فارماتون - عوارض جانبی - تداخل دارویی- کاربرد Pharmaton

فارماتون (Pharmaton) نوعی مکمل و مولتی ویتامین است که به صورت کپسول ژلاتینی نرم و به صورت خوراکی در دسترس است .(1)

فارماتون - عوارض - تداخل - فواید قرص Pharmaton

"فارماتون" چیست ؟ چه فوایدی دارد ؟

کپسول فارماتون (Pharmaton) حاوی ویتامین ها ، مواد معدنی و عصاره جنسینگ G115  در مقادیر مناسب برای نیاز روزانه بدن میباشد . (در پایان مطلب به صورت لیست آورده شده است) این مولتی ویتامین برای درمان کمبود ویتاوین و مواد معدنی بدن ، ضعف جسمانی ، استرس ، اضطراب و برخی از مشکلات جنسی مناسب است .

توجه : فارماتون (Pharmaton) معمولا برای 4 هفته تجویز می شود . در صورتی که بعد از یک ماه مصرف این مولتی ویتامین ، علائمی از بهبودی مشاهده نکردید با پزشک مشورت کنید . مصرف طولانی مدت و مداوم فارماتون (Pharmaton) باید تحت نظر و طبق تجویز پزشک باشد .

فارماتون معمولا روزی یک عدد و همراه با غذا مصرف می شود . وعده مصرفی این دارو بهتر است در صبحانه بوده و با یک لیوان کامل آب مصرف شود . از مصرف فارماتون (Pharmaton) با شیر و سایر محصولات لبنی ، آبمیوه و کافئین خودداری نمایید . در بیمارانی که به اختلالات متابولیسم کلسیم مانند هیپرکلسمی و هیپرکلسیوریا ، هیپریتامینوز A یا D، نارسایی کلیه، رتینوئید مبتلا هستند ، "فارماتون" (Pharmaton) باید فقط در صورت تجویز پزشک مصرف شود .

برخی از انواع کپسول ها و قرص های فارماتون حاوی روغن بادام زمینی (آراشیس) هستند و کسانی که به روغن بادام زمینی حساسیت دارند نباید از این نوع فارماتون استفاده کنند . اگر دچار بیماری هموکروماتوز و وجود آهن بیش از حد در خون هستید ، نباید فارماتون مصرف کنید .  بیمارانی که از داروهای ضدانعقاد خون مانند وارفارین استفاده می کنند در زمان مصرف محصولات حاوی جنسینگ باید میزان INR خود را افزایش دهند . هر کپسول وارفارین حاوی 26 میلی گرم لاکتوز می باشد . کسانی مشکل عدم تحمل لاکتوز دارند نباید «فارماتون» مصرف کنند .

«فارماتون» با چه داروهایی تداخل دارد ؟

در زمان تجویز فارماتون ، تمام داروهایی که در حال مصرف کردن هستید را به پزشک توضیح دهید . فارماتون را نباید همزمان با سایر مولتی ویتامین ها و مکمل ها مصرف کنید . همچنین جنسینگ موجود در این دارو با داروهای ضدانعقاد خون مانند وارفارین تداخل دارد . آهن موجود در فارماتون با انواع مختلف آنتی بیوتیک ها تداخل دارد مانند : تتراسایکلین، دوکسینکلین، مینوسیکلین

مصرف فارماتون در دوران بارداری

مطالعات معتبری در مورد مضرات فارماتون در دوران بارداری بر روی مادر و جنین در دسترس نیست . معمولا مصرف ویتامین ها و مکمل ها در سه ماهه اول بارداری عوارضی برای جنین ندارد . در سه ماهه دوم و سوم به بعد ممکن است برخی از مواد معدنی و ویتامین های موجود در فارماتون برای جنین مضر باشد . جهت اطمینان از این مورد ، با پزشک متخصص مشورت نمایید . ویتامین D در طول سه ماهه آخر بارداری ممکن است باعث ایجاد هیپرکلسمی و بالا رفتن میزان کلسیم در خون جنین شود.

↓↓↓ بروز رسانی موضوع مصرف فارماتون در بارداری در تاریخ 98/7/15 ↓↓↓

به تازگی در سایت شرکت تولید کننده مکمل فارماتون در مورد مصرف این مکمل در دوران بارداری اینگونه اشاره شده است که : در دوران بارداری و حتی شیردهی به هیچ عنوان نباید فارماتون مصرف شود.کپسول های فارماتون حاوی ویتامین ها و مواد معدنی می باشد که ممکن است برای جنین و نوزاد مناسب نباشد. برای مثال ویتامین A موجود در فارماتون در زمان بارداری می تواند به جنین آسیب وارد کند مخصوصا اگر در سه ماهه اول بارداری باشید./انتهای بروزرسانی مطلب/

مصرف فارماتون در دوران شیردهی

انواع مختلفی از داروی فارماتون حاوی مواد معدنی مختلفی می باشد . برای مصرف فارماتون در دوران شیردهی باید طبق تجویز پزشک عمل کنید و از مصرف خودسرانه این دارو در دوران شیردهی خودداری کنید .

تاثیر فارماتون در درمان نازایی و افزایش قدرت باروری

در تحقیقات اخیر ،  مشخص شده است که فارماتون هیچ تاثیری در درمان ناباروری مردان و نازایی زنان ندارد . همچنین عصاره جنسینگ موجود در فارماتون می تواند سایر داروهای درمان ناباروری مردان و نازایی زنان را تحت تاثیر قرار داده و اثرات درمانی این داروها را کاهش دهد .

عوارض جانبی فارماتون

این دارو مانند سایر داروها میتواند عوارض جانبی به همراه داشته باشد . شما ممکن است هیچ کدام از این عوارض  را تجربه نکنید و یا چند عارضه به صورت همزمان در شما مشاهده شود.

رایچ ترین عوارض جانبی مصرف فارماتون عبارتند از :

  •  کاهش ادرار / زرد شدن و تغییر رنگ ادرار / سوزش در زمان دفع ادرار / بوی بد و تند ادرار
  • احساس طعم فلز در دهان / طعم آهن و طعم مس در دهان / بوی بد دهان و نفس
  • اسهال / نفخ /

هرگز بیش از یک قرص فارماتون در روز مصرف نکنید . مقادیر بالای ویتامین A  و ویتامین D در صورتی که به صورت مدام مصرف شود میتواند باعث بروز مسمومیت شود . دو نوع مکمل و مولتی ویتامین را به صورت همزمان مصرف نکنید .

توضیحات بیشتر در مورد مواد معدنی و ویتامین های موجود در فارماتون روی : نباید بیش از 15 میلی گرم در روز مصرف شود . آهن : مصرف زیاد آهن می تواند باعث مسمومیت شود . علائم مسمومیت با آهن عبارتند از : تهوع ، اسهال ، استفراغ ، درد شکم ، خونریزی از واژن و مقعد ، بی حسی دست و پا ، هماتومیس و ... عصاره جینسینگ : عصاره جنسینگ موجود در فارماتون در سطح استاندارد تهیه شده است . جنسینگ سطح کلی فعالیت های سلولی بدن را افزایش می دهد که باعث افزایش ظرفیت فیزیکی و ذهنی بدن می شود .

همچنین عصاره جنسینگ می تواند باعث کاهش غلظت اسیدلاکتیک در ماهیچه های بدن طی ورزش های سنگین شود . افزایش دوپامین و نورآدرنالین و همچنین کاهش سروتونین در مغز با مصرف فارماتون و جنسینگ مشاهده شده است . اسید لینولئیک و اسید لینولینیک : برای بهبود انرژی بدن و رفع خستگی مفید است . کپسول فارماتون حاوی مواد معدنی و ویتامین های زیر است :

  1. روغن کلزا، تصفیه شده
  2. اتیل وانیلین
  3. روغن بادام زمینی
  4. تری گلیسیرید
  5. ژلاتین
  6. لاکتوز مونوهیدرات
  7. سیلیس، کلوئیدی بدون آب
  8. ژلاتین
  9. گلیسیرین 85٪
  10. اکسید آهن قرمز (E172)
  11. اکسید آهن سیاه (E172)
Active Ingredients   Declaration per capsule
G115 Panax Ginseng extract [dry extract ethanolic 40%: 1.3 – 3:1]   40.0 mg
Vitamin A Palmitate (Vit.A) 2667 IU
Colecalciferol (Vit.D3) 200 IU
D,L-α-Tocopherol acetate (Vit.E) 10 mg
Thiamine mononitrate (Vit.B1) 1.4 mg
Riboflavin (Vit.B2) 1.6 mg
Pyridoxine hydrochloride (Vit.B6) 2.0 mg
Cyanocobalamine (Vit.B12) 1.0 mcg
Biotin   150.0 mcg
Nicotinamide   18.0 mg
Ascorbic acid   60.0 mg
Folic acid   0.1 mg
Copper(II) sulfate dried (Cu:2.0 mg) 5.6 mg
Sodium selenite, dried (Se:50.0 mcg) 111.0 mcg
Magnesium sulfate, dried (Mg:10.0 mg) 71.0 mg
Iron(II) sulfate, dried (Fe:10.0 mg) 33.0 mg
Zinc sulfate, monohydrate (Zn:1.0 mg) 2.75 mg
Dibasic calcium phosphate, anhydrous (Ca:100.0 mg) 340.0 mg
Lecithin (containing choline, inositol, linoleic acid, linolenic acid)   100.0 mg

 

قرص فارماتون چه کاربردی دارد ؟

از این قرص برای رفع خستگی های مزمن روزانه و افزایش انرژی استفاده می شود.این قرص از طریق ترکیبات Ginseng G115® ، ویتامین ها و مواد معدنی موجود ، بر روی فرایندهای متابولیک پایه بدن تاثیر می گذارد و عملکرد ذهنی و جسمی را افزایش می دهد.قرص فارماتون برای زنان و مردان قابل استفاده است ولی برای کودکان مناسب نیست .(2)

کاهش انرژی روزانه چه علائمی دارد؟

  • بی حالی و بیحوصلگی در طول روز
  • افزایش احساس نیاز به استراحت کردن و خوابیدن
  • احساس خستگی بعد از بیدار شدن از خواب
  • کاهش عملکرد ذهنی و قدرت تفکر و محاسبه
  • عدم تمرکز کافی و کاهش سرعت عمل
  • و...

تغذیه سالم همراه با ورزش منظم ، اولویت بندی کارهای روزانه ، کنترل استرس ، کاهش مصرف الکل و کافئین ، دوری از انجام کارهایی که هیچ علاقه ای به آن ندارید و بسیاری از کارهایی که باعث افزایش کیفیت زندگی شما می شوند می توانند باعث افزایش انرژی روزانه شوند.

فارماتون برای چه کسانی مضر است ؟

استفاده از این مکمل ممکن است برای شما مضر باشد . در صورتی که هر کدام از شرایط زیر را دارید ، قبل از مصرف مولتی ویتامین فارماتون با پزشک خود مشورت کنید.

  • اگر به هر کدام از اجزاء تشکیل دهنده فارماتون حساسیت دارید.
  • در صورتی که هرگونه مشکل کلیوی دارید
  • در صورتی که سطح آهن خون شما بالا است (hemochromatosis)
  • در صورتی که خون در ادرار شما وجود دارد و در معرض کمبود کلسیم و ویتامین D و ویتامین A هستید.

فارماتون با چه داروهایی تداخل دارد؟

این دارو مانند سایر داروها می تواند با برخی از داروهایی که در حال مصرف کردن هستید تداخل ایجاد کرده و باعث بروز عوارض جانبی ناخواسته شود.ممکن است با تغییر ساعات مصرف این داروها بتوان از برخی از این عوارض جانبی جلوگیری کرد . برای این منظور با پزشک خود مشورت کرده و در زمان تجویز فارماتون ، تمام داروهایی که در حال مصرف کردن هستید را به پزشک خود گزارش دهید.

برخی از داروهایی که با فارماتون تداخل دارند عبارتنداز :

بروز رسانی تداخلات دارویی فارماتون در تاریج 12 مهر 98

  • با داروهای کاهش فشار خون تداخل دارد.(مانند کاپتوپریل)

چند نکته در مورد مصرف فارماتون

  • برخی از انواع این مکمل حاوی روغن بادام است . در صورتی که به بادام و روغن بادام حساسیت دارید نباید فارماتون مصرف کنید.
  • این مکمل حاوی ویتامین A است که در دوران بارداری و شیردهی فقط با تجویز پزشک قابل مصرف است .
  • فارماتون حاوی مقدار کمی لاکتوز است.اگر مشکل هضم لاکتوز دارید نباید فارماتون مصرف کنید.

بروز رسانی در تاریخ 15 مهر 98

آیا کپسول فارماتون مناسب افراد گیاه خوار است ؟

خیر . کپسول فارماتون حاوی ژلاتین است . این ژلاتین هم در درون کپسول وجود دارد و هم جنس پوسته کپسول از ژلاتین است . جالب است بدانید که تولید کننده فارماتون اشاره کرده است که پوسته کپسول نوع PHARMATON VITALITY حاوی ژلاتین خوک است .(منبع [+] : The capsule shell is gelatin which is derived from pork) و محتوای داخل آن دارای ژلاتین گاوی است .

کپسول نوع PHARMATON VITALITY

آیا فارماتون مناسب افرادی دیابتی است ؟

فارماتون حاوی ساکارز نیست و معمولا مشکلی برای افراد دیابتی ایجاد نمی کند ولی بهتر است قبل از مصرف ، با پزشک خود مشورت کنید.

نکته : این مکمل حاوی روغن بادام زمینی بوده و بسیار حساسیت زا می باشد. افرادی که به بادام زمینی حساسیت دارند نباید فارماتون مصرف کنند.حتی افرادی که به سویا نیز حساسیت دارند نباید فارماتون مصرف کنند.
نکته دو : فارماتون حاوی لاکتوز است و کسانی که مشکل عدم تحمل لاکتوز دارند نباید فارماتون مصرف کنند.

آیا فارماتون برای بیماران کلیوی مجاز است ؟

خیر . کسانی که بیماری کلیوی دارند و یا احتمال ابتلا به هر نوع مشکل کلیه در آنها بالا است ، نباید فارماتون مصرف کنند.

آیا مصرف فارماتون تست دوپینگ را مثبت می کند ؟

خیر .مشکلی در این مورد وجود ندارد.

تهیه و ترجمه اختصاصی / گروه سلامت / pamuh.com

نظرات: 3 مشاهده