طرز تهیه "آش گوجه فرنگی تبریز" با بلغور برای 10 تا 15 نفر

آش گوجه فرنگی در شهرهای مختلف ایران مثل تبریز، اردبیل، همدان، زنجان و تهران با دستورات مختلفی پخته می شود. برای پخت این آش از گوجه فرنگی ، لوبیا ، برنج و سبزی مخصوص این آش استفاده می شود. اما همانطور که از اسمش هم مشخصه اصلی ترین ماده استفاده شده در این غذا گوجه فرنگیه، ما در این مطلب طرز تهیه "آش گوجه فرنگی تبریز" رو قرار دادیم که با راحت ترین روش و مواد اولیه دم دستی پخته میشه ، امیدوارم که درستش کنید و لذت ببرید.

طرز تهیه "آش گوجه فرنگی تبریز" برای 10 نفر-بسیار راحت و خوشمزه

طرز تهیه آش گوجه فرنگی تبریز با بلغور-آش گوجه آذربایجان شرقی خوشمزه و راحت-آش گوجه طرز تهیه آش گوجه فرنگی تبریز با بلغور-آش گوجه آذربایجان شرقی خوشمزه و راحت-آش گوجه

مواد لازم برای تهیه آش گوجه فرنگی آذربایجان شرقی برای 10 نفر

گوجه فرنگی رنده شده 1 کیلو
برنج آش 1 و نیم لیوان
بلغور گندم یا گندم پوست کنده 1 لیوان
لوبیا چشم بلبلی پخته شده 1 و نیم لیوان
سبزی آش-تره-جعفری (خورد شده) 1 کیلو
پیاز متوسط 2 عدد
رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذاخوری
زردچوبه، فلفل قرمز و سیاه، نمک به میزان دلخواه
آبغوره 1 تا یک و نیم لیوان (بستگی به ذائقه داره)
نعنا داغ به میزان دلخواه
  چطور برای 6 الی 8 نفر آش دوغ سرعین درست کنم؟ چطور برای 20 نفر آش دندونی درست کنم؟ چطور برای 4 نفر آش رشته درست کنم؟

طرز تهیه آش گوجه فرنگی با بلغور برای 10 تا 15 نفر

1- در اولین مرحله از "طرز تهیه آش گوجه فرنگی" ابتدا پیاز ها رو نگینی خورد کرده و داخل ماهیتابه ای تفت بدین، سپس مقداری زردچوبه اضافه کنید و تفت بدین. 2- رب گوجه رو به ماهیتابه اضافه کنید تا هم بوی خامی رب از بین بره هم آش رنگ قرمز تری پیدا کنه، بعد گوجه رنده شده را اضافه کنید و روی شعله ملایم بگذارید بعد از 10 دقیقه تابه را کنار بگذارید. 3-داخل یه قابلمه مناسب بلغور و برنج رو بریزید تا بپزن، زمانی که برنج و بلغور تا 80 درصد پخت لوبیا و مواد ماهی تابه رو بهش اضافه کنید، در 10 دقیقه آخره پخت نمک ، فلفل و آبغوره رو به آش اضافه کنید، توجه کنید آش گوجه فرنگی به تند بودنش مشهوره، پس به اندازه کافی فلفل اضافه کنید تا آش خوشمزه و تندی داشته باشید. پس از اینکه آش با حرارت ملایم پخت و به لعاب و غلظت مورد نظرتون رسید حرارت زیر قابلمه را خاموش کنید و داخل ظرف سرو بریزید و برای تزیین از سیر داغ و نعنا داغ  استفاده کنید.

نکات مهم درباره پخت آش گوجه فرنگی تبریز با بلغور

1- توجه داشته باشید که نعناع خشک خیلی سریع می سوزد و نباید بیش از حد روی حرارت بماند، بعد از داغ شدن روغن، نعنا رو 1 الی 2 دقیقه توی روغن تفت بدین و شعله رو خاموش کنید. 2- توجه داشته باشید لوبیا رو از شب قبل خیس کنید تا هم نفخش از بین بره و هم راحت تر پخته بشه. 3- برنج رو از 1 ساعت قبل تر و بلغور را از 5 ساعت قبل پخت خیس کنید. نکته مهم: مقدار مواد اولیه قابل تغییره، مثلا من خودم بخاطر نفخی که بعد از خوردن آش میکنم مقدار لوبیارو کم میکنم و از سبزی و بلغور بیشتری استفاده میکنم، در ضمن توی مطلب گفتیم این مقدار مواد برای 10 تا 15 نفر آش میده، اما این امکان وجود داره که شما و خانوادتون زیاد آش خور نباشید و برای تعداد بیشتری آش برسه، اما برعکسش هم میتونه اتفاق بیفته و اگر این آش رو زیاد دوست داشه باشید و تعداد کاسه بیشتری بخورید آش به تعداد کمتری برسه.
نظرات: 0 مشاهده