نحوه مقابله با بیماری سرطان

شاید نام یکی از بیماری‌هایی که هر کسی را می‌ترساند سرطان باشد. هنگامی که اسم سرطان به گوش ما می‌رسد، معمولا آن را همراه با مرگ تصور می‌کنیم. اما آیا واقعا همین طور است؟ سرطان چیست و چگونه آغاز می‌شود؟ آیا می‌توان از سرطان جان سالم به در برد؟ نحوه مقابله با بیماری سرطان نحوه مقابله با بیماری سرطان یکی از مسائلی که در روند درمان سرطان اهمیت بسیار زیادی دارد این است که فردی که مبتلا به سرطان شده‌است، بتواند با آن مقابله کند و آماده‌ی فرایند درمان باشد. در صورتی‌که می‌خواهیم بیمار سرطانی به خوبی درمان را دنبال کند، باید او را با روند درمان سرطان آشنا کنیم. هنگامی که خود فرد و خانواده درگیر با سرطان از فرایندهای درمانی و انتخاب‌هایی که پیش رو دارند، آگاه باشند، بهتر می‌توانند خود را آماده‌ی تغییرات کنند و معمولا بهبودی بهتر حاصل می‌شود. اما چگونه می‌توان با سرطان مقابله کرد و درمان‌هایی که برای مقابله با سرطان وجود دارند کدامند؟ در این مطلب می‌خواهیم راجع به سرطان و راه‌های مقابله با آن صحبت کنیم. شناخت و داشتن اطلاعات درباره انواع بیماری ها می‌تواند به ما کمک کند تا بتوانیم روند درمان خود را بهتری و سریع‌تری پیش ببریم. در ادامه این مقاله به بررسی سرطان و راه‌های درمان آن می‌پردازیم.

سرطان چیست و چگونه ایجاد میشود؟

سرطان یکی از انواع بیماری‌هایی است که در آن تغییر در ژن سلول ایجاد می‌شود و با تقسیم بی‌رویه و بدون کنترل، باعث رشد و ایجاد تعداد زیادی سلول در بخشی از بدن می‌شود. هنگامی که سلول‌ها به سرعت تقسیم می‌شوند، شکل آنها تغییر می‌کند و اصطلاحا سرطانی می‌شود و همین مسئله هم در کاهش عملکرد بخش سرطانی شده‌ی بدن موثر است. دلیل سرطان به خوبی مشخص نیست اما فاکتورهای محیطی و ارثی در تشکیل آن موثر هستند. تقسیمات سلول‌های بدن یک چرخه‌ی تنظیم کننده دارد که در سرطان این چرخه عمل نمی‌کند و نمی‌تواند جلوی تقسیمات را بگیرید. گاهی اختلال عملکرد این چرخه به علت قرار گرفتن در معرض یک مسئله‌ی محیطی و فیزیکی مانند قرار گرفتن در برابر اشعه‌های خطرناک و یا ازدیاد رادیکال‌های آزاد و حمله‌کننده به بدن است و گاهی نیز به علت داشتن یک ژن معیوب و سرطانی در فرد است. درباره انواع سرطان می‌توانید در مجله سلامت دکترتو اطلاعات بیشتری کسب کنید.

راه های درمانی سرطان کدامند؟

راه های درمانی سرطان کدامند؟ راه های درمانی سرطان کدامند؟ سرطان بیماری خطرناک و ترسناکی است اما خوشبختانه راه‌های درمانی زیادی برای برطرف کردن و یا متوقف کردن رشد آن ایجاد شده‌است. در ادامه به معرفی برخی از آنها می‌پردازیم؛

1.شیمی درمانی

یکی از روش‌های درمانی سرطان، شیمی درمانی است. این روش که نوعی دارودرمانی است، رشد سلول‌های بدن را متوقف و یا کم می‌کند و به این ترتیب باعث کاهش سرعت تقسیم و یا توقف سلول‌های سرطانی نیز می‌شود. این درمان در چند جلسه و برای مدتی انجام می‌شود و معمولا همراه با روش‌های دیگر سرطان است. مثلا در موارد بسیار بعد از انجام روش درمانی جراحی سرطان انجام می‌شود.

2.پرتو درمانی

روش دیگری که برای درمان سرطان استفاده می‌شود، قرار دادن بیماری در برابر اشعه‌های خاص با انرژی بالاست که بر روی تومور و یا سرطان مورد نظر تاثیر بگذارد. در مواردی شیمی درمانی و پرتو درمانی هر دو انجام می‌شوند و در موارد دیگر تنها با یکی از آنها می‌توان نتیجه گرفت و بیمار به درمان پاسخ می‌دهد.

3.جراحی

در مواردی که می‌توان تومور یا سرطان را جراحی کرد، این روش می‌تواند درمان قطعی محسوب شود. البته برای جراحی سرطان شرایط بسیاری وجود دارد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به تومور مشخص با محدوده‌ی واضح اشاره کرد. چیزی که بتوان با برداشت آن اطمینان از عدم رسوخ آن به بافت‌های دیگر داشت. معمولا بعد از انجام جراحی، شیمی درمانی و پرتو درمانی انجام می‌شود تا از عود مجدد سرطان پیشگیری شود.

4.درمان هدفمند

در این نوع درمان تنها بر روی سلول‌های سرطانی کار می‌شود و عملکرد آنها مختلف می‌شود و بر بخش‌های دیگر بدن، مانند اتفاقی که در شیمی درمانی می‌افتد، اثری گذاشته نمی‌شود.

5.روش های دیگر

بسته به نوع سرطانی که فرد با آن درگیر می‌شود، درمان‌های دیگری هم وجود دارد. از میان این روش‌ها می‌توان به درمان سرطان با سلول‌های بنیادی، پیوند عضو مورد نظر برای درمان سرطان و ویروس درمانی اشاره کرد.

مقابله با سرطان با تاثیر بر روحیه بیمار

در ادامه به چند نکته اشاره کرده‌ایم که با استفاده از آنها می‌توانید با سرطان مقابله کنید و یا همراه بیماری سرطانی باشید.

1.درباره سرطان اطلاعات کامل کسب کنید.

  مقابله با سرطان با تاثیر بر روحیه بیمار مقابله با سرطان با تاثیر بر روحیه بیمار سعی کنید درباره بیماری که با آن دست و پنجه نرم می‌کنید، تا جایی که می‌توانید اطللاعات کسب کنید و درباره آن بدانید. اطلاعاتی که بهتر است درباره سرطان خود بدانید شامل چند مورد است که در ادامه آورده‌شده‌اند؛
  • چه نوع سرطانی دارید؟
  • سرطان شما در کجای بدن قرار دارد؟
  • آیا متاستاز داده است؟
  • آیا سرطان شما قابل درمان است؟
  • آیا احتمال درمان شدن سرطان شما وجود دارد؟
  • چه درمان‌ها و یا آزمایش‌های دیگری باید انجام دهید؟
  • روش‌های درمانی سرطان شما کدامند؟
  • درمان‌های سرطان چه منافعی برای شما دارند؟
  • چه اتفاقاتی در طول درمان سرطان برای شما می‌افتد؟
  • عوارض جانبی روش‌های درمانی شما کدامند؟
  • چه زمانی باید با دکتر تماس بگیرید؟
  • چه مواردی از عود مجدد سرطان شما پیشگری می‌کند؟
  • سایر اعضای خانواده شما هم به این سرطان مبتلا می‌شوند؟ چقدر این احتمال وجود دارد؟
در صورتیکه درباره این موارد اطلاعات داشته‌باشید، با دید بهتری به درمان خود ادامه می‌دهید و روحیه شما بهتر خواهد بود.

2.درباره بیماری خود با دیگران صحبت کنید!

مسیر صحبت کردن را همیشه باز بگذارید. سرطان هم مانند بیماری‌های دیگر است و صحبت کردن درباره آن با کسانی که به این بیماری مبتلا هستند و یا کسانی که از نزدیکان شما هستند، می‌تواند این مسئله را برای شما عادی کند و استرس و اضطراب را از شما دور کند. از سرطان یک غول بزرگ نسازید.

3.سبک زندگی سالم داشته باشید.

بدن شما نیازمند قدرت است تا بتواند با سرطان مقابله کند. اکنون که با این بیماری مواجه شده‌اید باید عادت‌های نادرست خود را ترک کنید. اگر سیگار می‌کشید آن را کنار بگذارید. مصرف الکل را قطع کنید و از انجام رفتارهای پرخطر دوری کنید.

4.فعالیت بدنی داشته باشید.

ورزش کردن، فعالیت‌های بدنی متنوع و انجام دادن تمرینات مناسب می‌تواند در سلامت شما موثر باشد. اگر می‌خواهید که سرطان را شکست دهید، باید بدن قوی و روحیه قوی‌تر داشته‌باشید.  
نظرات: 0 مشاهده