طرز تهیه "دونات خانگی" ساده بدون فر با شیر برای 6 تا 8 نفر-آموزش مرحله به مرحله-نکات مهم

"دونات خانگی" ساده با شیر بدون فر برای 6 تا 8 نفر-مرحله به مرحله-نکات مهم

طرز تهیه دونات بدون فر-درست كردن دونات خانگي-مواد لازم دونات-طرز تهیه دونات خانگی فوری با شیر طرز تهیه دونات بدون فر-درست كردن دونات خانگي-مواد لازم دونات-طرز تهیه دونات خانگی فوری با شیر

مواد لازم برای درست کردن دونات پفکی برای 6 تا 8 نفر

تخم مرغ  2 عدد
شیر ولرم 1 لیوان دسته دار فرانسوی
آرد سفید قنادی 4 لیوان دسته دار فرانسوی
کره نرم شده 100 گرم
شکر 3 الی 4 ق غ
خمیرمایه فوری 1 ق غ سر پر
وانیل نصف ق چ
نمک نوک ق چ
روغن مایع به مقدار لازم
چطور شیرینی نخودچی درست کنم؟ چطور شیرینی دانمارکی درست کنم؟ چطور شیرینی کشمشی نرم و خوشمزه خانگی درست کنم؟ چطور شیرینی لطیفه درست کنم؟

چطور توی خونه دونات پفکی با شیر برای 6 تا 8 نفر درست کنیم؟

1- در اولین مرحله از طرز تهیه دونات خانگی ابتدا خمیر دونات رو درست کنید برای اینکار 1 قاشق شکر رو با شیر و خمیر مایه مخلوط کنید و 10 دقیقه در یک محیط گرم قرار بدین تا خمیر مایه به عمل بیاید، بعد تخم مرغ ها رو داخل کاسه ای بشکنید و با همزن دستی  هم بزنید تا کمی رنگشان روشن شود. 2- نمک و باقیمانده شکر رو به تخم مرغ اضافه کنید و دوباره با همزن مخلوط کنید، در مرحله بعد کره که در دمای اتاق بوده و نرم شده را اضافه کنید، سپس وانیل و مخلوط خمیر مایه را اضافه کنید و هم بزنید. 3- آرد رو 2 الی 3 بار الک کنید و طی 3 مرحله به مواد اضافه کنید و هربار با دست خوب ورز بدین تا یک خمیر یکدست و منسجم بدست بیاد، روشو بپوشونید و 1 ساعت در دمای اتاق استراحت بدید تا حجمش 2 برابر بشه. 4- بعد از 1 ساعت کمی آرد روی کانتر آشپزخانه یا روی سطحی که میخواید خمیر رو باز کنید بپاشید و خمیر رو از ظرف در بیارید و برای 2 دقیقه باز خمیر را ورز بدهید تا چسبندگی خمیر از بین بره. 5- خمیر رو با وردنه به ضخامت 1 سانت پهن کنید و با یک قالب گرد و یا دهانه استکان برش دهید، وسط هر خمیر رو با یک قالب دایره ای کوچکتر یا چاقو برش بزنید تا مثل دونات های بازاری وسط دونات شما هم سوراخ باشه. 6- سپس دونات های قالب زده را روی کاغذ روغنی قرار بدید و روی دونات ها رو دوباره با یک سلفون بپوشانید و برای 1 ساعت دیگر مجدد استراحت بدید تا پف کنن، بعد در روغن فراوون که از قبل داغ شده سرخ کنید. دونات خانگی-نکات مهم پخت دونات-دستور پخت دونات خوشمزه و حرفه ای برای 6 تا 8 نفر دونات خانگی-نکات مهم پخت دونات-دستور پخت دونات خوشمزه و حرفه ای برای 6 تا 8 نفر 7- روغن باید به حدی باشه که دونات ها در داخل روغن شناور باشن، زمانی که دونات ها پف کرده و به رنگ طلایی در آمدند از تابه خارج کرده و  دونات‌ها را روی دستمال آشپزخانه بگذارید تا روغن اضافی دونات ها گرفته شود. 8- کمی شکلات تخته‌ای سفید یا معمولی به روش بن ماری آب کنید و روی دونات‌ها را با شکلات آب شده تزئین کنید و یا با سس های میوه ای و پودر قند و ترافل‌های رنگی تزئین کنید.

نکات مهم و فوت و فن درست کردن دونات پفکی برای 6 تا 8 نفر

1- منظور از شیر ولرم یعنی وقتی انگشتتون رو توش بکنید انگشتتون گرم بشه نه اینکه بسوزه. 2- بخاطر استفاده از شکر در تهیه خمیر دونات، دونات ها به خودی خود کمی شیرین شده اند، بنابراین برای تزئین آنها در استفاده از طعم دهنده ها و شیرین کننده هایی مثل پودر قند احتیاط کنید. 3- مقدار آرد تقریبی می باشد بنابراین آرد رو طی 3 مرحله اضافه کنید و مرحله آخر رو کم کم و با قاشق اضافه کنید و هربار 6 الی 7 دقیقه ورز دهید تا اگر لازم شد دوباره آرد اضافه کنید یا نیاز نشد مابقی آرد رو استفاده نکنید. 4- یک تکه از خمیر را داخل روغن بندازین اگر سریع پف کرد روغن آماده استفاده می باشد. 5- خمیر دونات رو بیش از حد استراحت ندید 1 ساعت کافیه فقط تا زمانی که حجمش 2 برابر بشه. 6- خمیر های کوچیکی که از وسط هر دونات جدا کردید رو هم مثل دونات ها استراحت بدید و با دونات ها سرخ کنید. 7- خمیر هایی که از کناره ها باقی میمونه رو میتونید دوباره باز کنید و مثل بار اول قالب بزنید و یا به شکل های دیگه ای قالب بزنید و سرخ کنید. 8- دونات هارو حتما بعد از قالب زدن، روی کاغذ روغنی کوچیک قرار بدید و در هنگام سرخ کردن از روی آن به آرامی جدا سپس سرخ کنید و اصلا دست آن را احساس نکند تا شکل دونات ها بهم نخورد. 9- برای تزیین دونات ها با شکلات کافیه 100 گرم شکلات تخته ای رو به روش بن ماری روی بخار کتری ذوب کنید و 2 الی 3 قاشق غذاخوری روغن مایع بهش اضافه کنید و مخلوط کنید، بعد دونات هارو با اون تزئین کنید. 10- توی مواد اولیه گفتیم از آرد قنادی استفاده کنید اما اگر آرد قنادی نداشتید از آرد معمولی هم میتونید استفاده کنید. 11- با توجه به اندازه برش هایی که میزنید و تعدادی که هر نفر دونات میخوره این مقدار مواد برای درست کردن دونات به تعداد 6 تا 8 نفر کافیه، یکبار درست کنید تا با نتیجه ای که به دست میاد دفعه بعد برای تعداد بیشتر یا کمتر، راحت تر میتونید دونات تهیه کنید.

نکته مهم درباره خمیر پیراشکی

حواستان باشد خمیر بدست آمده نه زیاد باید شل و چسبان باشه و نه زیاد سفت و خشک، اگر احساس کردید خیلی شل شده و به دستتون میچسبه با قاشق، کم کم آرد اضافه کنید و هی ورز بدید تا خمیر از حالت چسبندگی دربیاد ولی اگه احساس کردید خمیرتون خیلی سفت شده و راحت نمیتونید ورز بدید کم کم شیر ولرم اضافه کنید و ورز بدید تا خمیر کاملا یکدست بشه، اگر شیر نداشتید آب ولرم میتونید استفاده کنید.

ماندگاری دونات چند روزه و میشه در یخچال نگه داری کرد؟

در نظر داشته باشید چون خمیر دونات هم تقریبا مثل خمیرِ نون روغنیه، پس نون روغنی چند روز داخل یخچال میتونه بمونه و کیفیتش رو از دست نده و بیات نشه؟ معمولا یکروز، بنابراین دونات هارو سعی کنید به مقداری درست کنید که حدالامکان همون روز نوش جان کنید وگرنه اگر باقی موند داخل یک ظرف دربسته به مدت 1 روز توی یخچال نگهداری کنید. اگه بیشتر بمونه خراب نمیشه فقط کاملا بیات میشه.
نظرات: 3 مشاهده