نحوه کار فن کویل - فن کویل چیست؟

فن کویل چیست؟

فنکویل نوعی دستگاه است که هم سرما و هم گرمای محیط را فراهم می‌کند و محبوبیت آن در چندمنظوره بودن آن است. این دستگاه همراه مبدل گرمایشی بوده که به کمک فن دمای گرم را به دمای خنک تبدیل می‌کند. این دستگاه در فصول گرم با دمیدن هوای خنک به بیرون از محیط و در فصول سرد با آزاد کردن هوای گرم، دمای محیط را متعادل می‌کند. سیستم کلی این دستگاه به کمک از است، برای مثال با حرکت از گرم و از سرد درون کویل‌ها باعث ایجاد هوای متعادل و مناسب می‌شوند. برای خرید و آشنا شدن با نحوه کار فن کویل باید با انواع آن نیز آشنا شوید. هر نوع فن کویل عملکرد مخصوص به خود را دارد در نتیجه نمی‌توان یک عملکرد کلی برای همه بیان کرد.

انواع فن کویل

فن کویل در مقایسه با هواسازها، سیستم‌های حرارت مرکزی و سیستم‌های کانالی از تجهیزات سرمایشی و گرمایشی بسیار مقرون به صرفه تو و کم هزینه‌تر است. ظرفیت هر فن کویل متفاوت بوده و بر اساس نوع ظرفیت‌ آن‌های متفاوت بود است. ظرفیت آن‌ها بر اساس اندازه محیط انتخاب می‌شود. سیستم کلی هوادهی فن کویل نیز با توجه به نوع آن متفاوت بوده و می‌تواند هوا را به سمت جلو یا بالا منتقل کند.

فن کویل سقفی

فن کویل سقفی فن کویل سقفی معمولا از این وسیله هم در سقف کاذب و هم در زیر سقف استفاده می‌کنند. معمولا سیستم هوادهی این دستگاه به صورت افقی از دریچه جلویی بوده است. فن کویل‌های سقفی که قابل مشاهده هستند را به عنوان فن کویل سقفی توکار یا کابینی نیز می‌شناسند. اگر شما وسیله‌ای برای ساختمان‌های مسکونی می‌خواهید؛ اصلاً درنگ نکنید و نوع سقفی آن را انتخاب کنید تا هم جلوی سر صدا را بگیرید هم از سکوت این دستگاه لذت ببرید. قیمت فن کویل سقفی بسیار مناسب‌تر از وسایل گرمایش و سرمایشی دیگر است.

فن کویل کانالی

فن کویل کانالی به دلیل پخش هوای سرد و گرم به صورت کسان بسیار محبوب و کارآمد است. با کمک این نوع فن کویل شما می‌توانید اتاق‌های دیگر خانه را با دریچه‌های مجزا کاملاً پوشش دهید و نگران دما و هوای اتاق‌های دیگر نشوید. یک نکته بسیار مهم در رابط با این نوع فن کویل‌ها این است که باید اندازه دریچه و دمای هوا مطابق حجم اتاق باشد تا کارایی و کیفیت فن کویل نیز به درستی خود را نشان دهد.

فن کویل کانالی پر فشار

در همان ابتدا به شما این نکته را گوشزد می‌کنیم که فن کویل کانالی پر فشار برای خانه و مناطق مسکونی اصلاً مناسب نبوده است.شاید برایتان سؤال شود که چرا مناسب نیست؟ در جواب این سؤال باید گفت تولید صدای آن به قدری زیاد است که شما و همسایه‌ها اذیت خواهید شد. البته ناگفته نماند که حجم هوای زیاد در مقایسه با دیگر دستگاه‌ها باعث شده تا از این وسیله در ساختمان‌های تجاری استفاده شود. البته از کاربردهای دیگر فن کویل کانالی پر فشار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • راهروهای ساختمان تجاری
  • درب ورودی فروشگاه‌های بزرگ
  • لابی ساختمان‌ها
  • فضاهایی با ارتفاع زیاد

فن کویل زمینی

فن کویل زمینی فن کویل زمینی با توجه به پیشرفت تکنولوژی شما می‌توانید انواع دستگاه‌های زمینی و ایستاده را برای تأمین گرمایش و سرمایش ساختمان مشاهده کنید. در این صورت شاید برایتان سؤال شود که کدام نوع بهترین انتخاب است. برای به جواب رسیدن سؤالات خود باید شرایط مختلف را نیز در نظر بگیرید در نتیجه باید حتماً از یک مشاور و کارشناس در این زمینه مشورت و راهنمایی بگیرید. در مناطقی که فضای کافی برای نصب فن کویل وجود داشته باشد، انتخاب فن کویل زمینی بهترین گزینه است. هوادهی این دستگاه‌ها به سمت بالا بوده و به افراد مستقیماً بر خورد نخواهد کرد. البته شما می‌توانید با بررسی تنظیمات، آن را هر جور که دوست دارید؛ تنظیم کنید. از کاربرد آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • مراکز آموزشی
  • بیمارستان‌ها
  • ساختمان‌هایی که امکان نصب فن کویل سقفی را ندارند.

نحوه کار فن کویل

به طور کلی تمامی فن کویل‌ها دارای دو کانال اصلی return  و supply هستند. البته این کانال‌ها به کانال‌های رفت و برگشت نیز معروف هستند. این کانال‌ها در تمامی قسمت‌های ساختمان وجود دارند تا هوای مطلوب را در اتاق تولید کنند. هر فن کویل به طور جداگانه به یک کویل سرمایشی و گرمایشی وصل شده است، در برخی از این دستگاه‌ها هر واحد فن کویل به طور هم‌زمان به هر دو کویل متصل شده‌اند. این کانال‌ها به طور جدا از فن کار نخواهند کرد در نتیجه باید با کمک فن، هوای تازه را وارد محیط کند. معمولا دمای مطلوب محیط به کمک هر دو به وجود می‌آید. به طور کلی نحوه کار فن کویل ها را اگر بخواهیم به مراحل جداگانه تبدیل کنیم باید به مراحل زیر بپردازیم:
  • هوای داخل به کمک فن یا هوا رسان مکش می‌شود.
  • هوای دریافتی از فیلترها عبور داده شده و در نتیجه آلودگی‌های آن به طور کلی بر طرف می‌شوند.
  • هوای تصفیه شده و تمیز وارد کویل‌ها می‌شود.
  • دمای کویل‌ها با توجه به فصل و هوای محیط تنظیم می‌شود.
  • هوا برای رسیدن به دمای مطلوب باید از کویل‌ها عبور کرده و سپس به محیط بازگردد.
 

کلام آخر

برای رساند هوا به اطراف کویل‌ها باید از آب استفاده شود، این از سرد یا گرمی که درون کویل‌ها قرار دارد؛ می‌تواند دمای محیط را به تعادل برساند. در نتیجه از داخل دستگاه اهمیت زیادی دارد. حال که با نحوه کار فن کویل آشنا شدید؛ برای تعمیر آن می‌توانید به به فیکس مراجعه کنید و از خدمات این وبسایت استفاده کنید.
نظرات: 0 مشاهده