چطور برای 10 تا 12 نفر شله زرد درست کنم؟-شله زرد مجلسی بسیار راحت

چطور برای 10 تا 12 نفر شله زرد درست کنم؟-بسیار راحت+عکس تزئین شله زرد

طرز تهیه شله زرد مجلسی برای 10 تا 12 نفر-عکس تزئین شله زرد-میزان دقیق مواد اولیه شله زرد برای 10 تا 12 نفر طرز تهیه شله زرد نذری مجلسی برای 10 تا 12 نفر-عکس تزئین شله زرد-میزان دقیق مواد اولیه شله زرد برای 10 تا 12 نفر

مواد لازم برای درست کردن شله زرد برای 10 تا 12 نفر

برنج آشی یا نیم دانه 2 لیوان دسته دار فرانسوی
شکر 4 لیوان دسته دار فرانسوی
گلاب 1 لیوان دسته دار فرانسوی
زعفران دم کرده 1 لیوان دسته دار فرانسوی
خلال بادام خام برای داخل شله زرد 3 الی 4 قاشق غذاخوری
کره 50 الی 100 گرم
خلال بادام-خلال پسته-پودر دارچین-پودر گل محمدی برای تزیین به میزان دلخواه
چطور شله زرد درست کنم؟ برای 10 الی 15 نفر چطور "حلوای زعفرانی" درست کنم؟ چطور برای 6 الی 8 نفر "حلوای زنجبیلی" درست کنم؟ چطور برای 6 الی 8 نفر "حلوای آرد گندم" درست کنم؟ چطور برای 40 تا 50 نفر شله زرد درست کنم؟

آموزش  مرحله به مرحله تهیه شله زرد نذری مجلسی برای 10 تا 12 نفر

1- برنجی که از قبل خیس کردید رو بشویید و داخل قابلمه یا دیگ بزرگ بریزید، 3 الی 4 برابر آب داخلش بریزید و بذارید روی اجاق تا برنج بپزه، حرارت رو اول زیاد کنید تا بجوش بیاد. 2- تا زمان بجوش آمدن آب مدام هم بزنید، وقتی بجوش اومد در قابلمه رو نیمه باز بذارید تا سر نره و تقریبا 2 ساعت صبر کنید تا برنج کاملا بپزه، توی این 2 ساعت هر چند دقیقه یکبار برنج رو هم بزنید، دیگه نیاز نیست مدام هم بزنید. 3- اما مراقب باشید که برنج ته نگیره، زمانی که از پخت کامل برنج مطمئن شدید شکر رو بریزید، اگر بعد از اضافه کردن شکر، احساس کردید برنج کمی سفت شده میتونید 2 لیوان آب بریزید (شلی و سفتی شله زرد به ذائقه خودتون بستگی داره). 4- وقتی شکر رو اضافه کردید مدام هم بزنید چون شکر باعث میشه برنج ته بگیرد، همون لحظه که خواست اولین قل رو بزنه بادام و گلاب و زعفران و کره رو بریزید، وقتی شله زرد به غلظت مورد نظر رسید، درب ظرف را بسته و شعله را کم کنید. 5-  به مدت 15 دقیقه صبر کنید تا شله زرد کاملا جا افتاده و رقیق شود، اما توی این مدت زمان هر چند دقیقه یکبار شله زرد رو هم بزنید. بعد از 15 دقیقه زیر شعله را خاموش کرده و از یک ترفند برای خوش آب و رنگ شدن و دم کشیدن شله زرد استفاده کنید. 6- باید شله زرد را با یک دم کنی بپوشانید و به مدت نیم ساعت بدون شعله گاز قرار دهید. این کار هم باعث بهبود طعم شله زرد می شود و هم باعث میشه تا بخار آب داخلش نریزه. 7- تا نیم ساعت به در قابلمه دست نزنید تا هم زعفران خوب رنگ بده و هم مواد به خورد هم برن، بعد از نیم ساعت شله زرد رو توی ظرف های سرو بریزید و اجازه بدید تا شله زرد از داغی بیفته بعد با مواد دلخواهتون تزئین کنید.

شله زرد رو داخل چه ظرفی بپزیم بهتره؟

سعی کنید شله زرد رو توی قابلمه آلومینیومی یا دیگ های مسی یا از جنس نیکل بپزید چون هم باید مدام ملاقه رو داخل قابلمه تکون بدین و بکوبید به قابلمه تا مواد از ملاقه بریزه داخل قابلمه و این باعث میشه قابلمه شما خراب بشه و هم توی تفلون ته دیگ میبنده و میاد روی شله زرد.

فوت و فن و نکات مهم پخت شله زرد برای 10 تا 12 نفر

1- حتما برنج رو 12 ساعت زودتر از روز پخت خیس کنید. 2- سعی کنید از برنج نیم دانه یا آشی برای تهیه شله زرد استفاده کنید. اما باید به خاطر داشته باشید که برنج دانه درشت به آب بیشتری نیاز دارد. 3- برای اینکه آت و آشغال و ناخالصی شکر رو بگیرید، شکر رو داخل قابلمه بریزید و مقداری آب بریزید و روی حرارت ملایم قرار بدید تا شکر کاملا حل بشه اما دقت کنید نجوشه، وقتی شکر حل شد قابلمه رو از روی حرارت بردارید و از صافی رد کنید و بعد داخل برنج بریزید. 4- اگر شکر رو قبل از پختنِ کامل برنج اضافه کنید دیگه برنجتون نمیپزه، پس حتما اول مطمئن بشید که برنج کاملا پخته بعد شکر رو بریزید، زمانی که شکر را اضافه می‌کنید، شله زرد کمی آبکی‌تر می‌شود جای نگرانی نیست. 5- برای تزئین شله زرد هاتون از شابلون های نوشته دار و طرح دار استفاده کنید، فقط اگر می خواهید از شابلون نوشته دار برای تزئین شله زرد استفاده کنید، ابتدا شله زردها را در کاسه ریخته و اجازه دهید تا کمی سرد شوند بعد تزئین کنید. سرد شدن شله زردها باعث می شود تا شابلون ها به شله زرد نچسبند، همچنین صبر کنید تا شله زرد کمی خنک بشه بعد دارچین بریزید، چون اگر شله زرد داغ باشه دارچینی که روی شله زرد میریزید رنگش سیاه میشه. 6- برای اینکه خلال بادام ها کاملا نرم شوند آنها را به مدت 2 الی 3 ساعت در ظرف جداگانه‌ ای با مقدار گلابی که توی مواد اولیه هست خیس کنید تا زمان پخت کمتری داشته باشه. 7- شله زرد زمانی حاضر است که زیاد شل نباشد و وقتی آنرا در ظرف می‌ریزید نباید ولو شود و حالتی مانند آش داشته باشد. 8- تا قبل از ریختن شکر اگر برنج آب کافی نداشت، دیگر آب اضافه نکنید چون شکر باعث شل شدن برنج خواهد شد. 9- میتونید مقداری از گلاب رو کم کنید و بجاش عرق شاهسپران بریزید. 10 ریختن بادام داخل شله زرد اختیاری است، اگر تمایل داشتید فقط میتوانید برای تزیین استفاده کنید و داخل قابلمه نریزید. 11- یادآوری میکنم که بجز برنج و شکر میزان بقیه مواد بیشتر به سلیقه و ذائقه خودتون بستگی داره، میتونید بعضی مواد رو کم و زیاد کنید یا حذف و اضافه کنید، مثلا من از پودر هل استفاده نکردم اما شما میتونید به مقدار کمی داخل شله زرد پودر هل یا عرق هل بریزید، و البته که خوشمزگیه شله زرد به کیفیت گلاب و زعفرون خیلی بستگی داره، پس برای درست کردن شله زرد حتما از مواد اولیه با کیفیت استفاده کنید و توی مصرف زعفرون هم دست و دلباز باشید. 12- میزان شکر باید 2 برابر برنج باشد، اما شما میتونید چند دقیقه قبل از اینکه زیر حرارت را خاموش کنید مزه شله زرد رو بچشید اگر کم شیرین بود مقداری شکر حل شده در آب به آن اضافه کنید با این حال سلیقه‌ای است و میزان شکر رو براساس سلیقه خود کم و زیاد کنید. 14- مواد اولیه این شله زرد برای 10 تا 12 نفر کافی است. البته متناسب با ظرف سرو شاید برای تعداد کمتر یا حتی بیشتر هم برسد، اما اگر شما می خواهید شله زرد را برای تعداد افراد کمتر یا بیشتری تهیه کنید، باید نسبت مواد را ضرب و تقسیم کنید، همیشه شکر 2 برابره برنج میشه بقیه مواد هم به ذائقه خودتون بستگی داره.

چرا داخل شله زرد کره میریزیم؟

برای اینکه رنگ شله زرد براق تر بشه و مزش هم خوشمزه تر بشه، اما علت مهمش اینه که اگر دقت کرده باشید همیشه وقتی مقداری از شله زرد باقی میمونه و میذاریم داخل یخچال وقتی بعدا میایم بخوریم میبینیم که داخلش آب جمع شده، کره برای جلوگیری از آب انداختن شله زرد استفاده میشه.
نظرات: 0 مشاهده