جای خالی دندان آسیب دیده شما چگونه پر می‌شود؟

ممکن است به دلایل مختلف، مانند حوادث، وارد شدن ضربه، یا در اثر پوسیدگی، دندان‌های خود را از دست داده، یا مجبور به کشیدن آن‌ها شویم. از دست دادن یک یا چند دندان، می‌تواند تاثیر زیادی بر زیبایی و اعتماد به نفس ما داشته باشد، به خصوص اگر این اتفاق برای دندان‌های جلویی ما بیافتد. ایمپلنت دندان، راه‌حلی برای پر کردن جای دندان از دست رفته است.

ایمپلنت فوری دندان چیست؟

تا سال‌ها، تنها راه پر کردن جای دندان‌های از دست رفته، استفاده از دندان مصنوعی بود. متاسفانه، دندان‌های مصنوعی ظاهر چندان زیبا و طبیعی نداشته، و به همین دلیل خیلی از افراد تمایلی به استفاده از دندان مصنوعی ندارند. ایمپلنت دندان، روشی جدید برای پر کردن جای دندان از دست رفته است. در این روش، ابتدا پایه، یا فیکسچر ایمپلنت، در داخل استخوان فک جاسازی شده، و سپس روکش دندان روی آن قرار می‌گیرد. در ایمپلنت فوری دندان، برخلاف روش‌های دیگر، تمام مراحل در یک جلسه انجام می‌شود، به همین دلیل، به ایمپلنت‌های فوری، ایمپلنت یک روزه هم می‌گویند. ایمپلنت فوری دندان، روشی سریع، زیبا، ایمن و با درصد موفقیت بالا، برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته است. ایمپلنت، دقیقا مانند دندان طبیعی کار کرده، و می‌تواند تا سال‌ها دوام و ماندگاری داشته باشد.

مراحل ایمپلنت فوری دندان

پیش از همه، دندانپزشک باید مطمئن شود، که شما شرایط لازم برای ایمپلنت فوری دندان را دارید. دندانپزشک ابتدا دندان شما را به دقت معاینه کرده، و برای بررسی میزان پوسیدگی و وضعیت ریشه دندان، از تصاویر رادیوگرافی و سی‌تی‌اسکن کمک می‌گیرد. مراحل ایمپلنت فوری دندان مراحل ایمپلنت فوری دندان در جلسه کاشت ایمپلنت، ابتدا فک شما بی‌حس شده، و سپس درصورت نیاز، دندان کشیده می‌شود. سپس دندانپزشک اقدام به ایجاد یک حفره در لثه‌ی شما می‌کند. این حفره محل قرارگیری پایه یا فیکسچر ایمپلنت است، که اغلب از تیتانیوم ساخته می‌شود. در مرحله آخر، پروتزهای از پیش ساخته شده، روی ایمپلنت کاشته شده قرار می‌گیرند.

تفاوت ایمپلنت فوری و ایمپلنت معمولی در چیست؟

در ایمپلنت معمولی، نیاز است تا چند ماه برای اتصال پروتز به ایمپلنت صبر کنید. در این مدت، استخوان در محل ایمپلنت جوش خورده، و پایه ایمپلنت در جای خود ثابت می‌شود. در طول این چند ماه، جای دندان خالی باقی می‌ماند. در ایمپلنت فوری، پس از قرار دادن ایمپلنت در حفره، یک پروتز موقت به ایمپلنت متصل می‌شود. یعنی در ایمپلنت فوری، بلافاصله جای دندان کشیده شده، با دندان جدید پر می‌شود. روکش موقت، پس از چند ماه با روکش دائمی تعویض می‌شود.

عوارض و مزایای ایمپلنت فوری دندان

در این روش بلافاصله جای دندان از دست رفته با ایمپلنت و روکش موقت پر می‌شود. در ایمپلنت فوری دندان، تمام کارها در یک جلسه انجام می‌شود، و به همین دلیل بیمار ناراحتی کمتری را متحمل می‌شود. ایمپلنت فوری دندان، روشی ایمن و سریع است، با این حال می‌توان هزینه بالاتر نسبت به ایمپلنت‌های معمولی را از معایب ایمپبنت فوری دانست. در تعدادی از بیماران، ایمپلنت به خوبی به استخوان جوش نمی‌خورد، با این حال این عارضه نادر است.

کاشت ایمپلنت دندان با بیهوشی

بسیاری از ما از دندانپزشکی وحشت داریم، و درد و احساس ناخوشایند آن، برای ما غیرقابل تحمل است. بسیاری از افراد به همین دلایل، به دندانپزشک مراجعه نمی‌کنند، و در نهایت دچار عوارضی مانند عفونت لثه و مشکلات جدی‌تر دیگری می‌شوند. ایمپلنت دندان برای خیلی‌ها یکی از ترسناک‌ترین جراحی‌های دندانپزشکی است، با این حال برخی از کلینک‌ها با ارائه خدمات دندانپزشکی با بیهوشی، سعی کرده‌اند به حل این مشکل کمک کنند. ترمیم دندان با لمینت سرامیکی ترمیم دندان با لمینت سرامیکی در دندانپزشکی با بی‌هوشی، تمام مدت جراحی را در خواب سپری می‌کنید، و به همین دلیل هیچ دردی را احساس نخواهید کرد. با این حال این روش برای همه افراد مناسب نیست، و دندانپزشک باید ابتدا مطمئن شود، که بی‌هوشی برای سلامت شما مضر نیست. دندانپزشکی با بی‌هوشی هم یک روش سرپایی است، و می‌توانید پس از این که پزشک از سلامت و پایداری شرایط شما مطمئن شد، به خانه بازگردید.

ترمیم دندان با لمینت سرامیکی

برای دندان‌هایی که دچار آسیب شده‌اند، یا نیاز به ترمیم، کاهش فاصله و سفید شدن دارند، می‌توان از لمینت سرامیکی استفاده کرد. برای ترمیم دندان با لمینت‌های سرامیکی، ابتدا باید مینای دندان کمی تراشیده شده، و سپس از دندان قالب‌گیری شود. سپس قالب برای ساخت لمینت به آزمایشگاه ارسال می‌شود. در جلسه بعد، لمینت سرامیکی به دندان متصل می‌شود. لمینت دندان نسبت به سایر روش‌های ترمیمی، دوام طولانی‌تر و ظاهر طبیعی‌تری دارد. اگر از لمینت‌های سرامیکی، مراقبت درستی انجام شود، دوام آن‌ها ممکن است به 15 سال یا بیشتر هم برسد.

کلام آخر

خوشبختانه امروزه تنها را پر کردن جای دندان از دست رفته، استفاده از دندان مصنوعی نیست. ایمپلنت دندان، راهکاری زیبا، طبیعی و بادوام برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته است. در ایمپلنت فوری دندان، حتی یک روز هم جای دندان شما خالی نخواهد بود، به همین دلیل نیازی برای نگرانی در رابطه با زیبایی یا مشکل در ادای صداها نیست. برای کسانی که از جراحی‌های دندانپزشکی مانند ایمپلنت دندان وحشت دارند، خدمات دندانپزشکی با بی‌هوشی در دسترس است. در این روش، بیمار در تمام طول جراحی در خواب است، و به همین دلیل هیچ دردی را احساس نخواهد کرد. می‌توانید در رابطه با این که آیا کاندید مناسبی برای دندانپزشکی با بی‌هوشی هستید یا نه، با دندانپزشک خود گفت‌وگو کنید.
نظرات: 0 مشاهده