کدام پیست اسکی برای حرفه ای ها بهتر است؟

دامنه‌های رشته‌کوه‌های البرز در استان‌های تهران و البرز، بهترین فرصت را برای ساخت پیست‌های اسکی در این مناطق فراهم کرده‌اند. همه‌ساله عده زیادی از افراد مبتدی و اسکی‌بازان حرفه‌ای به این پیست‌ها مراجعه کرده و از اسکی روی برف و دیگر امکانات آن‌ها لذت می‌برند. اما از میان پیست‌های مختلف تهران، کدام‌یک برای شما مناسب‌تر است؟ آیا اسکی در ارتفاع بالا مناسب شماست یا ارتفاع پایین؟ کدام‌یک از امکانات تفریحی برای شما مهم است که حتما در مجموعه پیست، وجود داشته باشند؟ در این مقاله، پنج پیست برتر و مهم تهران را به شما معرفی می‌کنیم. با ما همراه باشید و بهترین پیست مناسب برای خود را انتخاب کنید. پیست اسکی پیست اسکی

دیزین؛ اولین پیست اسکی بین المللی ایران

پیست اسکی دیزین ، اولین پیست اسکی ایران است که مورد تائید فدراسیون جهانی اسکی قرار گرفته است. این پیست در سال ۱۳۴۸ تأسیس شد. بسیاری از مسابقات بین‌المللی و ملی کشور در این پیست برگزار می‌شوند. پیست دیزین در ارتفاع ۳۵۷۰ متری از سطح دریا یکی از محبوب‌ترین پیست‌های اسکی، نزد اسکی‌بازان حرفه‌ای ایران است. ازنظر موقعیت مکانی، این پیست دز ۸۰ کیلومتری تهران قرار داشته که از طریق کیلومتر ۱۲۳ جاده چالوس قابل‌دسترس است. به‌طور متوسط با در نظر گرفتن ترافیک نیمه‌سنگین، حدود دو ساعت از تهران تا این پیست در مسیر خواهید بود. از دیگر امکانات پیست دیزین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • چهار خط تله‌کابین
  • دو خط تله سیژ به سمت قله و محوطه چمن
  • هفت خط تله‌اسکی بشقابی و چکشی
  • پیست اسنوپارک
  • پیست مبتدی
  • پیست چمن
  • هتل
  • رستوران
  • چندین کلبه برای استراحت
به‌واسطه وجود پیست چمن، پست دیزین تنها پیستی است که در تابستان نیز می‌توانید به آن مراجعه کنید. پیست برفی نیز معمولا از اوایل آذر ماه تا اردیبشهت ماه سال بعدش باز است که البته بسته بارش‌های هرسال می‌تواند کمی متفاوت باشد. دیزین، بزرگ‌ترین پیست اسکی ایران است.

توچال؛ مرتفع‌ترین پیست اسکی تهران

پیست اسکی توچال به دلیل نزدیکی‌اش به شهر و سهولت دسترسی به آن، یکی از محبوب‌ترین پیست‌های اسکی نزد تهرانی است. این پیست در ارتفاع ۳۹۶۲ متری از سطح دریا و در نزدیکی قله توچال، پنجمین پیست اسکی مرتفع در دنیاست. زمان بازگشایی پیست اسکی توچال، اوایل آبان ماه هر سال است که معمولا به مدت ۶ تا هشت ماه برای عموم قابل استفاده خواهد بود. یکی از اصلی‌ترین دلایل محبوبیت بالای پیست اسکی توچال، امکانات فراوان رفاهی آن نسبت به دیگر پیست‌هاست. تله‌کابین این مجموعه با هفت ایستگاه و مسیر ۱۵ کیلومتری رفت‌وبرگشتی‌اش، یکی از طولانی‌ترین تله‌کابین‌های جهان است. چندین خط تله‌سیژ، اسنوموبیل، تله‌اسکی، ورزش‌های صخره‌ای و کوهنوردی، هتل و رستوران از امکانات مجموعه توچال هستند. پیست اسکی توچال ۱۲۰۰ طول دارد و از این نظر نیز یکی از بهترین پیست‌های دنیا محسوب می‌شود. همه‌ساله تعدادی از اسکی‌بازان نیمه‌حرفه‌ای و حرفه‌ای جهان به‌منظور تمرین و تنها به‌قصد استفاده از این پیست به ایران سفر می‌کنند. پیست اسکی توچال پیست اسکی توچال

پیست اسکی دربندسر

در نزدیکی روستای دربندسر تهران و نیز پیست دیزین، پیست بین‌المللی دیگری به نام دربندسر قرار دارد. این پیست در سال ۱۳۶۱ افتتاح شد و در سال ۱۳۸۷ از سوی فدراسیون جهانی اسکی مورد تائید قرار گرفت. ازنظر ارتفاع، این پیست، یکی از کم ارتفاع‌ترین پیست‌های تهران محسوب می‌شود؛ چراکه حداقل ارتفاع آن ۲۶۰۰ و حداکثر آن ۳۰۵۰ متر است. ازنظر موقعیت مکانی، پیست اسکی دربندسر در فاضله ۶۰ کیلومتری شهر قرار گرفته است. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که پیست اسکی دربندسر برای مراجعینش فراهم کرده، امکان اسکی در طول شب است. همچنین، این پیست، دارای یک مدرسه اسکی است که آن را برای اسکی‌بازان غیرحرفه‌ای و علاقه‌مندان به بادگیری اسکی نیز محبوب کرده است. از دیگر امکانات پیست دربندسر، دو خط تله‌سیژ و سه خط تله‌اسکی و یک رستوران بسیار مجلل است. پیست اسکی دربندسر همه‌ساله میزبان تعداد زیادی از ورزشکاران حرفه‌ای ایران و جهان است و به دلیل ارتفاع کمترش نسبت به پیست‌های دیگر تنها به مدت حدود چهار ماه یعنی از اواخر پاییز تا اوایل فروردین قابل استفاده است.

پیست اسکی آبعلی

اگر اهل تهران باشید، می‌دانید که آبعلی، یکی از خوش آب و هواترین مناطق اطراف تهران است. پیست اسکی آبعلی نیز در این منطقه و در ۶۰ کیلومتری شهر تهران واقع شده و از این نظر تقریبا شبیه به پیست دربندسر است. شروع ساخت پیست آبعلی به سال ۱۳۳۲ بازمی‌گردد. پیست آبعلی نیز یکی از کم ارتفاع‌ترین‌های پیست‌های ایران است. این پیست در بالاترین نقطه خود ۲۶۵۰ متر از سطح دریا فاصله دارد. مجموعه آبعلی، درواقع شامل پنج پیست اسکی است. از دیگر امکانات پیست آبعلی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • یک خط تله‌کابین
  • پنج خط تله‌سیژ
  • ۳۳ خط تله‌اسکی
مانند پیست دربندسر، زمان استفاده از این پیست نیز به دلیل ارتفاع پایینش به سه ماه زمستان محدود می‌شود.

پیست شمشک

یکی از بهترین و محبوب‌ترین پیست‌های اسکی تهران به نام پیست شمشک در ۵۷ کیلومتری شمال شرق این شهر قرار دارد. شمشک، پس از دیزین دومین پیست اسکی بزرگ تهران محسوب می‌شود و ازنظر ارتفاع تا حدودی هم‌اندازه پیست دربندسر است. ارتفاع این پیست در بلندترین نقطه به ۳۰۵۰ متر می‌رسد. دامنه‌های شیب‌دار این منطقه، یکی از ویژگی‌های بارز آن به‌ویژه برای اسکی‌بازان حرفه‌ای است. از پیست شمشک به مدت حدود پنج ماه یعنی از اواخر پاییز تا اواسط فروردین ماه می‌توانید استفاده کنید. مانند پیست دربندسر، امکان اسکی در طول شب نیز برای مراجعین به پیست شمشک فراهم شده است. از دیگر امکانات این مجموعه، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • انواع هتل و کافه
  • دو خط تله‌سیژ
  • تله اسکی بشقابی
  • تله اسکی‌چکشی
  • امکان بهره‌گیری از راهنمایی مربیان حاضر در مجموعه
پیست اسکی دیزین پیست اسکی دیزین سخن آخر پیست‌های متنوع اطراف تهران هرکدام ویژگی‌ها و امکانات خاص خود را دارند. پیش از خرید بلیط و مراجعه به آن‌ها باید در خصوص این موارد تحقیق کرده تا بتوانید بهترین تجربه ممکن را برای خود رقم بزنید. درصورتی‌که به دنبال تجربه‌ای حرفه‌ای از اسکی هستید، پیست‌های توچال، دیزین را به شما پیشنهاد می‌کنیم و درصورتی‌که قصد تمرین و اسکی نیمه‌حرفه‌ای را دارید، پیست‌های دربندسر و آبعلی می‌توانند برای شما گزینه‌های بهتری باشند. ازنظر امکانات نیز پیست توچال تقریبا بر بقیه پیست‌ها برتری دارد.
نظرات: 0 مشاهده