دستور تهیه "کیک اسفنجی" برای 10 تا 12 نفر-با پف زیاد-'کیک پایه تولد' و خامه کشی

طرز تهیه کیک اسفنجی 5 تخم مرغی برای 10 تا 12 نفر-پایه کیک تولد-با شیر-بدون شیر-با ماست-بدون ماست

دستور پخت کیک اسفنجی پایه-طرز تهیه کیک اسفنجی پفی-پخت کیک پایه برای خامه کشی دستور پخت کیک اسفنجی پایه-طرز تهیه کیک اسفنجی پفی-پخت کیک پایه برای خامه کشی

مواد لازم برای تهیه پایه کیک تولد ساده

آرد 3 و نیم لیوان دسته دار فرانسوی
تخم مرغ 5 عدد
بکینگ پودر 2 ق غ
شیر ولرم 1 و نیم لیوان دسته دار فرانسوی
شکر یک و نیم تا 2 لیوان دسته دار فرانسوی
وانیل 1 ق چ
نمک 1 ق چ
روغن مایع  1 لیوان دسته دار فرانسوی
طرز تهیه کیک پرتقالی خیس برای 6 الی 8 نفر چطور "کیک تولد" خامه ای درست کنم؟ + طرز تهیه کیک و مراحل تزیین طرز تهیه کیک دورنگ بدون فر در قابلمه یا تابه برای 6 تا 8 نفر طرز تهیه چیز کیک توت فرنگی با بیسکویت پتی بور برای 6 الی 8 نفر

طرز تهیه کیک اسفنجی پایه تولد با پف زیاد-بدون جدا کردن زرده و سفیده تخم مرغ

1- در اولین مرحله از طرز "تهیه کیک اسفنجی" پایه تولد بیکینگ پودر، نمک و آرد رو خوب با هم مخلوط کرده و 2 بار الک کنید و کنار بذارید. تخم مرغ ها رو داخل کاسه ای بشکنید و با همزن هم بزنید تا زمانی که  تخم مرغ ها از حالت لختگی دربیاد و کف کنه، بعد شکر و وانیل رو اضافه کنید و دوباره هم بزنید تا هم شکر کاملا حل بشه و هم حجم مواد بیشتر بشه و رنگ تخم مرغ ها کرم رنگ و کشدار بشه. 2- روغن مایع و شیر ولرم رو به کاسه تخم مرغ اضافه کنید و با دور کند همزن برقی 30 ثانیه یا با همزن دستی 1 دقیقه هم بزنید، نباید زیاد هم بزنید چون پف کیکتون رو میگیره، فقط در حدی که روغن و شیر با مخلوط تخم مرغ ترکیب بشه. 3- در این مرحله آرد الک شده رو طی سه چهار مرحله به مخلوط تخم مرغ اضافه کنید و هربار با لیسک یا همزن دستی به صورت دورانی مخلوط رو هم بزنید تا کاملا یکدست بشه. 4- زمانی که مخلوط یکدست و منسجم شد مایه کیک حاضره، کف و دیواره قالب مورد نظرتون رو چرب کنید، مایه کیک رو آرام داخل قالب بریزید، سپس قالب را قسمت وسط فر که از قبل گرم کرده اید به مدت 40 الی 50 دقیقه و با حرارت 180 درجه سانتی گراد قرار دهید، وقتی روی کیک طلایی شد قالب را از فر خارج کنید و یک خلال دندان داخل کیک فرو کنید اگر کیک به خلال دندان نچسبید یعنی کیک شما پخته است. 5- وقتی کیک حاضر شد قالب رو از فر بیرون بیارید و 20 دقیقه توی دمای محیط قرار بدین تا سرد بشه، وقتی قالب خنک شد کیک رو از قالب دربیارید و نیم ساعت هم زمان بدید تا کیک خنک بشه، زمانی که کیک خنک شد به شکل دلخواه تزیین کنید و بعد برش بزنید و با چای یا قهوه نوش جان کنید.

طرز تهیه کیک اسفنجی 5 تخم مرغی برای 10 تا 12 نفر-پایه کیک تولد-بدون شیر-با ماست

بجای شیر به همون اندازه از ماست شیرین استفاده کنید.

طرز تهیه کیک اسفنجی 5 تخم مرغی برای 10 تا 12 نفر-پایه کیک تولد-بدون شیر-بدون ماست-با آب ولرم

اگر شیر و ماست نداشتید به همون اندازه از آب ولرم استفاده کنید، فرقی نمیکنه که آب جوشونده ولرم باشه یا آب معمولی ولرم.

فوت کوزه گری کیک اسفنجی-نکات مهم درباره تهیه کیک اسفنجی برای پایه کیک تولد

1- فر رو باید در ابتدای کار روشن کنید و روی دمای 180 درجه سانتیگراد تنظیمش کنید به مدت 15 تا 20 دقیقه تا گرم بشه. 2- قالب مناسبی برای پخت کیک انتخاب کنید، اگر قالبتون خیلی بزرگ باشه کیک زیاد پف نمیکنه و زود هم میپزه، اما اگر قالبتون کوچیک باشه مدت زمان پخت بیشتر میشه و امکان داره وسط کیک خمیر بمونه و نپزه در حالی که زیر کیک در حال سوختنه. 3- اگر اندازه قالب سایز 23 باشه که باید 35 تا 40 دقیقه تو فر باشه، اگر قالبتون سایز 30 باشه اونوقت 1 ساعت تو فر باید باشه. البته بعد از 40 دقیقه با خلال دندان یا سیخ چوبی و یا یک چاقو کیک رو تست کنید. 4- تخم مرغ و شیر را 30 دقیقه زودتر از یخچال دربیارید تا با دمای محیط سازگار شود. 5- کیک اسفنجی را بیشتر از 3 روز در یخچال نگه ندارید، مگر این که بخواهید در فریزر بگذارید که میتونید واسه چند هفته اونو فریز کنید. 6- اگر خواستید روی کیک خامه بزنید، خامه را زمانی روی کیک بمالید که کیک کاملا سرد شده است چون اگر کیک کمی هم حرارت داشته باشه، خامه به خورد کیک میرود و آب میشود و کیک شما خراب میشود. 7- برای اینکه کیک شما کاملا پف کنه و پخت بهتری داشته باشه حتما آرد و بکینگ پودر رو 3 بار الک کنین. 8- معمولا در زمان پخت کیک بعد از اینکه کیک رو برش میزنیم حباب هایی بزرگ داخل کیک ایجاد میشه که شکل ظاهری کیک رو بد میکنه که علتش اینه که وقتی مایه کیک رو داخل قالب میریزیم هوا وارد خمیر کیک میشه، برای جلوگیری از این کار شما بعد از اینکه مایه کیک را داخل قالب ریختید قالب رو 5 الی 6 بار روی میز و یا زمین بکوبید تا همه مواد یکدست ته نشین شوند. 9- هم زدن مواد را در یک جهت و به صورت دورانی انجام دهید تا کیک به خوبی پف کند. 10- دقت کنید همیشه برای پخت انواع کیک باید قابلمه یا قالبی رو انتخاب کنید که بعد از ریختن مایه کیک یک سوم قالب خالی بماند، چون کیک بعد از پخت پف خواهد کرد. 11- برای اینکه کیک بعد از برش خوردن خورد و له نشه حتما بعد از پخته شدن اجازه بدهید کیک کاملا خنک شود بعد برش بزنید. 12- بهترین قالب برای پخت این کیک، قالب گرد کمربندی یا قالب گرد چدنی و تفلونه(فقط نچسب باشه). 13- در 30 دقیقه اول به هیچ عنوان در فر رو باز نکنید چون پف کیک کاملا از بین میره. 14- دمای بالای فر باعث می شه رویه، زیر و اطراف کیک که تماس بیشتری با حرارت دارند خیلی زودتر از وسط کیک پخته شه. این باعث می شه رویه کیک حالت سوخته پیدا کنه در حالیکه مغز کیک هنوز خامه و نپخته. 15- نحوه ریختن مایه کیک در داخل قالب برای داشتن یک کیک با کیفیت خیلی مهمه، هیچ موقع همه مایه کیک رو در وسط یا یک طرف قالب نریزید، بهترین روش این است که مایه کیک را به طور مساوی و به آرامی در سرتاسر قالب پخش کنید.

چرا روی کیک حالت چسبندگی داره؟-چرا روی کیک چروک میشه؟

با کم کردن زمان پخت سطح روی کیک چسبناک میشه. در واقع زمان کافی برای بخار شدن رطوبت اضافی مایه کیک به اون داده نشده و این رطوبت به شکل چسبندگی روی کیک تشکیل می شه. این رطوبت اضافی باعث می شه کیک به قالب هم بچسبه و به راحتی خارج نشه. دقت کنید که زمان پخت داده شده در دستورها متناسب با سایز قالب کیکه. اگر مقدار رسپی رو کم کردید یا مواد رو بین دو تا قالب قسمت کردید، باید زمانِ پخت رو کم کنید وگرنه بیش از حد نیاز توی فر می مونه،طولانی شدن زمان پخت بافت کیک رو خشک و سطح اون رو چروکیده می کنه.

جدول اندازه قالب کیک اسفنجی-روش انتخاب بهترین سایز قالب کیک با توجه به وزن مایه کیک

میزان مایه کیک در قالب کیک با ارتفاع 8 سانتی متر: قطر 15 سانتی متر …… 400 گرم قطر 20 سانتی متر …… 600 گرم قطر 25 سانتی متر …… 850 گرم قطر 30 سانتی متر …… 1100 گرم قطر 35 سانتی متر …… 1350 گرم قطر 40 سانتی متر …… 1700 گرم میزان مایه کیک در قالب  کیک به ارتفاع 10 سانتی متر: قطر 15 سانتی متر …… 500 گرم قطر 20 سانتی متر …… 700 گرم قطر 25 سانتی متر …… 950 گرم قطر 30 سانتی متر …… 1200 گرم قطر 35 سانتی متر …… 1500 گرم قطر 40 سانتی متر …… 1900 گرم اندازه قالب ها به نسبت مواد بستگی دارد و با توجه به مواد اولیه کیک می توان قالب مناسب را انتخاب کرد، برای به دست آوردن میزان مایه کیکی که در هر قالب ریخته می شود باید قطر و ارتفاع قالب را در نظر بگیرید، معمولا قالب ها در دو ارتفاع 8 و 10 سانتی متری موجود اند. با توجه به قالب و وزن کیک متناسب در هر قالب مشخص خواهد شد که هر قالب برای چند نفر مناسب است.

چیکار کنیم کیک بوی زهم تخم مرغ نده؟

1- کاسه تخم مرغ رو در حین هم زدن مدام دورگیری کنید (مواد چسبیده به دیواره های کاسه رو وسط کاسه بیارید و هم بزنید). 2- حتما از وانیل مرغوب و با کیفیت استفاده کنید. 3- میتونید از رنده پوست 1 عدد پرتقال هم داخل مواد کیک استفاده کنید، فقط حواستون باشه اولا پوست پرتقال رو با قسمت ریز، رنده کنید، دوما حتما فقط قسمت نارنجی پوست رو رنده کنید اگر از قسمت سفیده پوست به داخل مایه کیک بره کیک رو تلخ میکنه.

چرا وسط کیک گودی و فرو رفتگی ایجاد میشه؟

1- وقتی دمای فر خیلی زیاد باشه، بیکینگ پودر بیش از حد نیاز فعال می شه. بیکینگ پودر بیش از حد فعال شده، بدون تشکیل ساختار درست، ایجاد پف اضافی می کنه که با خارج شدن کیک ساختار کیک فرو می ریزه و وسط کیک جمع می شه. 2- علت دیگه فرو رفتن وسط کیک، باز کردن درِ فر در 30 دقیقه ی اوله، توی این مدت به هیچ وجه نباید در فر باز شه.

چرا روی کیک ترک میخوره؟

اگر دمای فر بیش از حد لازم باشه، سطح کیک ترک می خوره. چون بر اثر دمای بالای فر، قسمت رویی کیک بسیار سریع میبنده در حالیکه کیک هنوز پف نکرده و زمانیکه مایه کیک در مدت زمان گفته شده در دستورالعمل در حال پف کردنه، برای بالا اومدن مجبور به شکافتن رویه کیک می شه.

نکته مهم درباره قالب کیک

خیلی از خانوم ها این سوال براشون پیش میاد که چرا کیک ما زودتر یا دیرتر از مدت زمانی که در دستورالعمل تهیه انواع کیک گفته شده، میپزه. باید این نکته جالب ولی مهم رو بدونید که قالب تیره، گرمای زیادی به خودش جذب می کنه و حرارت رو بیشتر در خودش نگه میداره، پس برای خوراکی هایی که نیاز به برشته شدن دارن مثل پای، تارت، پیتزا.. می تونید از قالب های تیره استفاده کنید. روش جلوگیری از ترک خوردن کیک-چرا روی کیک گنبدی میشه اندازه قالب مناسب برای پخت کیک اسفنجی برای 10 تا 12 نفر-نکات پخت کیک های اسفنجی-چرا روی کیک حباب میزند اما برای پخت کیک ها استفاده از قالب های تیره، به خصوص مشکی رنگ، پیشنهاد نمیشه. چون در این قالب ها به دلیل جذب بیشتر گرما، مایه کیکِ نزدیکِ به دیواره ها سریع تر بسته شده و دور کیک، زودتر از قسمت میانی کیک میپزه در حالی که قسمت وسط کیک خمیر مونده. ضمن اینکه با پخته شدن زودهنگام دور کیک، انتقال گرما سخت تر شده و احتمال دوگانه شدن بافت کیک به وجود میاد، البته منظور از گفتن این نکته به معنی بلا استفاده بودنِ قالب های تیره نیست. دلایل مختلف خراب شدن کیک و روش های جلوگیری-اندازه قالب کیک ۴تخم مرغی-بهترین سایز قالب کیک کیک شیفون در قالب 30 در 40-اندازه گیری قالب کیک با لیوان-طرز تهیه کیک اسفنجی قالب ۱۵-کیک با قالب ۱۵ سانتی اما بدونید که برای پخت کیک در قالب مشکی باید دما رو 5 درجه کمتر از میزان ذکر شده در دستور بذارید و بین 5 تا 10 دقیقه حرارت رو زودتر خاموش کنید تا به نتیجه دلخواه برسید، البته کیک رو حتما با خلال دندان تست کنید. اگر می خواهید کیک هاتون در زمان کافی، بصورت یکنواخت و با رویه ای طلایی پخته بشه، بهتره از قالب روشن استفاده کنید.
نظرات: 14 مشاهده