چطور "برای 20 تا 25 نفر شله زرد" نذری درست کنم؟مجلسی-مواد اولیه دقیق

چطور برای 20 تا 25 نفر شله زرد نذری درست کنم؟مجلسی-مواد اولیه دقیق

طرز تهیه شله زرد ساده به روش نذری با طعمی بی نظیر برای 20 تا 25 نفر

مواد لازم برای درست کردن شله زرد برای 20 تا 25 نفر

برنج آشی یا نیم دانه 5 لیوان دسته دار فرانسوی
شکر 10 لیوان دسته دار فرانسوی
گلاب 3 لیوان دسته دار فرانسوی
زعفران دم کرده غلیظ 1 لیوان دسته دار فرانسوی
خلال بادام خام برای داخل شله زرد 2 مُشت
کره 150 الی 200 گرم
خلال بادام-خلال پسته-پودر دارچین-پودر گل محمدی برای تزیین به میزان دلخواه

چطور شله زرد درست کنم؟ برای 10 الی 15 نفر

چطور "حلوای زعفرانی" درست کنم؟

چطور برای 6 الی 8 نفر "حلوای زنجبیلی" درست کنم؟

چطور برای 6 الی 8 نفر "حلوای آرد گندم" درست کنم؟

چطور برای 40 تا 50 نفر شله زرد درست کنم؟

طرز تهیه شله زرد نذری به صورت مرحله به مرحله برای 20 تا 25 نفر

1- در اولین مرحله از "طرز تهیه شله زرد برای تعداد بیشتر از 10 نفر" ، برنجی رو که از شب قبل خیس کردید بشویید و داخل قابلمه مناسبی بریزید، 5 الی 6 برابر آب داخلش بریزید و حرارت رو اول زیاد کنید تا بجوش بیاد.

2- پس از به جوش آمدن آب باید حرارت قابلمه را کم کنید تا برنج مغزپخت شود. حدود 2 ساعت زمان برای مغزپخت شدن برنج در نظر بگیرید. در این مدت نیازی نیست تا شله زرد را به طور مرتب هم بزنید، تنها کافی است تا مراقب باشید که ته نگیرد.

3- در قابلمه رو نیمه باز بذارید تا سر نره، زمانی که از پخت کامل برنج مطمئن شدید شکر رو بریزید، اگر بعد از اضافه کردن شکر، احساس کردید برنج کمی سفت شده میتونید 2 لیوان آب بریزید (شلی و سفتی شله زرد به ذائقه خودتون بستگی داره).

4- وقتی شکر رو اضافه کردید مدام هم بزنید چون شکر باعث میشه برنج ته بگیرد، بعد از اینکه شله زرد کمی سفت شد، مواد معطر و خوشرنگ کننده را بریزید.

5- زعفران دم کرده رو همراه با گلاب و بادام و کره داخل شله زرد بریزید. وقتی شله زرد به غلظت مورد نظر رسید، درب ظرف را بسته و شعله را کم کنید تا شلعه زرد برای 15 دقیقه با حرارت ملایم جا بیفتد.

6-  اما توی این مدت زمان هر چند دقیقه یکبار شله زرد رو هم بزنید. بعد از 15 دقیقه زیر شعله را خاموش کرده و از یک راه حل ساده برای خوش آب و رنگ شدن و دم کشیدن شله زرد استفاده کنید.

7- باید درب شله زرد را با یک دم کنی بپوشانید و به مدت نیم ساعت بدون شعله گاز قرار دهید. این کار هم باعث بهبود طعم شله زرد میشه و هم باعث میشه تا بخار آب داخلش نریزه.

8- تا نیم ساعت درب قابلمه رو برندارید تا هم زعفران خوب رنگ بده و هم مواد به خورد هم برن، بعد از نیم ساعت شله زرد رو توی ظرف های سرو بریزید و اجازه بدید تا شله زرد از داغی بیفته بعد با مواد دلخواهتون تزئین کنید.

برای پختن شله زرد بهترین انتخاب ظرف کدام است؟

یک قابله بزرگ (روی یا مسی) یا آلومینیومی به همراه یک ملاقه بزرگ دسته بلند انتخاب کنید. به سراغ ظروف تفلون و نچسب نروید. زیرا شله زرد از آن دست دسر هایی است که به هم زدن زیاد نیاز دارد، پس کف قابله در اثر هم زدن زیاد خراب می‌شود.

چرا داخل شله زرد از کره استفاده میکنن؟

شله زرد رو وقتی که موقع خوردن قاشق میزنیم و کمی از روش میگذره آب میندازه، کره رو هم برای براق بودن شله زرد و هم خوشمزه تر شدنش و هم برای جلوگیری از آب انداختن شله زرد اضافه میکنیم.

نکات تکمیلی و مهم درباره پخت شله زرد برای 20 تا 25 نفر

1- برنج را 24 ساعت قبل از تهیه شله زرد شسته و اجازه دهید تا با آب سرد خیس بخورد. پس از گذشت 24 ساعت بهتر است تا کمی برنج را با دست تان هم بزنید تا دانه ها خردتر شوند. البته من خودم چون دوست ندارم برنج زیاد له باشه خرد نمیکنم.

2- شکر را همراه با برنج نریزید، شکر باعث نپز شدن برنج می‌شود.

3- شله زرد نیز مانند حلیم نیاز به هم زدن مداوم دارد تا ته نگیرد.

4- حواستون باشه اگر شکر رو قبل از پختنِ کامل برنج اضافه کنید دیگه برنجتون نمیپزه، پس حتما اول مطمئن بشید که برنج کاملا پخته بعد شکر رو بریزید، زمانی که شکر را اضافه می‌کنید، شله زرد کمی آبکی‌تر می‌شود جای نگرانی نیست.

5- برای تزئین شله زرد هاتون از شابلون های نوشته دار و طرح دار استفاده کنید، فقط اگر می خواهید از شابلون نوشته دار برای تزئین شله زرد استفاده کنید، ابتدا شله زردها را در کاسه ریخته و اجازه دهید تا کمی سرد شوند بعد تزئین کنید. سرد شدن شله زردها باعث می شود تا شابلون ها به شله زرد نچسبند، همچنین صبر کنید تا شله زرد کمی خنک بشه بعد دارچین بریزید، چون اگر شله زرد داغ باشه دارچینی که روی شله زرد میریزید رنگش سیاه میشه.

6- برای اینکه خلال بادام ها کاملا نرم شوند آنها را به مدت 2 الی 3 ساعت در ظرف جداگانه‌ ای با مقدار گلابی که توی مواد اولیه هست خیس کنید تا زمان پخت کمتری داشته باشه.

7- شله زرد زمانی حاضر است که زیاد شل نباشد و وقتی آنرا در ظرف می‌ریزید نباید ولو شود و حالتی مانند آش داشته باشد.

8- تا قبل از ریختن شکر اگر برنج آب کافی نداشت، دیگر آب اضافه نکنید چون شکر باعث شل شدن برنج خواهد شد.

9- میتونید مقداری از گلاب رو کم کنید و بجاش عرق شاهسپران بریزید.

10- ریختن بادام داخل شله زرد اختیاری است، اگر تمایل داشتید فقط میتوانید برای تزیین استفاده کنید و داخل قابلمه نریزید.

11- سعی کنید از برنج نیم دانه یا آشی برای تهیه شله زرد استفاده کنید. اما باید به خاطر داشته باشید که برنج دانه درشت به آب بیشتری نیاز دارد.

12- میزان شکر باید 2 برابر برنج باشد، اما شما میتونید چند دقیقه قبل از اینکه زیر حرارت را خاموش کنید مزه شله زرد رو بچشید اگر کم شیرین بود مقداری شکر حل شده در آب به آن اضافه کنید با این حال سلیقه‌ای است و میزان شکر رو براساس سلیقه خود کم و زیاد کنید.

13- از بادام پرک شده هم برای تزئین شله زرد میتونید استفاده کنید.

14- مواد اولیه این شله زرد برای 20 تا 25 نفر کافیه. البته متناسب با ظرف سرو شاید برای تعداد کمتر یا حتی بیشتر هم برسد، اما اگر شما می خواهید شله زرد را برای تعداد افراد کمتر یا بیشتری تهیه کنید، باید نسبت مواد را ضرب و تقسیم کنید، همیشه شکر 2 برابره برنج میشه بقیه مواد هم به ذائقه  و جیبتون بستگی داره.

15- برای اینکه آت و آشغال و ناخالصی شکر رو بگیرید، شکر رو داخل قابلمه بریزید و مقداری آب بریزید و روی حرارت ملایم قرار بدید تا شکر کاملا حل بشه اما دقت کنید نجوشه، وقتی شکر حل شد قابلمه رو از روی حرارت بردارید و از صافی رد کنید و بعد داخل برنج بریزید.

16- بجز برنج و شکر میزان بقیه مواد بیشتر به سلیقه و ذائقه خودتون بستگی داره، میتونید بعضی مواد رو کم و زیاد کنید یا حذف و اضافه کنید، مثلا من از پودر هل استفاده نکردم اما شما میتونید به مقدار کمی داخل شله زرد پودر هل یا عرق هل بریزید، و البته که مزه شله زرد به کیفیت گلاب و زعفرون خیلی بستگی داره، پس برای درست کردن شله زرد حتما از مواد اولیه با کیفیت استفاده کنید و توی مصرف زعفرون هم دست و دلباز باشید.

نظرات: 10 مشاهده