طرز تهیه خمیر خانگی و دستور درست کردن باقلوا یزدی حاج خلیفه برای 15 تا 20 نفر

طرز تهیه باقلوا یزدی حاج خلیفه و آموزش تهیه خمیر خانگی برای باقلوا یزدی

باقلوا یزدی با خمیر خانگی-طرز تهیه باقلوا یزدی در منزل-طرز تهیه باقلوا یزدی خانگی خوشمزه باقلوا یزدی با خمیر خانگی-طرز تهیه باقلوا یزدی در منزل-طرز تهیه باقلوا یزدی خانگی خوشمزه

مواد لازم برای تهیه خمیر (لواش) باقلوا

زرده تخم مرغ 2 عدد
گلاب 1/3 لیوان
شیر نصف لیوان
آرد (سفید یا نانوایی) حدودا 2 لیوان
کره 100 گرم
سرکه 1 ق س
نمک 1 پنس
پودر نشاسته ذرت دو و نیم لیوان
روغن مایع برای روی باقلوا به میزان لازم
روغن مایع برای خمیر 3 ق س

طرز تهیه خمیر باقلوا

بجز پودر نشاسته بقیه مواد رو داخل یه کاسه ای بریزید، ابتدا با قاشق هم بزنید تا مواد کمی با هم ترکیب بشن، سپس با نوک انگشتاتون خوب ورز بدید، ورز دادن را تا زمانی ادامه بدید که خمیر به دست نچسبه، البته خیلی سفت هم نباشه. روی کاسه رو با یک پارچه تمیز یا یک محافظ بپوشانید و در دمای محیط به مدت 1 تا 2 ساعت استراحت دهید.

مواد میانی باقلوا یزدی

پودر پسته یا بادام 300 گرم
پودر قند 150 گرم
پودر هل 1 ق م
برای تهیه مایه میانی باقلوا یزدی، باید پودر بادام یا پسته را همراه با پودر قند و هل ترکیب کنید و در ظرفی جداگانه کنار بگذارید تا بعدا از آن استفاده کنید.

مواد لازم برای درست کردن شربت باقلوا یزدی

شکر 500 گرم
آب 2 لیوان
گلاب نصف لیوان
جوهر لیمو 1 ق چ
شکر و آب رو داخل یه قابلمه مناسب بریزید و روی حرارت ملایم قرار بدین تا بجوشه و شکر کاملا در آب حل بشه و به قوام مورد نظرتون برسه، 10 دقیقه به آخر مونده گلاب رو بریزید بعد در آخر جوهر لیمو رو بریزید تا شربت شکرک نزنه. شربت رو از روی حرارت بردارید و بذارید کنار تا خنک بشه. طرز تهیه خمیر جادویی و خمیر همه کاره چطور با خمیر خانگی برای 20 تا 25 نفر باقلوا استانبولی درست کنم؟ طرز تهیه بستنی شکلاتی بدون ثعلب و خامه در خانه چطور برای 4 نفر بستنی سنتی زعفرانی درست کنم؟

چطور برای 15 تا 20 نفر با خمیر خانگی باقلوای یزدی درست کنیم؟

1- بعد از این که خمیر رو استراحت دادید به اندازه های نارنگی خمیر ها رو چانه کنید، چانه ها رو یکی یکی با ته بشقاب فشار بدید و باز کنید و روی هر یک از خمیر ها را با پودر نشاسته کاملا بپوشانید. بعد از باز کردن همه چانه ها، دوباره زیر و روی هر خمیر پودر نشاسته فراوان بریزید و 3 تا 3 تا از خمیر ها را روی هم قرار بدین و با کمک وردنه خمیر رو به شکل کاملا نازک باز کنید و کنار بگذارید. 2- هر قالبی که قراره باقلوا رو توش بپزید روی خمیر ها قرار بدین و به اندازه ته قالب برش بزنید، یک لایه 3 تایی از خمیر رو کف قالب قرار بدین و کمی گلاب به سطح خمیر اسپری کنید، روی خمیر رو با مخلوط پودر بادوم یا پسته بپوشانید، دوباری کمی گلاب روی مواد اسپری کنید، 1 لایه خمیر دوباره روی مواد قرار بدین و به همین روش لایه ها را تکرار کنید تا مواد تمام شود لایه آخر را نیز 3 لایه بگذارید و روی لایه ها رو گلاب اسپری کنید و حتما هر بار با دست فشار بدید تا سطح باقلوا کاملا یکدست بشه. 3- بعد از اینکه لایه آخر خمیر رو گذاشتین باقلوا رو به صورت لوزی شکل با یک چاقوی تیز برش بزنید، بعد مقداری روغن مایع رو که قبلا کمی گرم کرده‌اید، روی تمام سطح باقلواها بریزید و قالب رو در طبقه وسط فر که از قبل گرم شده قرار بدین و روی دمای 180 درجه تنظیم کنید و حدودا 20 دقیقه تا طلایی شدن روی باقلوا ها صبر کنید. 4- زمانی که از پخت باقلواهاتون مطمئن شدید قالب رو از فر خارج کنید، 5 دقیقه بذارید تا اولین حرارت باقلوا خارج بشه و بعد روی آن شربت سرد رو بریزید، و چند ساعت صبر کنید تا شربت کاملا به خورد باقلوا ها بره بعد از قالب دربیارید و روی اونها رو با خلال پسته و پودر گل محمدی تزئین و با چای نوش جان کنید.

فوت و فن و نکات تکمیلی طرز تهیه باقلوا یزدی با خمیر خانگی

1- سرکه رو برای ماندگاری بیشتر خمیر باقلوا استفاده میکنیم. 2- برای کف قالب و لایه آخر باقلوا از خمیر های درسته و سالم استفاده کنید اما برای وسط خمیر هاتون میتونید از خمیر های کوچیکی که بعد از برش زدن، اضافه موندن استفاده کنید. 3- 1 پنس یعنی دو انگشت شست و اشاره رو داخل ظرف نمک کنید و انگشتتون رو ببندید هر چقدر نمک لای دو انگشتتون موند همون اندازه کافیه. 4- بعد از ریختن شربت روی باقلوا ها رو نپوشونید تا باقلواهاتون ترد بمونه و نرم نشه. 5- مهم ترین نکته برای تهیه باقلوا با خمیر خانگی اینه که لایه های خمیری که داخل قالب میذارین خیلی نازک باشه، نازک بودن خمیر ها باعث میشه هم باقلواتون خمیر نباشه هم باقلوای با قوام تر و ترد تری داشته باشید. 6- روغنی که روی باقلوا ها میریزید در حدی باشه که کاملا سطح باقلوا هارو روغنی کنه، البته منظورم این نیست که باقلوا ها در روغن شناور باشن (مقدار روغن بستگی به اندازه قالب و مقدار لایه های باقلواتون داره). 7- پودر هل رو میتونید یا داخل شربت بریزید یا داخل مواد میانی باقلوا. 8- جوهر لیمو چون مانع شکرک زدن شربت میشه، پس حتما استفاده از جوهر لیمو رو از یاد نبرید. 9- اگر جوهر لیمو نداشتین 2 ق غ آبلیمو استفاده کنید. 10- دقت کنید که مواد میانی را به صورت یکنواخت در کل سطح خمیر پخش کنید. 11- 3 لایه خمیر و 2 لایه مواد میانی برای پختن باقلوای یزدی کافیه، اگر موادتون اضافه اومد در قالب دیگه ای باقلوا رو درست کنید. 12- برش باقلوا حتما باید قبل از قرار دان قالب در فر انجام بشه. 13- بعد از ريختن شربت 5 الی 6 ساعت صبر کنید تا شربت کاملا به خورد باقلواها بره. 14- مقدار شربت به مقدار باقلوا و ذائقه شما بستگى داره، ميتونيد کم يا زیاد كنيد. 15- از خمیر مایه فوری برای تهیه این خمیر استفاده نکردیم چون نیاز نیس خمیر باقلوا پف کند. 16- اگر بعد از 10 دقیقه ورز دادن خمیر به دستتون چسبید یعنی آردش کمه و کم کم و در چند مرحله آرد به مواد اضافه کنید و دوباره تا زمانی که خمیر به دستتون نچسبه ورز دهید. 17- اگر بعد از 10 دقیقه ورز دادن هنوز خمیر خیلی سفت بود و راحت نتونستید ورز بدید یعنی آردش زیاد شده و کم کم شیر بهش اضافه کنید تا راحت تر بتونید ورز بدید، اما حواستون باشه شیر رو کم کم و در چند مرحله اضافه کنید تا نیازی به اضافه کردن آرد نباشه. 18- اگر خمیرتون اضافه اومد به مدت 6 ماه میتونید داخل نایلون فریزر در فریزر نگهدارید و چند ساعت قبل از استفاده از فریزر دربیارید و صبر کنید تا یخش کاملا آب بشه بعد استفاده کنید. 19- برای تهیه پودر بادام، ابتدا بادام‌ها را داخل یه ظرفی بریزید روی آن ها آب جوش بریزید و به مدت 1 ساعت داخل آب جوش نگهدارید، پس از این مدت، بادام‌ها را از آب خارج کرده و پوست آن‌ها را جدا کنید و بگذارید کمی خشک شوند، سپس بادام های خشک شده رو داخل یه ظرفی بریزید و 30 دقیقه در فریزر بگذارید، این کار باعث می شود که بادام ها هنگام پودر شدن، روغن نیندازند.
نظرات: 0 مشاهده