زایمان - سزارین - زایمان طبیعی - روش های کاهش درد

زایمان و به دنیا آوردن بچه ، همان قدر که ممکن است برای برخی از خانم ها یک آرزو باشد ، برای برخی دیگر ، کاری ترسناک و نگران کننده است . در این مطلب از سایت pamuh.com سعی خواهیم کرد اکثر مسائل و نگرانی های زنان درباره زایمان و انواع روش های زایمان و موضوعات مربوط به آن را مطرح کرده و به سوالات رایج شما در این مورد پاسخ دهیم . برای دسترسی سریعتر به موضوع مورد نیاز خود میتواند از بخش " فهرست سرفصل ها " استفاده نمایید . در ابتدا با رایج ترین نشانه هایی که خبر از رسیدن وقت زایمان می دهد آغاز میکنیم .

نشانه های زایمان

مطمئنا وقتی شما با زنانی که سابقه زایمان داشته اند صحبت کنید ، هرکدام علائم و نشانه هایی از شروع زایمان به شما خواهند گفت که ممکن است باهم تفاوت داشته باشند . شما ممکن است خیلی از آن نشانه ها را تجربه نکنید . در هر حال برخی از نشانه های زایمان ، مشترک هستند و اکثر خانم ها با مشاهده این نشانه متوجه رسیدن زمان زایمان خواهند شد .

رایج ترین علائم رسیدن وقت زایمان

بعد از مدت ها نفس راحتی می کشید این که شما بعد از مدت ها احساس می کنید به راحتی نفس میکشید نشان دهند این است که جنین در حال تغییر مکان است و زمان زایمان بسیار نزدیک است . در این زمان جنین به مرور در لگن شما قرار می گیرد و فشار از روی دیافراگم شما برداشته می شود .

این برداشته شدن فشار می تواند باعث راحت تر نفس کشیدن شما شود .همچنين مشاهده ميكنيد كه شكم شما به سمت پاييت متمايل شده است همیشه احس می كنيد ادرار دارید وقتی جنین در لگن شما قرار می گیرد ، فشار زیادی به مثانه وارد می شود و شما مکررا احساس می کنید که ادرار دارید .

مشاهده ترشحات صورتی رنگ یا قرمز از واژن در 9 ماه بارداری ، مخاطی از پلاکت های خونی دهانه رحم را مسدود میکنند تا از ورود باکتری ها و عوامل بیماری زا به رحم جلوگیری شود .زمانی که شما به وقت زایمان نزدیک می شوید ، دهانه رحم به مرور شروع به باز شدن می کند . باز شدن دهانه رحم باعث نشت خون آبه و بعد از آن خروج این مخاط محافظ از رحم میشود . این غشاهای مخاطی که در اصطلاح موکوس نامیده می شوند به صورت رشته ای ، از واژن خارج می شوند . همراه این مخاط ، خون آبه و ترشحاتی به رنگ صورتی از واژن خارج خواهند شد

عکس موکوس قبل از زایمان

عکس ترشحات قبل از زایمان که از واژن خارج می شود

مخاط و تکه هایی که قبل از زایمان از واژن خارج می شود

توجه : این خونریزی نباید با جدا شدن زود هنگام جفت از جنین اشتباه گرفته شود . در این باره در ادامه مطلب توضیحاتی داده خواهد شد . روز خود را پر انرژی آغاز می کنید در دوران بارداری و مخصوصا در اواخر حاملگی شما دچار خستگی و بی حالی روزانه هستید و انرژی زیادی برای فعالیت های روزمره خود ندارید .

اگر یک روز از خواب بلند شدید و احساس کردید که بیش از حد سرحال هستید و روز خود را با انرژی زیاد آغاز کردید ، منتظر یه اتفاق خوب باشید . به احتمال زیاد زمان "زایمان" بسیار نزدیک است . انقباض های پایدار رحم در طول بارداری شما تجربه انقباض رحم را خواهید داشت . زمانی که به لحظه "زایمان" نزدیک می شوید ، این انقباظات بیشتر شده و دیگر مثل سابق بهبود پیدا نمی کنند .

این انقباض های قوی و پایدار رحم نشانه نزدیک بودن زمان «زایمان» است . این انقباض های رحم می تواند علائمی مانند گرفتگی های دوران قاعدگی و پریود داشته باشد . در ابتدا کمی دچار گرفتگی کمر و درد شکم و کمر خواهید شد که بعد از چند دقیقه کمی بهبود پیدا میکند . دوباره بعد از 10 الی 15 دقیقه همین حالت تکرار می شود . زمانی که این دردها و گرفتگی ها به فاصله کمتر از 5 دقیقه رسید و یا اصلا متوقف نشد ، سریعا با اورژانس تماس بگیرید .

انقباض های رحم قبل از زایمان این علائم را دارند :

  •  منظم هستند
  • براحتی قابل پیش بینی هستند برای مثال شما می توانید هر 8 دقیقه یکبار انتظار این انقباض را داشته باشید
  • به تدریج زمان این انقباض ها بیشتر شده و فاصله بین دو انقباض کمتر خواهد شد .
  • رفته رفته درد بیشتری دارید و انقباض های رحم قوی تر می شود
  • درد هر انقباض ابتدا در کمر احساس شده و سپس به پهلوها و شکم منتقل می شود
  • همزمان با این دردها ، مخاط غشایی (موکوس) از واژن خارج می شود که همراه با خون آبه و ترشحات به رنگ صورتی است

پارگی کیسه آب

رسیدن وقت زایمان پاره شده کیسه آب و خارج شدن مایع آمنیوتیک

رایج ترین نشانه رسیدن وقت زایمان پاره شده کیسه آب و خارج شدن مایع آمنیوتیک است . زمانی که کیسه آب که جنین را در برگرفته است پاره می شود ، مایع آمنیوتیک از واژن خارج خواهد شد . در 10 درصد از زنان این مایع بسیار زیاد است و در 90 درصد در حد ادرار کردن میباشد . تفاوت خروج مایع آمنیوتیک در زمان پاره شدن کیسه آب با ادرار کردن در این است که خروج این مایع بدون فشار است .

البته گاهی فشار جنین بر مثانه باعث نشت ادرار می شود که این مورد نباید با پاره شدن کیسه آب اشتباه گرفته شود . آبی که به دلیل پاره شدن کیسه آب خارج میشود باید کاملا بدون بو و بی رنگ و شفاف باشد . در صورت مشاهده رنگ سبز یا زرد یا قرمز در این مایع ، احتمال عفونت رحم وجود دارد . معمولا اکثر زنان قبل از پاره شدن کیسه آب ، دچار انقباضات رحم می شوند . معمولا بعد از پاره شدن کیسه آب ، زمان زیادی برای به دنیا آمدن کودک باقی نمانده است و باید سریعا به اورژانس مراجعه نمایید .

رایج ترین احساسی که خانم ها از لحظه پاره شدن کیسه آب گزارش کرده اند احساسی شبیه به ترکیدن بادکنک پر از آب در شکم است ! شما قبل از رسیدن زمان زایمان باید روش مد نظر و مناسب خودتان را برای زایمان انتخاب کرده باشید . در ادامه روش های مختلف زایمان طبیعی و سپس زایمان سزارین توضیح داده شده است .

زایمان طبیعی

زایمان طبیعی را معمولا به سه مرحله تقسیم می کنند :

 مرحله اول : طولانی ترین مرحله زایمان طبیعی این مرحله از زایمان طبیعی از سایر مراحل طولانی تر است ولی درد خیلی کمتری دارد . در این مرحله ، انقباضات رحم کمک میکند تا جنین از کانال رحم عبور کند . دهانه رحم به مرور باز میشود و در نهایت به حدود 10 سانتی متر میرسد .در این زمان ممکن است شما احساس کنید که نیاز به زور زدن دارید .ولی تا زمانی که دکتر اجازه نداده است باید از زور زدن خودداری نمایید .  در پایان این مرحله ، سر نوزاد در کانال رحم حرکت کرده و به دهانه واژن می رسد .

مرحله دوم : باز شدن دهانه رحم در این مرحله دهانه رحم تا آخرین میزان باز شده است و سرجنین در کانال رحم حرکت کرده و به دهانه واژن رسیده است . در این مرحله شما باید به راهنمایی های پزشک دقیقا عمل کنید . زور زدن شما و انقباضات رحم در این مرحله نوزاد را به بیرون هدایت می کند . همچنین انعطاف پذیر بودن جمجمه نوزاد و وجود فاصله بین استخوان های جمجمه نوزاد باعث عبور راحت تر نوزاد از کانال زایمان خواهد شد .

سر نوزاد به دهانه واژن فشار وارد میکند و با زور زدن شما ، سرنوزاد از ناحیه تناسلی مادر خارج خواهد شد . در این زمان ، پزشک با استفاده از ساکشن و مکش ،  مایع آمنیوتیک، مخاط رحم و خون را از دهان و بینی نوزاد خارج کرده و سپس سر ، شانه ، دست ها و تمام بدن نوزاد از واژن خارج می شود . این مرحله ، دردناک ترین مرحله زایمان طبیعی است . برای کاهش درد و کمک به سریع تر انجام شدن روند زایمان طبیعی , میتوانید از تکنیک های تنفس منظم که توسط پزشک به شما آموزش داده شده است استفاده کنید .

مرحله سوم : خارج شدن جفت از واژن در این مرحله ، جفت از دیواره رحم کنده شده و از طریق واژن خارج می شود . این مرحله ممکن است 5 دقیقه الی نیم ساعت زمان ببرد .

در ویدئوی زیر می توانید مراحل زایمان طبیعی را مشاهده نمایید

برای انجام زایمان طبیعی روش های مختلفی وجود دارد . در ادامه این مطلب به روش های مختلف زایمان طبیعی پرداخته ایم .

روش های مختلف زایمان طبیعی

زایمان طبیعی در آب

زایمان در آب یکی از روش هایی که روز به روز طرفداران بیشتری پیدا میکند . در هر حال قبل از تصمیم به انتخاب این روش باید به خوبی در مورد فواید و معایب زایمان در آب تحقیق کنید . بسیاری از پزشکان و محققان براین باور هستند که چون جنین 9 ماه در کیسه آب زندگی میکند ، به دنیا آمدن در آب می تواند برای نوزاد آسان تر و مناسب تر باشد . نوزاد به محض به دنیا آمدن ، قبل از تماس با هوا ، در آب غوطه ور می شود . البته این مورد ، تایید نشده است و مدارک معتبری برای تایید این ادعا وجود ندارد .

از طرفی بسیاری از زنان در روش زایمان در آب ، درد کمتری احساس میکنند و این روش برای زایمان از نظر این زنان آسان تر است . سوزش پرینئوم (فاصله بین مقعد و واژن) ، دهانه واژن و مقعد در زمان زایمان بسیار رایج است . آب گرم می تواند بافت های این بخش از بدن زن را نرم تر کرده و تولد نوزاد را راحت تر کند . همچنین به نظر میرسد آسیب های بعد از زایمان در این روش کمتر باشد . همچنین وزن شما در آب کمتر شده و در هنگام زایمان احساس راحتی بیشتری می کنید . در صورتی که روش زایمان در آب را انتخاب کرده اید باید نسبت به انتخاب بیمارستان مناسب نیز اقدام کنید .

در برخی از بیمارستان ها این روش پشتیبانی نمی شود و ممنوع است . همچنین باید با ماما مشورت کنید تا منع پزشکی برای انجام این کار نداشته باشید . برای زایمان در آب باید پزشک و ماما در این کار تخصص لازم را داشته باشد .

توجه : در صورتی که دچار زایمان زودرس شوید به طوری که حداقل سه هفته قبل از زمان مقرر ، مجبور به زایمان شوید ، به دلایل عوارض جانبی احتمالی و خطراتی که مادر و جنین را تهدید می کند نمی توانید از روش زایمان در آب استفاده کنید .

اولین نفس های نوزاد بعد از تولد بسیار مهم است .اکثر مادران و پزشکان از این نگران هستند که نوزاد با غوطه ور شدن در آب دچار خفگی شود . باید دقت داشته باشید که قبل از جدا کردن و بریدن بندناف ، باید کودک از آب خارج شده و شروع به نفس کشیدن کرده باشد .

زایمان طبیعی در خانه

امروزه درصد بسیار بالایی از زایمان ها در بیمارستان و تحت نظر پزشک متخصص انجام می شود . ولی ممکن است کسی تمایل داشته باشد تا در خانه زایمان طبیعی خود را انجام دهد . برخی از زنان به دلایلی این انتخاب را انجام می دهند. برای مثال ممکن است در خانه احساس امنیت و آرامش بیشتری میکنند . در هر صورت به هر دلیل اگر دوست دارید در خانه زایمان کنید این نکات را مد نظر داشته باشید .

قبل از تصمیم نهایی برای زایمان کردن در خانه ، خوب تحقیق کنید طبق تحقیقات اخیر ، 1 درصد از کل زایمان هایی طبیعی در کشورهای  اروپایی در خانه انجام شده است . عوارض زایمان طبیعی در خانه معمولا 2 الی 4 برابر بیشتر از زایمان در بیمارستان است .

در شرایط زیر نباید در خانه زایمان کنید

  •  اگر سابقه عمل سزارین دارید
  • اگر سابقه عمل جراحی شکم دارید
  • اگر در غربالگری های قبل از زایمان ، مشکلات سلامت نوزاد پیشبینی شده است
  • اگر از الکل و مواد مخدر و سیگار استفاده می کنید
  • اگر دوقلو یا بیشتر باردار هستید
  • اگر دچار زایمان زودرس شده اید

به شدت توصیه می شود که از انجام زایمان طبیعی در خانه  بدون حضور ماما و پزشک خودداری کنید . با وجود اینکه اکثر زایمان هایی که در خانه انجام می شود موفق و بدون خطر است ولی بهتر است پیشبینی موارد ناخواسته و خطرناک را کرده باشید . آماده انتقال به بیمارستان باشید و یک کپسول اکسیژن در دسترس داشته باشید .

روش های زایمان طبیعی بدون درد

حتما شما هم شنیده اید که درد زایمان یکی از سخت ترین و غیرقابل تحمل ترین دردهای هر زن است . این گفته ها و ترس از درد زایمان طبیعی باعث شده است که زنان ایرانی بیشتر به زایمان سزارین تمایل داشته باشند . در ادامه این مطلب به برخی از روش های کاهش درد زایمان اشاره شده است .

رایج ترین روش های زایمان طبیعی بدون درد

استفاده از داروهایی مانند پتيدين برای زایمان بدون درد زمانی که دهانه رحم به اندازه 10 سانتی متر باز شده است می توان از داروهای تزریقی مسکن برای زایمان بدون درد استفاده کرد . داروهایی مانند پتيدين به شما کمک می کند تا در زمان زایمان درد کمتری حس کنید . پتيدين دارویی شبیه به مورفین است که به صورت صنعتی تولید شده است .

در گذشته اعتقاد بر این بود که پتيدين نسبت به مورفین عوارض و اعتیادآوری کمتری دارد ولی در حال حاضر این ادعا رد شده است . این دارو به صورت وریدی تزریق می شود و باید قبل از باز شدن کامل رحم و ورود نوزاد به کانال زایمان ، تزریق انجام شود . در صورتی که مرحله عبور نوزاد از کانال زایمان آغاز شده باشد دیگر نمی توان از این روش برای کاهش درد زایمان استفاده کرد زیرا برای سلامت نوزاد بسیار خطرناک است .

معمولا همراه با پتيدين از داروی ضدتهوع نیز استفاده می شود چون پتيدين شدیدا باعث تهوع و استفراغ می شود . در صورت استفاده از این روش ممکن است شما در بین مراحل زایمان گاهی هوشیار خود را از دست بدهید و با انقباضات رحم از خواب بیدار شوید . همچنین بعد از زایمان تا چند روز احساس گیجی و خواب آلودگی خواهید داشت .این دارو از جفت عبور کرده و می تواند تنفس نوزاد را دچار مشکل کند . این احتمال وجود دارد که اگر در زایمان از پتيدين استفاده کرده باشید ، نوزاد شیرمادر را قبول نکند و موفق به شیردادن به نوزاد نشوید ./

کاهش درد زایمان با استفاده از بی حسی اپیدورال

این روش ممکن است در تمام بیمارستان ها مقدور نباشد پس بهتر است قبل از رسیدن زمان زایمان بیمارستان مناسب را انتخاب کرده باشید . در این روش یک لوله پلاستیکی نازک توسط سوزنی به طول 9 سانتی متر در داخل مهره های کمر جایگذاری می شود . در زنان چاق از سوزنی به اندازه 12.5 سانتی متر استفاده می شود . از طریق این لوله داروی بی حسی به صورت تدریجی وارد فضای اپیدورال می شود .

بی‌ حسی اپیدورال روش خوبی برای کاهش درد زایمان طبیعی است ولی به دلیل اینکه پایین تنه دچار بی حسی می شود ، ممکن است باعث اختلال در زور زدن و فشار آوردن مادر شود . به همین دلیل زایمان با تاخیر انجام می شود و ممکن است پزشک با استفاده از وکیوم ، در زایمان دخالت کند.

در ویدئوی زیر مراحل انجام بی حسی اپیدورال را به صورت کامل می توانید مشاهده نمایید

کاهش درد زایمان طبیعی با استفاده از گاز استنشاقی

در این روش با استفاده از مخلوط اکسید نیتروژن و اکسیژن ، در حین زایمان ، بی حسی مناسب و خوبی ایجاد می شود . در این حالت مادر کپسول انتونوکس را روی بینی می‌گذارد و هر زمان درد را حس کرد آن را استنشاق می‌کند این مطلب ادامه دارد و بزودی تکمیل خواهد شد

نظرات: 0 مشاهده