لوزارتان - عوارض - تداخل - موارد مصرف losartan

لوزارتان چیست ؟

لوزارتان متعلق به گروه دارویی آنتاگونیست گیرنده آنژیوتانسین II میباشد که با تاثیر گذاری بر روی رگ های خونی ، جریان خون را بهبود بخشیده و باعث کاهش فشارخون می شود .از لوزارتان برای درمان فشارخون بالا و خطر بروز سکته مغزی در افراد مبتلا به بیماری های قلبی استفاده میشود . همچنین از این دارو در افرادی که مبتلا به دیابت نوع 2 هستند و فشارخون بالایی دارند نیز استفاده می شود .

نکته بسیار مهم : بروزرسانی در تاریخ 15 تیر 98 »» داروی لوزارتان از طرف FDA سرطان زا تشخیص داده شده است و این دارو در سراسر جهان در حال جمع آوری است و تجویز این دارو برای کاهش فشار خون در جهان متوقف شده است . (منبع) البته محمد عبده زاده، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو درباره احتمال سرطان زا بودن داروی فشار خون لوزارتان به خبرنگار ایرنا می گوید: فقط در صورت مصرف 10 سال از دوز 360 میلی گرم لوزارتان با ماده اولیه مشخصی ممکن است منجر به سرطان شود، اما در حال حاضر داروهای لوزارتان موجود در بازار مشکلی ندارند.

لوزارتان چیست ؟

توصیه ها و نکاتی درباره مصرف لوزارتان

در زمان مصرف لوزارتان در صورت مشاهده هرگونه علائمی از حساسیت به این دارو سریعا با اورژانس تماس بگیرید . علائمی مانند : خارش و قرمز شدن چشم ها ، آبریزش بینی ، تنگی نفس و سرفه ، خشک شدن دهان و زبان ، تورم لب و زبان ، التهاب صورت و ...در موارد نادر مصرف لوزارتان میتواند باعث بروز نارسایی کلیوی شود . در صورتی که با مصرف این دارو علائمی مانند : درد عضلانی ، خستگی شدید و غیر قابل تحمل ، ضعف ، تب ، تیره شدن ادرار و ... مشاهده کردید به پزشک خود اطلاع دهید .

در زمان تجویز دارو ، موارد زیر را به پزشک اطلاع دهید :

  • در صورتی که به لوزارتان حساسیت دارید
  • اگر دیابت دارید
  • در صورتی که به بیماری های کلیوی مبتلا هستید
  • اگر هرگونه بیماری کبدی دارید
  • در صورتی که دچار نارسایی احتقان قلب هستید
  • اگر سطح پتاسیم خون شما پایین است
  • اگر باردار هستید
  • در صورتی که در دوران شیردهی هستید

مصرف لوزارتان در دوران بارداری و حاملگی

این دارو در رده D قرار دارد و نباید در دوران بارداری و حاملگی مصرف شود . لوزارتان می تواند به جنین آسیب برساند مخصوصا در سه ماهه دوم و سوم بارداری ، مصرف لوزارتان می تواند باعث مرگ جنین شود . در دوره مصرف لوزارتان توصیه می شود از روش های موثر بارداری استفاده کنید . در صورتی که در دوره مصرف این دارو متوجه شدید که بارداری هستید ، سریعا به پزشک گزارش دهید .ممکن است نیاز باشد تا از داروهای جایگزین لوزارتان استفاده نمایید .

مصرف لوزارتان می تواند باعث مرگ جنین شود

مصرف لوزارتان در دوران شیردهی

انتقال این دارو از طریق شیر مادر به بدن نوزاد به صورت کامل مشخص نیست . معمولا مصرف لوزارتان در دوره شیردهی توصیه نمی شود . در هر صورت شما باید طبق تجویز پزشک متخصص رفتار کنید .

توجه : لوزارتان می تواند بدن شما را دچار کم آبی کند. در صورتی که با مصرف این دارو ، دچار اسهال و عرق کردن بیش از شدید ، به پزشک اطلاع دهید . کمبود آب و عدم تعادل الکترولیتی بدن میتواند باعث کاهش فشارخون شدید و عوارض جانبی جدی شود .

در دوره مصرف لوزارتان باید میزان فشار خون خود را به صورت منظم تحت نظر داشته باشید . اگر بعد از سه هفته مصرف لوزارتان ، فشارخون شما بهبود نیافت و تحت کنترل قرار نگرفت ، باید به پزشک خود اطلاع دهید .در زمان مصرف این دارو حتی اگر فشارخون شما در حالت نرمال قرار دارد ، باید مصرف دارو را ادامه دهید و از قطع خودسرانه این دارو خودداری کنید .

در صورت فراموش کردن مصرف لوزارتان چه کنم ؟

در صورتی که مصرف یک وعده از داروی خود را فراموش کرده اید ، به محض یاداوری ، داروی خود را مصرف کنید . اگر به زمان مصرف بعدی نزدیک می شوید ، دوز فراموش شده را رها کنید .

در صورتی که بیش از حد از داروی لوزارتان استفاده کنم چه می شود ؟

در صورتی که به صورت اشتباه و یا به قصد خودکشی با لوزارتان ، مقدار زیادی از این دارو مصرف کرده اید ، با اورژانس تماس بگیرید . مصرف بیش از حد لوزارتان و مسمومیت با این دارو میتواند کشنده باشد . خودکشی نمایشی با داروی لوزارتان روش مناسبی برای جلب توجه نیست و میتواند عوارض جانبی جدی در پی داشته باشد .

توجه : در دوره مصرف لوزارتان نباید از الکل استفاده کنید . این تداخل می تواند باعث کاهش خطرناک فشارخون شما شود. همچنن در دوره مصرف لوزارتان از مکمل های حاوی پتاسیم نباید استفاده شود

عوارض مصرف لوزارتان

لوزارتان مانند سایر داروها میتواند عوارض جانبی در پی داشته باشد . شما ممکن است چند عارضه را به صورت همزمان تجربه کنید و یا هیچ کدام از این عوارض در شما بروز نکند . در صورتی که با مصرف لوزارتان هرگونه نشانه ای از حساسیت به این دارو مشاهده کردید با اورژانس تماس بگیرید . همچنین در موارد نادر ، لوزارتان میتواند باعث بروز نارسایی کلیوی شود .

سایر عوارض جانبی مصرف لوزارتان عبارتند از :

  • مشکل حفظ تعادل / در زمان مصرف این دارو هنگام برخواستن از زمین و تغییر حالت از خوابیده و نشسته به ایستاده ، احتیاط کنید .
  • سوزش ادرار / تغییر رنگ ادرار / کاهش ادرار / تکرر ادرار
  • تنگی نفس / کم آوردن نفس در بالا رفتن از پله و پایین آمدن از شیب های تند /
  • احساس سرگیجه / سردرد /خواب آلودگی / تغییرات خلقی / افزایش تشنگی / کاهش اشتها
  • چاقی و افزایش وزن / تورم دست ها و پاها / پف کردن پلک ها و زیر چشم
  • افزایش ضربان قلب / درد قفسه سینه
  • درد پا / درد عضلات / گرفتگی عضلات
  • اسهال / تهوع / استفراغ /
  • بی خوابی / دیدن کابوس / حرف زدن در خواب / بیدار شدن در بین خواب شبانه
  • ریزش مو / خارش سر / نازک شدن مو

چه داروهایی با لوزارتان تداخل دارد ؟

در زمان تجویز لوزارتان ، تمام داروهایی که در حال مصرف کردن هستید را به پزشک گزارش دهید .برخی از داروهایی که با لوزارتان تداخل دارند عبارتند از :

لوزارتان با گریپ فروت تداخل دارد و نباید به صورت همزمان مصرف شود . برخی از پرهیز های خوراکی در زمان مصرف این دارو عبارتند از :

موز، سبزیجات برگ سبز، پرتقال، جایگزین های نمک این خوراکی ها با لوزارتان و سایر داروهای فشارخون و قلب تداخل دارد مانند : کاپتوپریل (Capoten)، انالاپریل (Vasotec) و لیزینوپریل (Prinivil، Zestril)
کلم بروکلی، کلم، اسفناج با لوزارتان و داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین تداخل دارند . این خوراکی ها دارای پتاسیم بالایی هستند و میتوانند میزان ضربان قلب را تحت تاثیر قرار داده و باعث ایجاد عوارض جانبی جدی شوند .
شیرین بیان با لوزارتان و وارفارین تداخل شدید دارد . شیرین بیان حاوی گلیسیریزین است که ضربان قلب را تحت تاثیر قرار داده و مصرف همزمان شیرین بیان با این دارو میتواند باعث سکته قلبی و مغزی شود .
الکل، آووکادو، موز، شکلات، با لوزارتان تداخل دارند
گریپ فروت با لوزارتان تداخل داشته و اثر بخشی و عوارض جانبی این دارو را شدیدا افزایش می دهد .
آرد سویا، گردو میتواند تاثیرات درمانی و جذب لوزارتان را کاهش دهد

تهیه و ترجمه اختصاصی : گروه سلامت /pamuh.com

نظرات: 10 مشاهده