اندانسترون - عوارض - تداخل - نحوه مصرف Ondansetron

اندانسترون چیست ؟ (اُندانسِترُن)

اندانسترون - عوارض - تداخل - نحوه مصرف Ondansetron

نامهای تجارتی : Demitron - Zofran اندانسترون نوعی داروی ضدتهوع است . همچنین از این دارو برای جلوگیری از استفراغ و تهوع در جراحی ، شیمی درمانی و درمان با اشعه نیز استفاده می شود . در صورتی که از داروی آپومورفین استفاده می کنید و یا به داروهای مشابه مانند :دولاسترون (Anzemet)، گرانیسترون(Kytril) یا پالوسوئترون (Aloxi) حساسیت دارید ، نباید اندانسترون مصرف کنید .

 

توجه : اندانسترون می تواند تمرکز حواس شما را مختل کند . در زمان مصرف این دارو از رانندگی و کارهایی که به تمرکز بالا نیاز دارد خودداری کنید .

برخی از انواع قرص های اندانسترون دارای فنیل آلانین می باشد . در صورتی که بیماری فنیل کتونوری (PKU) دارید ، نباید قرص اندانسترون مصرف کنید . اگر دچار سندرم QT طولانی و اختلال ریتم قلب هستید قبل از مصرف اندانسترون به پزشک اطلاع دهید . اگر با مصرف اندانسترون دچار عوارض جدی شدید ، سریعا با اورژانس تماس بگیرید . عوارضی مانند : کور شدن و از دست دادن موقت بینایی ، کند شدن شدید ضربان قلب ، تنگی نفس همراه با درد قفسه سینه ، اضطراب ، تب و لرز ، استفراغ ، عدم کنترل ادرار و ...

در زمان تجویز اندانسترون در صورتی که هر یک از شرایط زیر را دارید به پزشک خود اطلاع دهید : 

  1. در صورتی که هرگونه بیماری و مشکل کبدی دارید
  2. اگر سطح پتاسیم و منیزیم خون شما پایین است . هرگونه مشکل عدم تعادل الکترولیتی
  3. در صورتی که ضربان قلب پایینی دارید / هرگونه مشکل نارسایی احتقانی قلب
  4. اگر دچار سندرم QT طولانی و اختلال ریتم قلب هستید
  5. اگر انسداد روده و یا هرنقطه از دستگاه گوارشی دارید
  6. اگر باردار هستید و یا قصد حاملگی دارید
  7. اگر در دوران شیردهی هستید و به نوزاد شیر میدهید

مصرف اندانسترون در دوران بارداری

اندانسترون می تواند به جنین آسیب برساند . در صورتی که در دوره مصرف اندانسترون حامله شدید ، به پزشک اطلاع دهید

مصرف اندانسترون در دوران شیردهی

هنوز مشخص نیست که اندانسترون از طریق شیر مادر به بدن نوزاد منتقل می شود یا خیر . در صورتی که در دوران شیردهی هستید ، قبل از شیر دادن به نوزاد ، با پزشک مشورت کنید .

در صورت فراموش کردن مصرف اندانسترون چه کنم ؟

در صورتی که مصرف یک وعده از اندانسترون را فراموش کرده اید ، به محض یاداوری ، داروی خود را مصرف کنید . اگر به زمان مصرف بعدی نزدیک هستید ، دوز فراموش شده را رها کنید .

در صورت مصرف بیش از حد اندانسترون چه می شود ؟

در صورتی که به اشتباه و یا به قصد خودکشی با اندانسترون ، مقدار زیادی از این دارو مصرف کرده اید سریعا با اورژانس تماس بگیرید . مسمومیت با اندانسترون می تواند کشنده باشد و یا عوارض جانبی شدیدی در پی دارد . خودکشی نمایشی با اندانسترون روش مناسبی برای جلب توجه نیست .

عوارض مصرف اندانسترون

این دارو مانند سایر داروهای میتواند عوارض جانبی در پی داشته باشد . پزشک شما زمانی این دارو را تجویز می کند که فواید آن از عوارض آن بیشتر باشد . شما ممکن است هیچ کدام از این عوارض را تجربه نکنید و یا چندین عارضه به صورت همزمان در شما بروز کند . اگر با مصرف اندانسترون هرگونه علائمی از آلرژی مشاهده کردید سریعا با اورژانس تماس بگیرید . علائم حساسیت به اندانسترون می تواند شامل این موارد باشد : خارش و قرمز شدن چشم ها ، تورم زبان و لب ، آبریزش بینی و زکام ، تنگی نفس ، خشکی گلو و دهان ، خارش پوست و ...

سایر عوارض جانبی احتمالی اندانسترون عبارتند از :

  •  یبوست / درد شکم / درد معده / سوزش سر دل / نفخ / حالت تهوع / استفراغ
  • سردرد / سرگیجه / مشکل حفظ تعادل
  • افزایش یا کاهش ضربان قلب / اختلال در ریتم قلب / درد قفسه سینه
  • زرد شدن پوست و چشم
  • تاری دید / دوبینی / دیدن هاله نور در اطراف اجسام / از دست دادن موقت بینایی / سیاهی رفتن چشم
  • دیدن چیزها و یا کسانی که وجود ندارند / شنیدن صداهایی که واقعی نیستند / توهم
  • خواب آلودگی / احساس ضعف و خستگی / حرف زدن در خواب / بی حوصلگی در طول روز
  • کاهش ادرار / تکرر ادرار و نیاز پی در پی به ادرار کردن / تغییر رنگ ادرار / سوزش ادرار / قطع شدن ادرار / از دست دادن کنترل ادرار و مثانه
  • کاهش اشتها / افزایش تشنگی / جمع شدن آب زیر پوستی / پف کردن بدن / تورم پلک و زیر چشم
  • خس خس سینه / خر و پف کردن در خواب
  • کاهش سرعت حرف زدن / مشکل در جمله سازی و پیدا کردن کلمه / فراموش کردن حرفی که در حال گفتن بودید
  • و ...

چه داروهایی با اندانسترون تداخل دارند ؟

برخی از داروهایی که در حال مصرف کردن هستید میتوانند با اندانسترون تداخل ایجاد کرده و باعث بروز عوارض جانبی ناخواسته و گاهی خطرناک شوند . ممکن است با تغییر ساعات مصرف داروها بتوان از این تداخل جلوگیری کرد . برای این منظور با پزشک خود مشورت کنید . در زمان تجویز اندانسترون ، تمام داروهایی که در حال مصرف کردن هستید را به پزشک توضیح دهید .

برخی از داروهایی که با اندانسترون تداخل دارند عبارتند از :

آپومورفین / ترامادول / متادون / پیموزاید (Pimozide) /dofetilide / پروکائین امید (Procainamide) / آمیودارون / کینیدین / سوتالول / لیپوفیکس

مصرف اندانسترون همزمان با داروهای قلب و فشار خون می تواند مشکلات جدی و خطرناک قلبی ایجاد کند . همچنین داروهایی که سطح سروتونین بدن را افزایش می دهند با اندانسترون تداخل داشته و می تواند باعث بروز "سندروم سروتونین"  شود .

نحوه مصرف و میزان مصرف اندانسترون

میزان و زمان مصرف این دارو حتما باید توسط پزشک تعیین شود و این مطلب فقط جهت اطلاع رسانی می باشد . برای پیشگیری از تهوع در شیمی درمانی ، معمولا اندانسترون ده دقیقه قبل از شروع شیمی درمانی مصرف می شود . برای جلوگیری از تهوع در پرتو درمانی 1 الی 2 ساعت قبل از پرتو درمانی مصرف می شود . برای جلوگیری از حالت تهوع بعد از عمل جراحی ، داروی اندانسترون یک ساعت قبل از شروع عمل جراحی مصرف می شود . حداکثر دوز مجاز در کسانی که دچار بیماری های کبدی هستند 8 میلیگرم در 24 ساعت می باشد .

توجه : عوارض و موارد مصرف و توصیه های مصرف هر دارویی ممکن است به مرور زمان دچار تغییر شود . این نوشته در تاریخ ۹۶/۱۰/۱۹  منتشر شده است و ممکن است بعد از این تاریخ یافته های جدیدی از عوارض و موارد مصرف این دارو به دست آمده باشد که کاملا با این مقاله منطبق نباشد . این مقاله فقط جهت اطلاع رسانی و افزایش آگاهی بوده و این سایت هیچ مسئولیتی در مورد موارد سوء مصرف داروها ندارد . توصیه های این مقاله جایگرین تجویز و توصیه های پزشک نیست و شما باید به تجویز پزشک متخصص عمل کنید.

نهیه و ترجمه اختصاصی / pamuh.com

اندانسترون
نام آیوپاک RS)-۹-methyl-۳-[(۲-methyl-۱H-imidazol-۱-yl)methyl]-۲٬۳-dihydro-۱H-carbazol-۴(۹H)-one
شمارهٔ CAS ۹۹۶۱۴-۰۲-۵
فرمول شیمیایی C18H19N3O
گروه دارویی آنتاگونیست گیرنده سروتونین
طبقه بندی درمانی شیمیایی تشریحی ضد استفراغ
PubChem ۴۵۹۵
جرم مولی (گرم بر مول) ۲۹۳٫۴
نیمه عمر ۳ ساعت الی 5.5 ساعت
متابولیسم کبدی، توسط آنزیم‌های (CYP3A۴, CYP1A۲, CYP2D۶)
دفع کلیوی (از طریق ادرار و مدفوع)
پیوند پروتئینی ۷۰٪-۷۶٪
زیست فراهمی تقریباً ۶۰٪
مکانیسم اثر با اثرات آنتاگونیستی بر گیرنده‌های سروتونین (گیرنده های نوع 3) در انتهای اعصاب واگ و گیرنده‌های مرکزی آن در مرکز استفراغ، رفلکس استفراغ را مهار می‌نماید.
عوارض جانبی سردرد، خستگی، بدحالی، خواب آلودگی، اضطراب، آژیتاسیون، سرگیجه، سندرم خارج هرمی، تشنجات گراندمال(نادر)، سنکوپ(نادر)، یبوست، دل درد، احتباس ادرار، آریتمی، آنژین
موارد مصرف جلوگیری و درمان تهوع و استفراغ، بعد از: عمل جراحی، رادیوتراپی، و شیمی درمانی کانسر.
راه استعمال خوراکی، تزریقی / آمپول / شربت / قرص
اشکال دارویی قرص روکش دار، محلول خوراکی و آمپول (شیاف مقعدی)
مصرف در بارداری گروه B

 

نظرات: 2 مشاهده