آیا کسب و کار اینترنتی نیاز به مجوز دارد؟

اگر یک کسب و کار اینترنتی دارید و به دنبال پاسخ به این سوال هستید که آیا نیازی به گرفتن مجوز برای کسب و کارهای اینترنتی هست یا خیر تا پایان این مقاله همراه ما باشید. زمانی که شما یک کسب و کار اینترنتی راه اندازی می کنید قطعا باید از یک سری قوانین و خط و مشی ها پیروی کنید. مخصوصا این چند وقته که نظارت بیشتری بر روی کسب و کارهای اینترنتی وجود دارد. در رابطه با مجوزات کسب و کار اینترنتی باید به نوع و ماهیت کسب و کار اینترنتی توجه شود. اینکه شما بخواهید یک تاکسی اینترنتی بزنید یا یک فروشگاه اینترنتی کفش، قطعا در نوع مجوزات شما تاثیر می گذارد. در حال حاضر مرجع مشخصی برای دادن مجوز به کسب و کارهای اینترنتی وجود ندارد. هنوز قوانین مشخصی در این زمینه وجود ندارد و بسیاری از افراد در بخش گرفتن مجوز برای کسب و کار اینترنتی خود دچار مشکل هستند و معمولا سراغ مجوزهای سنتی همین کسب و کار می روند. مثلا اگر می خواهند یک فروشگاه اینترنتی در زمینه کفش بزنند، مجوز مربوطه را از اتحادیه کیف و کفش دریافت می کنند. که لزوما برای دریافت این مجوز باید یک مغازه فیزیکی کفش فروشی راه اندازی کنید. غیر از این باید سراغ روش های دیگری بروید. آیا کسب و کار اینترنتی نیاز به مجوز دارد؟ آیا کسب و کار اینترنتی نیاز به مجوز دارد؟

انواع مجوزهای عمومی کسب و کارهای اینترنتی:

در ادامه این مقاله به سراغ معرفی مجوزات رایج در کسب و کارهای اینترنتی می رویم.

نماد اعتماد الکترونیکی:

مهم ترین مجوز موجود برای کسب و کارهای اینترنتی نماد اعتماد الترونیکی یا enamad می باشد. این نماد توسط سازمان صمت یا صنعت، معدن و تجارت صادر می شود. برای گرفتن این نماد به سایت www.enamad.ir  بروید و فرآیند ثبت نام را طی کنید. اما قبل از ثبت نام باید سایت شما راه اندازی شده باشد و یک سری از امکانات اولیه برای گرفتن اینماد را داشته باشد. چک لیست کامل این موارد در پنل شما در سایت اینماد وجود دارد. پس از اینکه این چک لیست را در سایت خود پیاده سازی کردید، درخواست بررسی می دهید. کارشناس سایت اینماد، سایت را بررسی و در صورت درست بودن موارد، درخواست شما را تایید می کند. باید یک سری تاییدیه های دیگری نیز در سایت بدهید. مثل تاییدیه آدرس، تاییدیه ایمیل و تاییدیه تلفن تماس. در نهایت با پرداخت حق عضویت به شما نماد اعتماد الکترونیکی یک ساله می دهند و هر سال برای تمدید آن باید اقدام کنید.

سایت ساماندهی:

مجوز رایگان دیگری که می توانید اخذ کنید از سایت مجموعه ساماندهی محتوای فضای مجازی می باشد. این سایت یک مجموعه برای ساماندهی و منظم کردن محتواها و رسانه های موجود در فضای مجازی می باشد. شما فقط باید در این سایت ثبت نام کنید و فرآیند آن را طی کنید. یک نماد به شما اعطا می شود که می توانید در سایت خود قرار دهید.

اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی:

مدتی است که یک اتحادیه کشوری برای کسب و کارهای اینترنتی راه اندازی شده است. اگر شما یک کسب و کار واقعی دارید که ثبت در اداره مالیات است و دارای یک مکان فیزیکی هستید می توانید در این اتحادیه ثبت نام کرده و نماد این اتحادیه را داشته باشید. بسیاری از کسب و کارهای اینترنتی کوچک امکان گرفتن مجوز از اتحادیه را دارا نیستند چون شرایط ثبت نام در این اتحادیه را ندارند. برای ثبت نام در این اتحادیه کافی است به سایت https://ecunion.ir/ مراجعه و کارهای ثبت نام خود را انجام دهید و از شرایط ثبت نام نیز اطلاعات کسب کنید. نتیجه گیری: در کل در ایران برای کسب و کارهای اینترنتی مجوز شفافی تعریف نشده است. اکثرا باید به صورت سنتی یک مکان فیزیکی اجاره کنند و فعالیت را به صورت فیزیکی آغاز کنند و مجوزات لازم برای فعالیت فیزیکی را اخذ نمایند. در نهایت همین کسب و کار فیزیکی را به صورت اینترنتی نیز آغاز نمایند. برای آغاز کسب و کار اینترنتی می توانید به مقاله زیر مراجعه کنید. انواع کسب و کارهای اینترنتی را معرفی کرده است که می تواند برای شروع ایده های خوبی به شما بدهد: https://siteesho.com/blog/internet-business
نظرات: 0 مشاهده