ما در مجموعه عینک استور سعی کردیم در این مطلب به معرفی انواع عدسی پرداخته و ویژگی‌هایی در خصوص هر یک از عدسی‌ها ذکر کنیم. امیدواریم مطالب بیان شده راهنمای خوبی در خرید عدسی برای شما باشد. شما می توانید برای مشاوره، انتخاب و خرید عدسی با پشتیبانی ما در ارتباط باشید.  
نظرات: 2 مشاهده